خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی خبر داد:

انجام ۲۰۰ هزار هکتار مطالعات جامع مقابله با طوفان‌های گرد و غبار تا پایان شهریور

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۶۴۰

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طی بازدید از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تاسیسات و منابع زیست انسانی تحت تاثیر هجوم ماسه‌های روان شهرستان سرخس بر ضرورت انجام اقدامات جامع‌نگر، فراگیر و پیوسته در زمینه مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار از طریق مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی موثر سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، وحید جعفریان از انجام مطالعات جامع مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار در سطح ۲۰۰ هزار هکتار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و اجرایی کشور تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد و افزود: این مطالعات با انجام ملاحظات سازگارانه و پیشگیرانه انجام می‌شود. 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، منابع مالی مورد نیاز در دست‌یابی به اهداف طرح را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: باید نسبت به تبیین ساختار کارآمد، هماهنگی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا و کنترل و پایش پروژه با نقش‌آفرینی موثر دستگاه‌های اجرایی جهت برون‌رفت از بحران طوفان‌های ماسه و گرد و غبار  تلاش کرد.

وی افزود: به‌منظور دستیابی به نتایج پایدار و استقرار حکمرانی خوب و مبتنی بر ترتیبات مشارکتی موضوع مالکیت، حق دسترسی، ملاحظات قانونی و عرفی، معیشت جوامع محلی و شناسایی و مدیریت تعارضات در طراحی و اجرای پروژه مد نظر این دفتر بوده و شناسایی و تحلیل عوامل اصلی تشدیدکننده بحران مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی با تشریح ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعال در راستای مقابله با بیابان‌زایی تصریح کرد: در حال حاضر تجارب موفق و درس‌آموخته‌های متعددی از همکاری‌های مشترک در زمینه مدیریت طوفان‌های ماسه و گرد و غبار وجود دارد که می‌توان از آنها برای تامین منابع تقویت قابلیت‌های فنی و اجرایی و ارتقای کارآمدی دیپلماسی مدیریت گرد و غبار بهره گرفت.

جعفریان با قدردانی از هم‌افزایی و پشتیبانی شرکت نفت که درک عمیقی از چالش موجود دارد و حمایت‌های لازم را در دستور کار قرار داده است، عنوان کرد: ضرورت دارد این اقدامات به‌صورت پیوسته از طرف سایر بخش‌ها نیز مد نظر قرار گیرد.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیر کل دفتر امور بیابان با بیان این که شخم اراضی در دیم‌زارهای منطقه و همچنین چرای دام مازاد در تشدید طوفان‌های ماسه و گرد و غبار منطقه نقش کلیدی دارد، بر توجه ویژه بر ملاحظات اقتصادی و اجتماعی و ضرورت حفظ معیشت جوامع در اعمال برنامه‌های کنترل دام مازاد تاکید کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های اقتصادی کلان برای پشتیبانی از مدیریت پایدار سرزمین مانند احداث پهنه‌های دامداری، توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، احداث شبکه‌های انتقال آب با هدف کاهش فرسایش‌پذیری خاک با اعمال برنامه‌های ارتقای بهره‌وری منابع آب و اصلاح الگوی کشت و توسعه گیاهان دارویی در الگوهای اقتصادی منطقه قابل تعریف است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز