خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

وجود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان و ۱۲ هزار شرکت فناورِ پارکی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۸۶۸

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم از وجود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان و ۱۲ هزار شرکت فناورِ پارکی در کشور خبر داد.

«امید رضایی‌فر» مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان و وضعیت آنها توضیح داد: ما شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور داریم که در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، اما الزاما با یکدیگر یکی نیستند. 

رضایی‌فر افزود: در پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌هایی وجود دارند که برخی از آن‌ها در مرحله پیش رشد، بعضی در مرحله رشد و تعدادی نیز رشد یافته اند. شرکت‌های رشد یافته ما بعضا دانش بنیان هم هستند. 

سرپرست سابق معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ما شرکت‌هایی فناور داریم که محصولات آن‌ها قابلیت تجاری‌سازی دارند؛ همین حالا ۸ هزار شرکت دانش بنیان و ۱۲ هزار شرکت فناورِ پارکی وجود دارد و از مجموع آن‌ها می‌توان انتظار داشت که حدود ۵ هزار شرکت با قابلیت محصولات تجاری ساز داشته باشیم. 

رضایی‌فر با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از شرکت‌های فناور قابلیت تجاری‌سازی محصولات خود را دارند، عنوان کرد: موضوع تجاری‌سازی به ظرفیت بازار نیز مرتبط است. همچنین امکان سرمایه‌گذاری نیز در این فرایند نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی که قرار است یک محصول تجاری‌سازی شود، نیازمند طی کردن مراحل خاص و وجود شرایط مشخصی است. به عنوان مثال شاید شما بتوانید یک محصول خوراکی را با تکنیک‌های بازار و سرمایه‌گذاری به فروش برسانید، اما نتوانید یک موتور هواپیما را بفروشید. 

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم تاکید کرد: الزاما موضوع تجاری‌سازی محصولات با فناوری ارتباط صد در صدی ندارد. قطعا فناوری باید در محیط بازار بستری برای ارائه داشته باشد و در خصوص آن محیط بازار، ظرفیت پذیرش از سمت جامعه و پشتیبانی مالی عواملی است که می‌تواند وضعیت را به سمت تجاری‌سازی محصولات سوق بدهد. 

رضایی‌فر افزود: با این رویکرد همه محصولات قابلیت تجاری‌سازی دارند؛ چه دانش بنیان چه فناوری. اما اگر محصولات در آستانه تجاری‌سازی باشند یا قرار باشد فرصت سرمایه‌گذاری برای آن‌ها ایجاد شود، بازار باید پاسخگو باشد ما در همین راستا بورس فناوری را برای مشارکت فعالین اقتصادی و سرمایه‌های خرد مردمی فراهم می‌کنیم. این همان فضایی است که در خصوص محصولات مختلف، تقاضاها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف را در معرض دید و بررسی همه مردم قرار می‌دهد و هر کسی در فضای اقتصادی فعالیت می‌کند یا علاقه مندی دارد و می‌خواهد سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند به این حوزه ورود پیدا کند. 

او افزود: سعی می‌کنیم بورس فناور را فراهم کنیم که وظیفه اصلی صندوق‌های خطرپذیر نیز هست. بخشی از کار را صندوق‌های خطرپذیر با همین چارچوب پوشش می‌دهند. 

سرپرست سابق معاونت فناوری وزارت علوم تصریح کرد: بنابراین ما در شرکت‌های دانش بنیان با محصولاتی که تولید آن‌ها بیهوده باشند مواجه نیستیم فقط شاید هنوز ظرفیت جامعه و بازار برای آن محصول فراهم نشده باشد. این محصولات کاربردی، بعضا استراتژیک و فناورانه هستند. همه این محصولات در موقعیت‌های مختلف کاربردهای خاص خود را دارند. به عنوان مثال در خصوص واکسن به عنوان محصولی دانش بنیان با اینکه خیلی حیاتی است و از تکنولوژی‌های سطح بالا محسوب می‌شود، شاید همین امروز قابلیت تجاری‌سازی نداشته باشد در حالی که دو سال پیش به شدت قابلیت تجاری‌سازی داشت. 

او در مورد چالش موجود در تجاری‌سازی محصولات فناورانه نیز توضیح داد: اگر بخواهیم تجاری‌سازی موفقی داشته باشیم، بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که ظرفیت صادرات را بالا ببریم و فضای اقتصاد خارج از کشور را برای این نوع محصولات فناورانه را خودمان باز کنیم. با وجود وضعیت اقتصادی فعلی کشور و اقداماتی که با وجود تحریم‌ها داریم، ظرفیت‌های ما محدودیت‌هایی دارد و از سویی دیگر منابع ما نیز خیلی محدود است. 

رضایی فرد خاطرنشان کرد: محصولات فناورانه ما در این وضعیت معمولا نمی‌توانند فضای اقتصادی جدیدی داشته باشند و فضای اقتصادی تحمل این فضا را ندارد و ممکن است سرمایه درستی نیز برای آن وجود نداشته باشد بنابراین بهره‌گیری فرصت‌های بیرونی و صادراتی می‌تواند بهترین راهکار برای ما باشد. 

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری شاید بتوانند به صورت مشترک برای امر تجاری سازی محصولات فناور کمک کنند. البته اگر محدودیت‌های اقتصادی از بیرون برای ما وجود نداشته باشد. ما تلاش می‌کنیم پارک‌های علم و فناوری به عنوان مقاصدی بین المللی شناخته شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز