خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی اهالی «قلعه دولت‌آباد» منازل خود را با قیمت‌های نازل فروخته و محله را ترک کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۳۹۹

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که تامین کامل سرانه‌های هفت‌گانه شهری در اجرای تمام طرح‌های بازآفرینی جزو خطوط قرمز شورا است، گفت: با توجه به فریز شدن ساخت‌وساز برای حدود ۴ تا ۵ دهه در محله «قلعه دولت‌آباد» شهرری، نیاز به بازنگری در طرح تفصیلی این محله وجود دارد و باید با اهتمام معاونت شهرسازی شهرداری تهران، تغییر زیرپهنه دولت‌آباد در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود تا شاهد رونق احیای بافت فرسوده در این محله باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محله «قلعه دولت‌آباد» یا همان «دولت‌آباد شهرری» در منطقه ۲۰ تهران که در دهه ۱۳۵۰ به عنوان یکی از نخستین شهرک‌های خصوصی کشور ساخته شد، سال‌هاست که به بخشی از بافت‌های فرسوده پایتخت تبدیل شده است، چراکه عمده واحدهای مسکونی این محله در پنج دهه گذشته نوسازی نشده‌اند و با توجه به این که براساس طرح تفصیلی شهر تهران، اجازه ساخت‌وساز بیش از سه طبقه در دولت‌آباد داده نمی‌شود، اهالی آن تمایلی به نوسازی منازل خود ندارند. در چنین شرایطی است که وجود ساختمان‌های قدیمی در کنار معابر باریک و شبکه قدیمی آب و فاضلاب در قلعه دولت‌آباد، این محله را به یکی از بافت‌های ناکارآمد تهران و شهرری تبدیل کرده که نیاز مبرمی به احیای آن وجود دارد. 

محله قلعه دولت‌آباد در جنوب شرقی تهران، در ضلع جنوبی بزرگراه آزادگان، در کنار بزرگراه امام علی (ع) و در حوالی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قرار گرفته است که نزدیکترین راه دسترسی به آن، ایستگاه دولت‌آباد در خط 6 مترو است و با وجود این که در اطراف این محله، پاساژهای تجاری و اماکن عمومی متعددی در شهرری شکل گرفته است، اما به دلیل فریز شدن ساخت‌وساز در دولت‌آباد، هم‌اکنون این محله جزو بافت‌های فرسوده تهران محسوب می‌شود. در این میان، وعده‌هایی هم که از دوره‌های گذشته مدیریت شهری پایتخت برای نوسازی این محله داده شده است، هیچ‌گاه به ثمر ننشسته و البته در دوره کنونی شهرداری نیز این محله جزو محدوده‌های هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است. 

این نکته‌ای است که جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: محله «قلعه دولت‌آباد» در منطقه ۲۰ تهران دارای حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ پلاک ثبتی است که دهه‌هاست فریز شده‌اند و امکان تخریب و نوسازی آنها وجود ندارد. همچنین وجود معابر تنگ، بافت فرسوده و عدم امکان ساخت‌وساز به دلیل ضوابط حاکم بر طرح تفصیلی این محله، باعث شده است که در سال‌های اخیر برخی اهالی محل، منازل خود را با قیمت‌های نازل بفروشند و دولت‌آباد را ترک کنند. یعنی همان اتفاقی که در چند سال گذشته برای محله «نفرآباد» شهرری رخ داده، کم‌کم در این محله نیز در حال وقوع است. 

وی افزود: همان‌طور که شهرداری تهران طرح ویژه‌ای را برای بازآفرینی محله نفرآباد در دستور کار قرار داده است، باید در طرح تفصیلی محله قلعه دولت‌آباد نیز بازنگری شود تا شرایط برای ساخت‌وساز در این محله مهیا شود و اهالی محل بتوانند با مشارکت سازندگان، خانه‌های خود را نوسازی کنند و بافت فرسوده محله احیا شود. به این صورت، بافت اجتماعی و سنتی دولت‌آباد که چندین دهه است در این محله وجود دارد نیز حفظ خواهد شد، چراکه ما به دنبال آن هستیم که نوسازی قلعه دولت‌آباد به دست خود اهالی محل اتفاق بیفتد و شرایط فرهنگی و اجتماعی این محله که در حوالی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قرار گرفته است، آسیب نبیند. 

لزوم تصویب تغییر زیرپهنه محله قلعه دولت‌آباد در کمیسیون ماده ۵ 

شربیانی با بیان این که محله قلعه دولت‌آباد جزو محدوده‌های هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری سازمان نوسازی شهر تهران قرار دارد، گفت: لزوم تسهیل شرایط برای نوسازی محله قلعه دولت‌آباد را از ابتدای سال ۱۴۰۱ در صحن شورا مطرح کردیم و خوشبختانه در سال گذشته، سازمان نوسازی این محله را جزو محدوده‌های هدف احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران قرار داد. در بازدیدی هم که اخیرا به همراه مدیرعامل این سازمان از دولت‌آباد شهرری داشتیم، بر لزوم نوسازی این محله تاکید شد. در حال حاضر نیاز است که معاونت شهرسازی شهرداری تهران اهتمام ویژه‌ای را نسبت به محله دولت‌آباد داشته باشد تا تغییر زیرپهنه آن در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود و شاهد رونق احیای بافت فرسوده در این محله باشیم. 

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: قدمت ساختمان‌های موجود در قلعه دولت‌آباد بین ۴۰ تا بیش از ۵۰ سال است و اغلب خانه‌های آن یک‌طبقه تا حداکثر سه‌طبقه هستند. این در حالی است که در پیرامون این محله، مجتمع‌های مسکونی با ارتفاع ۹ تا ۱۱ طبقه احداث شده‌اند، ولی با توجه به این که مساله نوسازی محله دولت‌آباد در سال‌های اخیر جدی گرفته نشده است، نیاز جدی به نوسازی این محله وجود دارد. این در حالی است که در حال حاضر براساس طرح تفصیلی شهر تهران، اجازه احداث ساختمان‌های بیش از سه‌طبقه در قلعه دولت‌آباد داده نمی ‌شود و با توجه به این که اهالی محله از توانایی مالی بالایی برای نوسازی واحدهای مسکونی خود برخوردار نیستند، نیاز دارند که برای این کار از مشارکت سازندگان استفاده کنند، اما وجود این محدودیت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران برای مشارکت در ساخت‌وساز در دولت‌آباد ترغیب نشوند. 

عضو هیات‌رئیسه پارلمان شهری پایتخت تاکید کرد: سال گذشته با مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران، اقدام مشابهی در محله شهرک مسلمین منطقه ۱۸ آغاز شد و پس از بازنگری در طرح تفصیلی آن محله، مدتی است که شاهد شروع فرآیند بازسازی آن هستیم. امسال نیز خوشبختانه موضوع محله نفرآباد شهرری پس از پنج دهه فریز شدن به نتیجه رسید و به‌زودی بازآفرینی آن آغاز خواهد شد و امیدواریم با مساعدت معاونت شهرسازی شهرداری و کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، بتوانیم در آینده‌ای نزدیک، بازنگری در طرح تفصیلی، تعیین جزئیات طرح بازآفرینی و در نهایت فرآیند نوسازی محله قلعه دولت‌آباد در منطقه ۲۰ را نیز شروع کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: در محلاتی مانند شهرک مسلمین، نفرآباد و قلعه دولت‌آباد، تمام سرانه‌های شهری از گذشته در پیرامون این محلات شکل گرفته است و بارگذاری بیشتر در این محلات، باعث ایجاد اختلال در زیرساخت‌های آنها نخواهد شد. البته در هر شرایطی، تامین کامل سرانه‌های هفت‌گانه شهری جزو خطوط قرمز شورا در اجرای تمام طرح‌های بازآفرینی شهری است و طرح نوسازی محله قلعه دولت‌آباد نیز قطعا باید با در نظر گرفتن تمام سرانه‌ها، خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز شهروندان اجرا شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز