خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

شوراباوری و شورایاوری باید سرلوحه برنامه‌ها در کشور باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۲۶۹

عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست نقد و بررسی جایگاه مدیریت شهری در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، با انتقاد از عدم شوراباوری و شورایاوری در بین مسئولین، خواستار توجه جدی‌تر به جامعه شورایی کشور شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نشست نقد و بررسی جایگاه مدیریت شهری در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با حضور احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس دبیر خانه شورای عالی استان‌ها، محمدرضا صمیمی، مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور، احسان متولیان، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی کلانشهرها و نمایندگان شورای عالی استان‌ها برگزار شد.

احمد صادقی در این نشست گفت: در ابتدا لازم است گریزی به برگزاری جشن بزرگ غدیر بزنیم و این امر بسیار حائز اهمیت است. حال که برکت ذی وجود مقام معظم رهبری جشن میلیونی غدیر رقم خورده است، نباید گذاشت غدیر به فراموشی سپرده شود تا غدیر نه مکتوم بماند نه تحریف شود‌.

وی در ادامه با اشاره به موضوع این نشست گفت: من امروز نمی‌خواهم از منظر محتوایی به موضوع ورود کنم، اما از منظر ماهوی و چرایی عدم استقرار مدیریت شهری در جایگاه خود می‌توان ورود کرد، مستحضر هستید برنامه هفتم در ۱۵۰ صفحه و ۲۴ فصل است، اما در این فصول هیچ اشاره‌ای به شوراها و مدیریت شهری نشده است و جالب این که حتی نظامات مدیریت یکپارچه آب در این برنامه سرفصل‌هایی دارد که البته در جای خود مهم است، اما نظام به یکپارچه مدیریت شهری یا حکمروایی محلی اشاره‌ای نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که در قانون اساسی کم به موضوع شوراها پرداخته نشده، اما قوانین مجلس که در ادامه قانون اساسی است، آن‌طور که باید به شوراها نپرداخته و ما می‌بینیم که شوراها هنوز در جایگاهی که حضرت امام (ره) مد نظر داشتند و نظام شورایی را مطرح کردند و یا آن‌طور که مرحوم شهید بهشتی در تدوین مواد قانون اساسی به شوراها اشاره داشتند، قرار نگرفته است.

صادقی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم برنامه هفتم را به خوبی تنظیم کنیم، محکوم به بررسی گذشته‌ای هستیم که در آن شوراها را نادیده گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به دلایل نادیده گرفتن شوراها گفت: یکی از دلایل این است که با تاخیر بیست‌ساله در شکل‌گیری شوراها، نهادها و سازمان‌های هم‌عرضی شکل گرفت که به نوعی کار شوراها را انجام می‌دادند، اما با ایجاد شوراها، این نهادهای موازی حاضر به تفویض اختیار به شوراها نشده و نیستند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها ادامه داد: آسیب بعدی برداشت متفاوت شورای نگهبان از شوراها است، این در حالی است که اگر ما به دنبال نظام مردم‌سالاری و مدل مردم‌سالاری هستیم بایستی مدل ساختاری متناسب با این امر هم داشته باشیم.

صادقی افزود: عدم شوراباوری و شورایاوری در حوزه‌های مختلف و قوای سه‌گانه، به طوری که حتی خود نمایندگان شوراها باور ندارند که کار مردم توسط مردم از طریق جامعه شورایی انجام می‌شود، یکی دیگر از مشکلات است، این امر نیاز به فرهنگسازی دارد و از جهتی ارکان نظام نیز باید شوراها و جامعه شورایی را باور داشته باشند. 

وی در ادامه گفت: موضوع دیگر واگذاری اموری است که می‌تواند به دست مردم انجام شود، یعنی غیر از موضوعات امنیتی و قضایی می‌توان خیلی از امور را از طریق جامعه شورایی به مردم سپرد، اما ارکان مختلف کشور به این بلوغ نرسیده‌اند که این اتفاق می‌تواند بیافتد، متاسفانه ارکان کشور همچنان جامعه شورایی را به چشم رقیب نگاه می‌کنند. 

صادقی خاطرنشان کرد: این در حالی است که افرادی که خود در نظام مدیریت شهری هستند وقتی در جایگاه دولتی و اجرایی و نیز در قوای دیگر می‌نشینند، آنقدر مشکلات افزوده می‌شود که دیگر به موضوع مدیریت شهری نمی‌پردازند، نظیر واگذاری ۲۳ وظیفه به مدیریت شهری و یا تحقق مدیریت یکپارچه شهری که از سوی مدیران شهری مطرح می‌شد، اما در زمان زمامداریشان در دولت و دیگر مسندها به ثمر ننشست. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: البته این را هم باید گفت که ارکان مدیریت شهری هم ظرفیت این واگذاری وظایف را ایجاد نکرده است، اگرچه قطعا این ظرفیت و توان وجود دارد.

صادقی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم جای پایی در برنامه هفتم داشته باشیم، باید یک آسیب‌شناسی کارشناسی با تورق سبقه این امر در دولت‌ها و مجلس‌های گذشته داشته باشیم و باید عزم و همیتی ملی در این زمینه ایجاد شود، بحث مدیریت شهری در برنامه‌های توسعه‌ای کشور (سوم، چهارم، پنجم و ششم) همواره مطرح بوده و در اکثر این برنامه‌ها دولت مکلف بوده در حوزه حکمروایی محلی طی ۴ سال برنامه هایی به مجلس ارائه کند، اما این موضوع همواره تکرار شده است، ولی محقق نشده و نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها گفت: نکته قابل توجه اینجاست که ما در دوره ششم مدیریت شهری بیشترین تعامل را با دولت و وزارت کشور داشته‌ایم، قوانین خیلی خوبی هم در زمینه مدیریت شهری و جامعه شوراها داریم، اما آیین‌نامه اجرایی در زمینه اعمال نظر شوراها و اینکه شوراها چه جایگاهی دارند، نداریم. 

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با اجماع شما عزیزان و ثبت نظرات نهایی برگرفته از اجماع مشورتی که اصل و اساس جامعه شورایی است، جایگاه مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه کشور به نقطه ایده‌آل نزدیک شود و روز به روز شاهد بالندگی جامعه شورایی و تحقق مردم‌سالاری دینی باشیم.

شوراباوری و شورایاوری باید سرلوحه برنامه‌ها در کشور باشد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز