خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

بودجه‌ریزی محله‌ها به «مجمع محلات» واگذار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۰۳۸

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: در حال حاضر در شورای شهر تهران طرح تدوین نظام‌نامه محلات را در دستور کار قرار داده‌ایم که براساس آن، تمام مسئولیت‌ها از جمله بودجه‌ریزی محلات به هیات امنا و مجمع محلات واگذار می‌شود تا شاهد جلوه دیگری از مشارکت مردم در اداره شهر باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین همایش «شهروند و اداره شهر» که صبح امروز در تالار فردوسی تهران برگزار شد، گفت: موضوع جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر در دوره ششم مدیریت شهری برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و معتقدیم فلسفه شکل‌گیری شوراها، برای انتقال تصمیم‌سازی‌ها در حوزه مدیریت شهری به مردم است. 

وی افزود: در همایش شهروند و اداره شهر باید از یک طرف این مساله را دنبال کنیم که شهروندان  مسئولیت‌های خود را در قبال شهر بشناسند و از طرف دیگر مدیریت شهری وظایف خود را در قبال شهر و شهروندان براساس نظام مدیریت مشارکتی مرور کند؛ یعنی این همایش باید زمینه‌ساز ایجاد یک ارتباط دوسویه بین مدیریت شهری و شهروندان باشد و باید کاری کنیم که مردم حس تعلق و مشارکت را در اداره شهر خود پیدا کنند. 

سروری با تاکید بر این که راه پیشرفت پایدار شهری در ایران از مسیر مردمی‌سازی اداره شهرها می‌گذرد، عنوان کرد: در دنیا از این موضوع تحت عنوان برنامه‌ریزی از پایین به بالا یاد می‌کنند و در ایران نیز یکی از ساختارهای بنیادینی که به برکت انقلاب اسلامی برای جلب مشارکت مردم در حکمرانی شهرها و روستاها شکل گرفته، نظام شورایی است. 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در متن مذاکرات تصویب قانون اساسی اول جمهوری اسلامی آمده است که یکی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی تعریف می‌کند در زمانی که امام خمینی (ره) در پاریس حضور داشتند، در شرایطی که هنوز انقلاب پیروز نشده بود، به اعضای شورای انقلاب تاکید کردند که باید روی موضوع شوراها در شهرها و روستاها کار کنید. این مساله نشان می‌دهد در عمق وجود کسی که در کشور ما جمهوری اسلامی را بنیان‌گذاری‌ کرده است، مساله لزوم سپردن کارها به مردم در اولویت بوده است. 

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: سلسله مراتب شوراها از مهمترین سرمایه‌های مردم‌سالاری در کشور است و باید در تقویت شوراهای شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها به عنوان نهادهای مردم‌پایه‌ای که منبعث از دین و تجارب عام بشری هستند، با هدف جلب مشارکت مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تلاش کنیم. 

وی با انتقاد از برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در ادوار گذشته گفت: متاسفانه چند دوره است که ما اجتماعی‌ترین انتخابات کشور را با سیاسی‌ترین انتخابات تجمیع کرده‌ایم. این در حالی است که ورود تفکرات سیاسی به شوراها می‌تواند باعث ایجاد اختلال در مدیریت شهری شود، ولی زمان انتخابات شوراها را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، لیست‌ها عمدتا با رویکردهای جناحی و با توجه به مسائل روز سیاسی بسته می‌شوند و نامزدهای شوراها فرصتی برای ارائه برنامه‌های اجتماعی و محلی خود ندارند. 

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون ضوابط در پارلمان محلی کشور یعنی شورای عالی استان‌ها، به نحوی است که افراد از کوچکترین شهرها و روستاها نیز می‌توانند در آن عضویت داشته باشند و مشکلات مردم را پیگیری کنند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد اعضای شورای عالی استان‌ها از روستاها و با گذراندن مراحلی پیچیده توانسته‌اند به این شورا برسند. یعنی در کشور ما شرایطی فراهم است که افراد از همه سطوح اجتماعی می‌توانند در شورای عالی استان‌ها به عنوان پارلمان محلی کشور حضور داشته باشند. 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ظرفیت قوانین در جمهوری اسلامی به‌ویژه قانون اساسی و قانون شوراهای شهر و روستا به‌گونه‌ای است که ظرفیت کم‌نظیری نسبت به سایر نقاط جهان برای جلب مشارکت مردم در مدیریت امور شهری و روستایی در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر کاستی‌هایی در اجرای این قوانین داریم که باید رفع شود، اما در قانون اساسی کشورمان این ظرفیت وجود دارد که پیشبرد برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی و سایر امور رفاهی در حوزه‌های محلی با مشارکت مردم و اهالی شهرها و روستاها پیش برود. 

سروری ضمن تقدیر از شهرداری تهران برای اجرای طرح «من شهردارم» در سال گذشته گفت: یکی از جلوه‌های خوب جلب مشارکت مردم در اداره شهر، طرح «من شهردارم» بود که در سال ۱۴۰۱ اجرا شد و نزدیک ۵۰۰ هزار نفر از مردم در سطح محلات در این طرح مشارکت کردند و برای شهرداری تعیین کردند که در هر محله کدام پروژه مهمتر است و از بین حدود ۲ هزار پروژه پیشنهادشده در این طرح، پروژه‌‌های مختلف را اولویت‌بندی کردند که در همین راستا اجرای حدود یک هزار پروژه در سطح محلات در سال جاری در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است، اما اگر این فرآیند مردمی‌سازی طی نمی‌شد، حتما این پروژه‌ها با عقب‌ماندگی مواجه می‌شد. 

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: مدلی که در تهران تحت عنوان شورایاری‌ها اجرا می‌شد، یکی از جلوه‌های مردمی‌سازی مشارکت در اداره شهر بود و برنامه ما این بود که منابع را از سطح شهر به عمق آن بیاوریم تا مشکلات کوچک تمام محلات نیز در برنامه‌های شهرداری پیش‌بینی شود. در مدل شورایاری‌ها با وجود نقص‌هایی که داشت، شاهد اتفاقات خوبی بودیم و مزایای این طرح از معایب آن بسیار بیشتر بود. 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر در شورای شهر تهران طرح تدوین نظام‌نامه محلات را در دستور کار قرار داده‌ایم که براساس آن، تمام مسئولیت‌ها از جمله بودجه‌ریزی محلات به هیات امنا و مجمع محلات واگذار می‌شود تا شاهد جلوه دیگری از مشارکت مردم در اداره شهر باشیم. 

وی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌پایه است که اگر بخواهد از مردم صرفا به صورت تشریفاتی استفاده کند و آنها را در اداره کشور دخیل نکند، نمی‌تواند ادامه حیات بدهد و هرچقدر جمهوری اسلامی بتواند مفهوم مترقی مدیریت مشارکتی را بیشتر در عرصه‌های مختلف اجرایی کند، شاهد تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های بهتری در سطح کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز