خبرگزاری کار ایران

پلیس فتا هشدار داد:

اعلام رمز کارت بانکی به فروشندگان، افتادن در دام اسکیمرهاست

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۰۶۳

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای فراجا‌ گفت: با توجه به این که اکثر افراد در زمان خرید به‌خصوص خرید از فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش، کارت بانکی و رمز خود را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند، به‌راحتی طعمه اسکیمر می‌شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حامد محمدی سپاسی در تشریح جزئیات این خبر گفت: اسکیمر دستگاهی است که قابلیت کپی کردن اطلاعات کارت‌های اعتباری بانکی را دارد که گاها همانند دستگاه‌های کارتخوان هستند و در برخی مواقع به دستگاه‌های کارتخوان بانکی نصب می‌شود.

وی افزود: هموطنان دقت داشته باشند بعد از هر خریدی به‌خصوص از فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش برای پرداخت بهای کالا، حتما خودتان کارت بانکی را کشیده و رمز‌ را وارد کنید، چراکه در صورت سرقت اطلاعات کارت با توجه به نداشتن رمز کارت بانکی، امکان برداشت برای مجرمان اسکیمری فراهم نخواهد شد.

این مقام مسئول افزود: شهروندانی که در هنگام خرید، کارت‌ بانکی و رمز آن را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند، به‌راحتی می‌توانند در دام اسکیمرها گرفتار شده و از کارت بانکی آنها کپی تهیه کنند و با توجه به دانستن رمز بانکی، حساب‌شان خالی شود.

محمدی سپاسی تاکید کرد: تمامی مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت عابر بانک درون دستگاه کارتخوان و وارد کردن رمز باید توسط صاحبان کارت صورت بگیرد و از در اختیار قرار دادن کارت و افشای رمز عابر بانک به فروشندگان اکیدا خودداری شود.

این مقام انتظامی یادآور شد: در صورت انجام یک تراکنش نامطمئن از فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز بلافاصله می‌بایست نسبت به تغییر رمز عابر بانک اقدام کرد.

وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از گرفتار شدن در دام اسکیمر به شهروندان توصیه کرد: هیچ‌گاه رمز عابر بانک را به فروشندگان اعلام نکنیم و کارت را خودمان کشیده و رمز را وارد کنیم همچنین در صورتی که دستگاه کارتخوان بانکی شکسته، چسب خورده و یا قطعه‌ای اضافه به آن وصل بود، با گمان این که احتمال نصب اسکیمر دارد، از کارت کشیدن خودداری کنیم. 

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای فراجا‌ادامه داد: فروشندگان موظف هستند دستگاه کارتخوان بانکی را در دسترس خریداران قرار دهند تا خود عملیات پرداخت وجه را انجام دهند.

محمدی سپاسی در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس‌ فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی در میان بگذارند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز