خبرگزاری کار ایران

معاون امور جنگل‌ سازمان منابع طبیعی:

۸.۷ درصد از سطح اراضی طبیعی کشور جنگل است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۵۴۲

معاون امور جنگل‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در حاشیه گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی استان‌های منطقه ۲ کشور گفت: سرانه فضای جنگلی ایران حدود ۶ تا ۷ مترمربع است و امیدواریم تا ۱۰ سال آینده آن را به ۱۰ متر‌مربع برسانیم.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نقی شعبانیان در حاشیه گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی استان‌های منطقه ۲ کشور که درکرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در دو سده اخیر، به دنبال توسعه شهرنشینی و صنعت و تخریب‌های شکل‌گرفته درحوزه‌های محیط‌زیستی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، ریزگرد‌ها، آلودگی آب و خاک و فرسایش خاک، کاشت درخت در دنیا مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن، در کشور ما نیز توجه به این موضوع با وجود کارهای انجام‌شده در سال‌های قبل با اهتمام بیشتری پیگیری شد.

معاون امور جنگل‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: براساس هدف‌گذاری انجام‌شده مقرر شد طی مدت چهار سال یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته شود که در حال حاضر با جدیت در تمام استان‌های کشور در حال انجام است.

وی وسعت جنگل‌های کشور را ۱۴.۳ میلیون هکتار عنوان کرد و‌گفت: با توجه به این که تنها ۸.۷ درصد از سطح اراضی طبیعی کشور را جنگل فرا گرفته است، جزو کشورهای کم‌‌جنگل هستیم که به جز  دو میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی،  از نظر کیفیت جنگل‌های خوبی نداریم.

شعبانیان همچنین تاکید کرد: هرچند طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور طرح خوبی در راستای افزایش درخت است، ولی معتقدیم با وجود این میزان تخریب بیشتر از این تعداد درخت باید کاشته شود.

معاون امورجنگل‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطر‌نشان کرد: درطرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت کشور، عمده فعالیت‌ها توسط مردم انجام می‌شود و در چهار بخش کلی برنامه‌ریزی شده است‌.

شعبانیان این چهار بخش را شامل توسعه و احیای جنگل، جلوگیری از گسترش بیابان و طوفان‌های‌شن و ماسه و ریزگردها، زراعت چوب و پاسخ به نیازهای چوبی کشور و ارتقای سرانه فضای سبز عنوان کرد.

به گفته معاون امور جنگل‌ سازمان منابع‌طبیعی وآبخیزداری کشور، طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور از سال ۱۴۰۱ کلید خورد و با تشکیل کمیته علمی متشکل از اساتید دانشگاه و محققین موسسات تحقیقاتی، یافته‌های علمی جمع‌بندی و در بخش اجرا قرار می‌گیرد و بنا بر نیاز هر منطقه گونه‌های مختلف کاشته می‌شود

شعبانیان، استاندارد جهانی سرانه فضای سبز جنگل را بر اساس قانون هوای‌ پاک ۲۲ مترمربع عنوان کرد و افزود: سرانه فضای سبز جنگلی در ایران حدود ۶ تا ۷ مترمربع است که امیدواریم طی ۱۰ سال آینده آن را به ۱۰ متر‌مربع برسانیم.

وی اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران در راستای توسعه زراعت چوب را هم موضوع مهمی دانست و گفت: ۳۰ درصد از این طرح به زراعت چوب اختصاص خواهد یافت و در این زمینه نیز استقبال خوبی از سوی مردم انجام گرفته است.

شعبانیان با بیان این که از نظر تولید نهال امکانات خوبی در کشور وجود دارد نیز گفت: ۱۲۶ نهالستان جنگلی در کشور داریم و بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده سالیانه ۲۵۰ اصله نهال در راستای کاشت یک میلیارد درخت در کشور تولید و کاشته خواهد شد که در حال حاضر ۲۱۰ میلیون از این تعداد تولید شده است و تا پایان سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۲۷۰ میلیون خواهد رسید.

وی تعهد استان کرمانشاه در تولید و کاشت نهال در سال ۱۴۰۲ را دو میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نهال در این استان تولید شده تا پایان سال مابقی این تعداد نیز تولید و کاشته خواهد شد.

معاون امور جنگل‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین مجموع تعهد استان کرمانشاه در کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال را ۸ میلیون عنوان کرد و افزود: در نظر داریم این میزان تولید و کاشت در استان را به ۱۰ میلیون اصله درخت طی مدت چهار سال برسانیم.

وی با اشاره به برگزاری گردهمایی مدیران کل منابع‌طبیعی استان‌های منطقه ۲ کشور نیز گفت: امروز مدیران و روسای مراکز تحقیقات منابع طبیعی یازده استان با هدف حل مسائل و مشکلات موجود و استفاده از تجربیات آنها در راستای تولید و کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور جلسه‌ای در کرمانشاه تشکیل دادند که امیدواریم بتوانیم با بررسی مسائل و‌ مشکلات موجود اجرای این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم، هرچند ممکن است این طرح به صورت صد‌درصدی محقق نشود، اما تمامی تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت و در سال‌های بعد نیز برای تولید و کاشت درخت کوتاهی نخواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز