خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

هیچ بیماری از نظر خون و فرآورده‌های خونی با مشکل مواجه نیست/ توضیح درباره میزان تولید پلاسما، بانک سلول‌های بنیادی و غربالگری NAT

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۱۰۲

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ بیماری در کشور از نظر خون و فرآورده های خونی با مشکل مواجه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: هیچ بیماری در کشور از نظر خون و فرآورده های خونی با مشکل مواجه نیست. سانتریفیوژهای یخچال دار از دستگاه‌های ضروری انتقال خون است و یک شرکت دانش بنیان قول تولید آن را به ما داده است. طی دو الی سه سال امیدواریم عمده دستگاههای مورد نیاز در کشور تهیه شود و حتی امکان صادرات آن نیز وجود داشته باشد.

جمالی با بیان اینکه یکسری داروهای مهم از پلاسما تولید می شود مانند فاکتور ۸، ادامه داد: در دهه ۷۰ این تکنولوژی در کشور ما وجود داشت و سازمان انتقال خون به صورت محدود تولید داشت اما چند سالی وقفه ایجاد شد در سال ۹۳ پالایشگاه انتقال خون به بخش خصوصی واگذار شد متاسفانه ۹ سال از این واگذاری گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی گفت: ۱۷۰ الی ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما در سازمان تولید می شود و ما تلاش داریم که ۲۰ درصد افزایش پلاسما داشته باشیم. البته گفته می شود نیاز کشور در آینده بیش از یک میلیون لیتر باشد ما پیگیری کردیم از طریق سازمان های مردمی و هلال احمر می توانیم به این میزان برسیم.

وی با اشاره به پلاسمافرز توسط شرکتهای خصوصی گفت: برخی شرکت‌های خصوص بابت اهدا مبالغی را پرداخت می کنند که ممکن است این کار باعث شود افراد سوالاتی را که درخصوص اهدای خون ضروری به درستی پاسخ دهد به دلیل موضوع مالی صادقانه پاسخ ندهد و این باعث شود که با مشکلاتی در پلاسما و تولید دارو مواجه شویم.

او با انتقاد از بخش خصوصی و عدم عمل به تعهدات شان گفت: ما برای پلاسما برنامه داریم و تلاش می کنیم با همین تجهیزات تولید آن را در سال ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اهدای خون در زنان ۵ درصد است، گفت: یکی از چالش های ما این است که با اینکه زنان نصف جمعیت را تشکیل می دهند اما اهدای خون در بین زنان کم است البته در برخی از استانها این میزان کمی افزایش دارد. در حال حاضر بیشتر اهدا کنندگان ما افراد ۳۵ سال به بالا هستند و ما نگران این هستیم که با کاهش مشارکت جوانان و زنان در ۱۰ الی ۱۵ سال آینده با مشکل مواجه شویم از همین رو برنامه ریزی برای اقدامات فرهنگی برای ترغیب جوانان و زنان به اهدای خون صورت گرفته است.

وی درباره غربالگری خون گفت: وظیفه ما در غربالگری درخصوص تشخیص بیماری های ایدز و هپاتیت و ... است.

جمالی درباره معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون گفت: اواسط سال گذشته معاونت اجتماعی تایید شد و ۴۵۰ میلیارد تومان در همین ابتدای کار این معاونت برای سازمان انتقال خون آورده داشته است.

در ادامه صالحی معاونی فنی سازمان انتفال خون با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ سازمان انتقال خون یک اوج بالایی را در پیش گرفته است، گفت: اضافه شدن آزمایش nat به سیستم غربالگری در سازمان یکی از اقدامات است و باعث می شود دوران پنجره ای کاهش پیدا کرده و امنیت خون بالا رفته و خطر انتقال بیماری های ویروسی را کاهش می دهد. دوران پنجره ای در تمام دنیا وجود دارد اما ما در تلاش کاهش زمان این دوران هستیم.

وی ادامه داد: ارزش افزوده ذخایر و فرآورده ها بالاتر می رود و با این کار داروهای بیشتری از پلاسما و فرآورده های خونی تولید می شود و نیاز بیشتری از بیماران رفع می شود.

صالحی خاطرنشان کرد: کشور ایران کشور سردمدار در انتقال خون است از جمله امنیت خون و تولید فرآورده های خونی.برای سه ویروس ایدز، هپاتیت و اچ پی وی با انجام غربالگری NAT زمان پنجره ای این بیماری ها کاهش پیدا می کند.

وی درباره تفاوت کیسه فیلتر دار (کم‌لکوسیت) با کیسه غیر فیلتر گفت: گاهی اوقات بعد از تزریق خون، تب ایجاد می شود که با استفاده از کیسه فیلتر دار، تب در بیماران کاهش پیدا می کند همچنین حساسیت در بیماران تالاسمی و هموفیلی با استفاده از این کیسه ها کاهش پیدا می کند. همچنین باعث کاهش هزینه های بیمارستانی و کاهش یک درصدی در مرگ و میر و کاهش مقاومت پلاکتی می شود.

او ادامه داد: تا پیش از این تنها در ۸ استان دارای دستگاه غربالگری بوده و از سایر استان‌ها نمونه ها برای غربالگری به این استان ها ارسال می شد. ما تصمیم گرفتیم در همه استانها دستگاه غربالگری مستقر شود تا آزمایشات غربالگری به صورت کاملا اتوماتیک در استان‌ها انجام شود و تا پایان سال همه استانها به این دستگاه‌ها مجهز می شود.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۴۰۰ تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می شد، گفت: در سال ۱۴۰۱، در ۲۰ استان به صورت اتوماتیک انجام می شود و تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ در همه استانها این اتفاق بیفتد.

صالحی درباره تعیین گروه خونی فرعی گفت: ۱۶ مرکز انتقال خون در سال ۱۴۰۱ مجهز به دستگاه انتفال خون فرعی شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ همه استانها به این دستگاه مجهز خواهند شد همچنین غربالگری آنتی بادی ها تا پایان سال ۱۴۰۲ در تمام استان‌ها مورد غربالگری آنتی بادی قرار خواهند گرفت. نیم درصد افرادی که خون اهدا می کنند با انجام غربالگری آنتی بادی امنیت خون بالاتر می رود و باعث می شود بیماران به ویژه کودکان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی درباره سیستم NGS و پیوند سلول‌های بنیادی گفت: با افزایش بانک اطلاعاتی پیوند سلول‌های بنیادی امکان درمان بیماران بیشتری ایجاد می شود خوشبختانه دو سیستم وارد سازمان می شود تا با سرعت بالا بانک HLA این کار انجام شود. این کار باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.

صالحی با اشاره به الصاق کد شناسایی برای همه محصولات خونی گفت: در کل کشور آزمایشات HTLV راه اندازی خواهد شد.

جمالی ادامه داد: بیش از ۴ هزار ذخیره خون بند ناف داریم که از استانداردهای بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: ما اگر در بانک سلول های بنیادی به ذخیره یک میلیون برسیم در جلوگیری از مرگ بسیاری از بیماران موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته تقاضای همه بیمارستانها تامین شد و صدرصد نیازها پاسخ داده شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره مهاجرت پزشکان گفت: ما در سازمان با این مشکل مواجه نیستیم و مهاجرت پزشکان از سازمان به خارج از کشور بسیار کم بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز