خبرگزاری کار ایران

اختصاص دو واحد درسی با عنوان سلامت، بهداشت و صیانت از محیط زیست در واحدهای عمومی تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۲۴۴

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین آموزش می‌گوید مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نیازهای فوری جامعه از جمله حفظ و پاکیزگی محیط زیست از طریق برگزاری دوره و اردوهای آموزشی مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "اعظم گودرزی" سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در همایش ملی محیط زیست و حق آموزش با اشاره به اقداماتی که آموزش و پرورش در حفاظت محیط زیست انجام داده، گفت: ما اقدامات خوبی داشته ایم، اما قبول داریم که  کافی نیست و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم. حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار صندوق سلامت دانش آموزی داریم که داوطلبانه به ما کمک می‌کنند و به نوعی این اقدامات با وضعیت زیست محیطی دانش آموزان نیز سنخیت دارد.

گودرزی ضمن بیان اینکه سیاست های کلی محیط زیست در سند تحول بنیادین آموزش لحاظ و ابلاغ شده است، گفت: سبک زندگی جدید در دو سده اخیر به محیط زیست آسیب زده است. ما مطالب حوزه سلامت و محیط زیست را از سند تحول احصا کرده ایم و در جلسات مختلف برای عملیاتی سازی سند و اجرای این مطالب تلاش و از آن دفاع می کنیم.

او با بیان اینکه راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین آموزش مستقیما به محیط زیست اشاره کرده و در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: راهکار ۸-۸ سند می‌گوید مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نیازهای فوری جامعه از جمله حفظ و پاکیزگی محیط زیست از طریق برگزاری دوره و اردوهای آموزشی مورد تاکید است. در سند تحول بنیادین ۶ ساحت وجود دارد که سعی می کنیم با توجه سندهای بالادست، راهکارهایی که با ساحت هایی شش گانه به ویژه ساحت زیستی بدنی در ارتباط است، پیدا کنیم البته در همه ساحت‌ها ارتباط به محیط زیست وجود دارد. حتی در ساحت های اعتقادی و عبادی و زیبایی شناختی و اقتصادی و فناوری هم محیط زیست مورد توجه است.

گودرزی افزود: تدوین دستورالعمل ها و برنامه ها و ابلاغ به ادارات کل و آموزش و پرورش استان ها از قبیل تدوین برنامه عملیاتی زمان دار با تعیین هدف و استراتژی مطابق با واقعیات موجود و تشکیل کمیته‌ها ملی و استانی برای اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست از طریق شبکه آموزش دانش آموزی شاد و کانال ایمنی و محیط زیست که رویکردی ترویج فرهنگ محیط زیست است. همچنین آموزش های عمومی و پایش و کنترل برنامه ها نیز مورد توجه ماست.

او گفت: همچنین کتاب انسان و محیط زیست برای پایه یازدهم در کلیه رشته های تحصیلی و موضوع حفاظت از محیط زیست جزو عناوین کتاب راهنمای خودمراقبتی سفیران سلامت ابتدایی است که از ۸ میلیون دانش آموز ابتدایی بیش از یک و نیم میلیون سفیر سلامت داریم و ۲۰ درصد از دانش آموزان ابتدایی ما سفیر هستند. این سفیران حداقل باید به ۱۰ هم سال خود آموزش‌های محیط زیستی را ارائه دهد.

گودرزی در ادامه به اجرای گسترده مراسم دانش آموزی در مناسبت های محیط زیستی در مدارس، بهره گیری از ظرفیت سفیران سلامت دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست سالم اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ هزار دانش آموز سفیر سلامت در پویش صدای سفیر سلامت شرکت کردند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش های حضوری و مجازی با استفاده از کانالهای مورد تایید آموزش وپرورش، دو واحد درسی با عنوان سلامت، بهداشت و صیانت از محیط زیست در واحدهای عمومی برنامه درسی تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان گنجانده شده است. امیدواریم از ظرفیت دانشجو معلمان برای آموزش‌های ضروری محیط زیست بهره ببریم. همچنین دوره های آموزش ضمن خدمت با عنوان مدیریت زیست محیطی ویژه کلیه همکاران به شکل پایلوت در استان البرز انجام شده است. جشنواره مجازی روز طبیعت ویژه مراقبان سلامت، مسابقه عکاسی دانش آموزی ویژه محیط یاران طبیعت، اجرای پویش دوستی با طبیعت ویژه دانش آموزان ابتدایی، افتتاحیه مدارس محیط زیستی، اجرای طرح های زیست محیطی در مدارس استان‌ها با عناوین مختلف، آموزش محیط یاران از دیگر اقداماتی بود که انجام شده است.

گودرزی در آخر اظهار کرد: فکر می‌کنم می‌توانیم به اقدامات آموزش و پرورش در زمینه آموزش‌های زیست محیطی با توجه به بضاعتی که داریم نمره ۸۰ از ۱۰۰ را می دهیم، اما همه چیز با آموزش تمام نمی شود. ارتقای سلامت همان ارتقای توانمندی است به همین دلیل نیاز است فرآیند قادرسازی دانش آموز در مدرسه با کمک سایر دستگاه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز