خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

روز به روز بر کمبود ۱.۵ میلیون جای پارک خودرو در تهران اضافه می‌شود/ لزوم احداث پارکینگ‌های عمومی در اطراف مراکز درمانی، آموزشی و رفاهی پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۶۸۹

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان این که روز به روز بر کمبود ۱.۵ میلیون جای پارک خودرو در پایتخت اضافه می‌شود، گفت: برای احداث مجتمع‌های پارکینگی در سطح شهر تهران نیاز به انجام جانمایی دقیق وجود دارد و بهتر است که پارکینگ‌های عمومی، در اطراف محل‌هایی مثل مراکز درمانی، آموزشی و رفاهی ساخته شوند که اغلب شهروندان ناچارند با وسایل نقلیه شخصی خود به آنها مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمبود جای پارک خودرو یکی از معضلات اساسی شهر تهران است که عموم شهروندان بخصوص آنهایی که در طول روز مجبور می‌شوند که به هر دلیلی از خودروهای شخصی خود استفاده کنند، به صورت روزمره با آن مواجه می‌شوند. براساس آخرین برآوردها که سید محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای آذرماه سال گذشته با ایلنا در میان گذاشت، تهران حدود ۱.۵ میلیون واحد جای پارک خودرو کم دارد و رانندگان خودروهای شخصی در پایتخت به طور متوسط روزانه ۲۰ دقیقه از عمر خود را صرف یافتن جایی برای پارک کردن اتومبیل خود صرف می‌کنند. 

در چنین شرایطی برخی کارشناسان شهری معتقدند که با توجه به پایین بودن تعداد پارکینگ‌های عمومی موجود در سطح شهر تهران، شهرداری باید در تمام مناطق پایتخت بخصوص مناطق پردتردد به احداث هرچه بیشتر مجتمع‌های پارکینگی بپردازد تا به این شکل هم تا حدی از معضل کمبود جای پارک در تهران کاسته شود و هم رانندگان خودروهای شخصی، دسترسی سریع‌تری به پارکینگ‌های عمومی داشته باشند تا کمتر برای یافتن جای پارک در خیابان‌ها دور بزنند و با این کار خود بیش از پیش به معضلات ترافیک و آلودگی هوای پایتخت دامن بزنند.

البته اخیرا شهرداری تهران گام‌هایی را برای رفع معضل کمبود جای پارک در سطح شهر برداشته است و در همین راستا روز شنبه ۶ خرداد، مراسم کلنگ‌زنی احداث ۵ پارکینگ عمومی در سطح پایتخت شامل پارکینگ‌های طبقاتی مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان شریعتی و سه مجتمع پارکینگی دیگر با حضور علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت برگزار شد و مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت که مدیریت شهری پایتخت در حال حاضر احداث ۲۸ مجتمع پارکینگی را در دستور کار دارد که از این میان پارکینگ بیمارستان شریعتی یک هزار و ۶۰۰ واحد، پارکینگ بیمارستان امام خمینی (ره) یک هزار و ۵۰۰ واحد و مابقی پارکینگ‌ها مجموعا ۱۰ هزار و ۵۳۱ واحد ظرفیت پارک خودرو خواهند داشت. 

پارکینگ‌های عمومی صرفا باید در اطراف مراکزی ساخته شود که شهروندان ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند 

در چنین شرایطی با وجود این که احداث ۲۸ مجتمع پارکینگ عمومی با ظرفیت مجموع حدود ۱۴ هزار واحد جای پارک خودرو در شهر تهران می‌تواند مشکل کمبود جای پارک و ترافیک ناشی از آن را تا حدی در برخی نقاط شهر برطرف کند، اما قطعا معضل کمبود ۱.۵ میلیون واحد جای پارک خودرو در پایتخت صرفا با احداث این مجتمع‌های پارکینگی حل نخواهد شد و از نظر سید محمد آقامیری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، پارکینگ‌های عمومی صرفا باید در اطراف مراکزی ساخته شوند که اغلب شهروندان به ناچار با خودروهای شخصی به آنها مراجعه می‌کنند و برای حل معضل جای پارک در سایر مراکز، تمرکز شهرداری باید بر افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشد تا میزان تردد شهروندان با خودروهای شخصی و طبیعتا نیاز به افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر کاهش یابد.

آقامیری در توضیح بیشتر درباره این مساله به ایلنا گفت: احداث پارکینگ‌های عمومی یکی از ضرورت‌های پایتخت است، زیرا همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام، شهر تهران حداقل ۱.۵ میلیون واحد جای پارک خودرو کم دارد و البته روز به روز بر این تعداد اضافه می‌شود، چون روزانه صدها خودروی جدید پلاک‌گذاری و به خیابان‌های تهران اضافه می‌شود، اما ظرفیت جای پاک خودرو در سطح شهر تقریبا ثابت است و سرعت احداث مجتمع‌های پارکینگی جدید نیز کمتر از سرعت اضافه شدن خودروهای نوشماره به معابر پایتخت است. 

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، حتی اگر شهرداری علاوه بر احداث ۲۸ پارکینگ عمومی برنامه‌ریزی‌شده در سطح شهر تهران، پروژه‌های پارکینگ‌سازی دیگری را نیز در دستور کار خود قرار دهد، بازهم بیش از یک دهه طول می‌کشد که تعداد پارکینگ‌های موجود در پایتخت به استاندارد لازم برسد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برخی کارشناسان معتقدند که هرچقدر مدیریت شهری بیشتر پارکینگ بسازد، شهروندان هم بیشتر به استفاده از خودروهای شخصی برای تردد در سطح شهر ترغیب می‌شوند که این مساله به تشدید ترافیک دامن می‌زند. این نگاه تا حد زیادی صحیح است و اصولا ما نباید برای حل معضل کمبود جای پارک، در تمام نقاط شهر پارکینگ عمومی بسازیم، بلکه باید مجتمع‌های پارکینگی را صرفا در نقاطی احداث کنیم که شهروندان برای مراجعه به آنها چاره‌ای جز استفاده از خودروهای شخصی ندارند. 

لزوم انجام جانمایی دقیق برای احداث مجتمع‌های پارکینگی در سطح شهر 

آقامیری با تاکید بر این که مدیریت شهری نباید به دنبال اجرای راهکارهایی باشد که شهروندان را به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی تشویق کند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد در شرایط موجود بهترین راهکار این است که پارکینگ.های عمومی در محل‌هایی ساخته شوند که اغلب شهروندان ناچارند با وسایل نقلیه شخصی خود به آن محل‌ها مراجعه کنند. به عنوان مثال، بهتر است مجتمع‌های پارکینگی در اطراف مراکز درمانی، آموزشی و رفاهی ساخته شوند، زیرا بسیاری از شهروندان با خودروهای شخصی‌شان به این مراکز تردد می‌کنند، اما در اطراف مراکز دیگری که شهروندان مجبور نیستند با وسایل نقلیه شخصی خود به آنها مراجعه کنند، احداث پارکینگ عمومی ضرورتی ندارد. 

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در مراکزی که ضرورتی برای احداث پارکینگ عمومی وجود ندارد، شهرداری باید تمرکز خود را بر افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بگذارد تا شهروندان بتوانند با استفاده از این وسایل به آن مراکز مراجعه کنند، زیرا احداث پارکینگ‌های عمومی در چنین محل‌هایی، شهروندان را به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی سوق می‌دهد که نتیجه‌ای جز افزایش ترافیک ندارد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ما باید برای احداث مجتمع‌های پارکینگی جانمایی دقیقی انجام دهیم و این مجتمع‌ها را صرفا در مکان‌هایی احداث کنیم که عموم شهروندان، به صورت فردی یا خانوادگی، ناچارند که با وسایل نقلیه شخصی خود به آنها مراجعه کنند؛ مثل بیمارستان‌ها که بسیاری از افراد بیماران خود را با خودروهای شخصی خود به آنها انتقال می‌دهند یا مراکز رفاهی بزرگ که معمولا افراد با خانواده خود به آن مراکز می‌روند و نیاز است که در اطراف آنها به تعداد کافی پارکینگ عمومی وجود داشته باشد. 

وی در پایان تصریح کرد: پروژه‌های پارکینگ‌سازی چون به نازک‌کاری و برخی موارد دیگر احتیاج چندانی ندارد، معمولا باید ۱۸ ماهه به اتمام برسد. بنابراین انتظار می‌رود مجتمع‌های پارکینگی که اخیرا کلنگ‌زنی آنها توسط شهرداری انجام شده است نیز تا یک سال و نیم دیگر به بهره‌برداری برسد، مگر این که این پروژه‌ها در حین انجام عملیات با مشکلات مالی مواجه شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز