خبرگزاری کار ایران

شناسایی ۶۰ مخاطره برای پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۳۲۴

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:‌ تهران با مخاطراتی بزرگ و جدی مواجه است. این شهر در یک پهنه گسلی بنا شده که توان ایجاد زلزله‌هایی با بزرگای بیش از ۷ ریشتر را دارند و در مناطق شمالی و جنوبی دو تا از مهمترین گسل‌های جهان را داریم که زلزله‌های مهیب تاریخی هر ۱۶۰ سال در این دشت رخ داده است.

به گزارش ایلنا، علی نصیری در نشست بررسی زمینه‌های همکاری مشترک دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که با هدف بررسی زمینه‌های همکاری مشترک برگزار شد، با اشاره به این که این جلسه به واسطه سطح تخصصی آن یکی از بهترین جلسات مشترک با نمایندگان سازمان ملل است، بر ضرورت راه‌اندازی دفتر اختصاصی کاهش خطر بلایای سازمان ملل در تهران تاکید کرد و در ادامه به تشریح فعالیت‌های تخصصی سازمان پرداخت.

وی  با انتقاد از تحریم‌های غیر انسانی و تاثیر آن بر اقدامات مدیریت بحران، از دانش بومی متخصصان ایرانی برای ارتقای توانایی‌های تخصصی در این زمینه تقدیرکرد و افزود: ما در چارچوب سند کاهش خطر بلایا یا چارچوب اقدام برای کاهش خطر بلایا معروف به سند سندای خودمان را مکلف به اتخاذ رویکرد مدیریت ریسک به جای مدیریت حادثه می‌دانیم.

نصیری ادامه داد: ما منطبق بر سند سندای شناخت خطر بلایا، ارتقا و توسعه حکمرانی خطر بلایا، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مدیریت خطر و همینطور آمادگی به منظور پاسخ موثر و بازسازی و بازتوانی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دادیم و در همه اقدامات خود برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد با هماهنگ‌کردن همه ظرفیت‌های سازمانی، دولتی، خصوصی و عمومی در چارچوب سند سندای عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که نگاه ما به مدیریت بحران، نگاه کاریکاتوری نیست، بر اهمیت توجه به موضوعات مربوط به پیشگیری و جلوگیری از وقوع حادثه تاکید کرد و یادآور شد: سیاست‌هایی دوره جدید مدیریت شهری در دو سال اخیر منطبق بر سیاست‌های مدیریت ریسک بوده است.

 نصیری در ادامه به تشریح وضعیت خطرپذیری شهر تهران پرداخت و خاطرنشان کرد: شهر تهران در جایگاه پایتخت جمهوری اسلامی ایران با جمعیتی که روزانه به ۱۴ میلیون نفر و شبانه به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد، با مخاطراتی بزرگ و جدی مواجه است. این شهر در یک پهنه گسلی بنا شده که توان ایجاد زلزله‌هایی با بزرگای بیش از ۷ ریشتر را دارند و در مناطق شمالی و جنوبی دو تا از مهمترین گسل‌های جهان را داریم که زلزله‌های مهیب تاریخی هر ۱۶۰ سال در این دشت رخ داده است.

وی از طوفان، سیل، فرونشست زمین، فروریزش زمین، تهدیدات و حوادث شیمیایی، آتش‌سوزی، تغییرات آب و هوایی، طوفان گرد و غبار، کرونا و تجمعات انبوه به عنوان مخاطرات دارای اولویت در پایتخت نام برد و گفت: در لیست مفصل مخاطرات این شهر حدود ۶۰ مخاطره  قید شده که مخاطرات مورد اشاره دارای اولویت هستند.

نصیری در ادامه با ذکر تاریخچه‌ای از فعالیت‌های سازمان به معرفی اقدامات انجام گرفته و پروژه‌های این سازمان پرداخت و با اشاره به این که برای مقابله با بحران باید با برنامه‌ریزی‌های لازم حول مراحل چرخه مدیریت بحران شامل پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی اقدام شود، به بررسی وضعیت گسل‌های تهران، سامانه‌های مورد استفاده در مرکز فرماندهی و اقدامات انجام گرفته برای افزایش هماهنگی بین سازمان‌های امدادی پرداخت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه ضمن معرفی بخش‌های مختلف سازمان، توضیحاتی در خصوص قوانین موجود، کارگروه‌های تخصصی ۱۵ گانه، نقش و جایگاه این کارگروه‌ها در ستاد مدیریت بحران شهر تهران، شرح وظایف آنها و دستورالعمل‌های تصویب شده ارائه کرد و به تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب پویش جهادی واکسیناسیون در تهران، تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران و فعالیت‌های حوزه ایمنی، ارتقای سامانه هشدار سریع زلزله، تهیه برنامه پیش‌نشانگری، پهنه‌بندی خطر سیلاب و پیش‌بینی‌کمیت‌های جوی پرداخت.

مروری بر وضعیت پایگاه‌های مدیریت بحران، تمرین مشترک امداد هوایی کلانشهر تهران، تامین تجهیزات پایگاه‌ها، فرهنگ‌سازی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و اقدامات انجام گرفته در بخش پدافند غیرعامل، بازنگری و بروزرسانی طرح تخلیه اضطراری موضوعات دیگری بود که نصیری در این نشست درباره آنها توضیحاتی را ارائه کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین به بررسی نقش و اهمیت گروه‌های مردمی و داوطلبان عضو گروه‌های دوام در مقابله با بحران پرداخت و اقدامات سازمان برای احیای این گروه‌ها در سطح تهران، راه‌اندازی گروه دوام مسجدمحور و اقدامات انجام گرفته در خصوص مدارس ایمن و آماده را تشریح کرد.

در ادامه این نشست مارکو توسکانو، رئیس دفتر منطقه‌ای کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد در آسیا ضمن تحسین اقدامات انجام گرفته در حوزه مدیریت بحران تهران با اشاره به این که این اقدامات عالی حس خوبی در حوزه حرفه‌ای ایجاد می‌کند، گفت: اقدامات انجام گرفته از سوی مدیریت بحران تهران برای کاهش خطر باورنکردنی، عالی و فراتر از حد انتظار است که از اراده‌ای قوی برای افزایش تاب‌آوری در تهران خبر می‌دهد.

توسکانو در ادامه با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک بین‌المللی و نیز همکاری کلانشهرها در حوزه مدیریت بحران گفت: با انجام فعالیت‌ها در سطح محلی می‌توان به انتقال دانش به سایر شهرها کمک کرد.

وی در ادامه اقدامات انجام گرفته در حوزه مدیریت بحران برای افراد معلول  را واجد اهمیت دانست و اظهار امیدواری کرد که این تجربیات در اختیار سایر شهرها و کشورهای منطقه نیز قرار گیرد.

به گفته رئیس دفتر منطقه‌ای کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد در آسیا دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد با همکاری دولت‌ها در تلاش است تا برای حل چالش‌های مربوط به بلایای طبیعی، مقابله با اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی و در جهت نیل به توسعه پایدار جهانی اقدام کند و با ترویج فرهنگ پیشگیری و کاهش خطر به ساخت ملل تاب آور و مقاوم کمک کند. قرار است بزودی این دفتر نمایندگی خود را در ایران بازگشایی کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز