خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

اجازه ندهیم دست جوانان از منابع ادبی کوتاه شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۱۹۷

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در آیین پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی گفت: فردوسی به عنوان یکی از قله‌سازهای فرهنگ و ادب فارسی سهم زیادی در انتقال فرهنگ غنی ایرانی به نسل‌های بعد دارد پس اجازه ندهیم دست نسل‌های جوان ما از منابع ادبی کوتاه شود.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، «الهام یاوری» در آیین پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، در ابتدا روز معلم را به معلمین سمپادی و جامعه معلمان تبریک گفت و روز سمپاد را گرامی داشت. 

یاوری با اشاره به این که ادبیات هر ملتی بیانگر ارزش‌ها و نگرش‌های آنان است، تصریح کرد: جامعه‌شناسان تاکید دارند که محوریت و مفاهیم اساسی در اقوام و ملیت‌های مختلف افراد یک جامعه را هم‌مسیر می‌کند. برای یادآوری این مفاهیم به افراد جامعه نمادهای مختلفی وجود دارد و آموزش و پرورش نیز این مفاهیم را سینه به سینه منتقل می‌کند. 

وی با اشاره به مفاهیم محوری که افق تمدنی ایران را تشکیل داده‌اند، گفت: مفاهیم محوری که ملت ایران را به افق تمدنی خویش متصل کرده، دو چیز است یکی، مفهوم علاقه به خردورزی و دانش و حقیقت و دوم دادگری است. 

یاوری خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ کشور ایران از دوران باستان دقت کنیم می‌بینیم که همیشه این ملت دربرابر ظلم ایستاده‌اند، خوب که می‌نگریم متوجه می‌شویم که هیچکس سابقه‌ای از شکست ایرانیان در برابر ناحق سراغ ندارد و در طول تاریخ هرجا مظلومی بوده ایرانیان آغوش خود را برای حمایت از او گشوده‌اند. 

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: دومین مفهوم محوری نزد ملت ایران، دادگری و عدالت محوری است. این خردورزی، عدالت‌پیشگی و تعقل و دادگری در نمادهای مختلف هنری و فرهنگی خود را نشان داده است. 

وی اضافه کرد: یکی از مظاهر مهم این ارزش فرهنگی دیرینه در ادبیات فارسی خود را نشان می‌دهد، آنجایی که شاعران هرجا می‌خواهند کسی را ستایش کنند از خردورزی و دادگری او می‌گویند. در شاهنامه بارها و بارها به روحیه و اهمیت دادگری نیز اشاره شده است. 

یاوری تصریح کرد: فردوسی به عنوان یکی از قله‌سازهای فرهنگ و ادب فارسی سهم زیادی در انتقال این فرهنگ غنی به نسلهای بعد دارد. یکی از روشهای صیانت از این فرهنگ غنی این است که اجازه ندهیم دست نسل‌های جوان ما از منابع ادبی کوتاه شود و با ساده‌سازی و تلاش برای در جریان نگه داشتن این فرهنگ و ادبیات آن را به نسل‌های جدید انتقال بدهیم. ما خواهان تماشای تعبیر نسل جوان و نوجوان از ادبیات و شاهنامه هستیم و امیدواریم که در این راه با هم همراه و هم مسیر باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز