خبرگزاری کار ایران

رویداد «الف تا» در چه محورهایی برگزار می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۰۹۶

با هدف گردآوری ایده‌ها و تجارب میدانی و تجلیل از مدارس و معلمان فعال و پیشرو، رویداد «الف تا» (الفبای تحول آموزش و پرورش) برگزار می‌شود و تمامی افراد می‌توانند ایده‌ها تجارب و آثار خود را تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ارسال نمایند.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رویداد «الف تا» با هدف ایجاد بانک ایده‌ها و تجارب تحول آفرین مدرسهای طراحی شده است، به گونه‌ای که تمام مدارس کشور به این بانک دسترسی داشته باشند. نکته مهم در این، زمینه ضرورت وجود شاخص‌هایی است که بتوان تجارب تحولی مدارس را بر اساس آن ارزیابی نمود و تطبیق آن‌ها با سند تحول بنیادین را بررسی کرد. برای این منظور با انجام یک پژوهش و بررسی و مطالعه سند تحول بنیادین و مبانی آن الگوی مفهومی مدرسه تراز سند تحول بنیادین طراحی شده است. این الگوی مفهومی اصلی‌ترین مؤلفه‌های یک مدرسه تحول یافته را در پنج محور اصلی رهبری و مدیریت تربیتی مدرسه برنامه تربیت در مدرسه کنشگران مدرسه محیط مدرسه و نتایج مورد انتظار از مدرسه بیان نموده است و شاخصهای هر مؤلفه را نیز ذکر کرده است. 

در رویداد، «الف تا» ایده‌ها و تجارب تحولی مدارس ذیل همان مؤلفه‌های الگوی مفهومی مدرسه تراز سند تحول گردآوری و بر اساس شاخصهای آن ارزیابی و معلمان و مدارس پیشتاز تحول معرفی خواهند شد. فرآیندهای رویداد شرح داده شده است. 

محورها و زیر محورهای رویداد

محور نخست: مدیریت و رهبری تربیتی شامل ایده‌ها تجارب و محصولات تحولی در موضوعات ذیل: 

برنامه محوری در اداره مدرسه

اداره شورایی مدرسه مبتنی بر خرد جمعی

نظارت بر منابع مختلف مدرسه

شایسته گزینی و توسعه شایستگیهای کارکنان

شفافیت و تنوع بخشی به منابع مالی

مدیریت دانش و تجربه

تصمیم گیری مبتنی بر دانش و پژوهش

مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی

تصمیم‌سازی برای نظام آموزشی کشور

همه جانبه نگری و یکپارچگی

پایشگری مداوم محیطی و محاطی مدرسه

سایر

محور دوم: برنامه تربیت آموزشی و پرورشی شامل ایده‌ها تجارب و محصولات تحولی در موضوعات ذیل: 

متنوع‌سازی فرصتهای تربیتی تعالی بخش

تربیت تمام ساحتی متوازن و هویت ساز

طراحی برنامه‌ها بر اساس هویت دوره‌های تحصیلی

پیوند برنامه‌ها با تجارب واقعی زندگی

متناسب‌سازی تجربیات آموزشی و پرورشی با شرایط رشد

انعطاف‌پذیری برنامه‌ای و توجه به تفاوتهای فردی از جمله تفاوت در استعدادها

تربیت، اعتقادی، اخلاقی و عبادی

تربیت علمی – فناورانه

تربیت اجتماعی - سیاسی

تربیت هنری – زیبایی شناسانه

تربیت اقتصادی - حرفه‌ای

تربیت زیستی - بدنی

استعدادیابی

خردپروری

تربیت بعد عاطفی

تربیت اراده

آموزش مبتنی بر تفکر و پژوهش

یادگیری مشارکتی

بهره مندی هوشمندانه از فناوریهای نوین

بسترسازی کسب و ارتقای شایستگیهای پایه و مهارتهای زندگی

سایر

محور سوم: کنشگران مدرسه شامل ایده‌ها و تجارب و محصولات تحولی در موضوعات ذیل: 

مشارکت فعال خانواده در تصمیم‌سازی و برنامه ریزی فعالیتهای، مدیریتی، آموزشی و پرورشی مدرسه

مشارکت فعال خانواده در اجرای فعالیتهای، مدیریتی آموزشی و پرورشی مدرسه مشارکت فعال خانواده در نظارت بر فعالیتهای مدیریتی آموزشی و پرورشی مدرسه

آموزش خانواده و هم آوایی جریان تربیت در خانواده با جریان تربیت در مدرسه فعالیتهای خیرخواهانه مشارکتی از سوی جامعه محلی و سایر عوامل محیطی مشارکت جامعه محلی و سایر عوامل محیطی در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری در مدرسه مشارکت جامعه محلی و سایر عوامل محیطی در تدارک فرصت‌ها و فضاهای تربیتی برای مدرسه مشارکت فعال معلمان و مربیان مدرسه در تصمیم‌سازی و برنامه ریزی فعالیتهای مدیریتی آموزشی و پرورشی مدرسه

مشارکت فعال معلمان و مربیان مدرسه در اجرای فعالیتهای، مدیریتی، آموزشی و پرورشی مدرسه

مشارکت فعال معلمان و مربیان مدرسه در نظارت بر فعالیتهای، مدیریتی، آموزشی و پرورشی مدرسه

ایفای نقش الگویی معلمان و مربیان و مدیران مدارس برقراری رابطه تعاملی معلمان با دانش آموزان

مشارکت فعال متربیان دانش آموزان مدرسه در تصمیم‌سازی و برنامه ریزی فعالیتهای مدیریتی آموزشی و پرورشی مدرسه

مشارکت فعال متربیان (دانش آموزان مدرسه در اجرای فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پرورشی مدرسه

مشارکت فعال متربیان دانش آموزان مدرسه در نظارت بر فعالیتهای مدیریتی آموزشی و پرورشی مدرسه

نقش آفرینی دانش آموزان در پیشرفت محله

محور چهارم: محیط تربیت» شامل ایده‌ها تجارب و محصولات تحولی در موضوعات ذیل: 

الف) فضای کالبدی مدرسه

شاداب‌سازی فضای مدرسه

ایمن‌سازی محیط

هویت بخشی محیط

ب) جو و فرهنگ حاکم بر مدرسه

پالایش محیط از موانع تربیت با دو رویکرد سلبی و ایجابی

حاکم شدن فضای معنوی اخلاقی احسان و عدالت

جاری‌سازی فرهنگ اسلامی – ایرانی

حفظ و ارتقای کرامت مربی و متربی

جو حمایتی از پژوهش خلاقیت و نوآوری بر مدرسه

سایر

شیوه ارسال آثار

مخاطبین رویداد میتوانند با ورود به وب سایت رویداد به آدرس alefta. ir با عضویت در سایت پروفایل خود را تکمیل نمایند سپس، ایده‌ها تجارب خاطرات محصولات و روایت‌های تحول آفرین خود را با تکمیل فرم‌ها و ارسال یک ویدئو یا صوت ۵ دقیقه‌ای و فایل مستندات ارسال نمایند. 

انتظار می‌رود در فیلم یا صوت کوتاه، ارسالی ضمن شرح کلی ایده تجربه یا محصول اهداف و فعالیت‌ها الزامات و دستاوردها بیان گردد در صورتی که اثر از مستندات اجرایی یا پژوهشی همچون عکس فیلم گزارش پژوهش و… برخوردار است موارد فوق به صورت فشرده در بخش مستندات در قالب فایل zip یا rar ارسال گردد. 

ثبت نام انفرادی یا گروهی: در صورتی که ایده یا تجربه مربوط به یک شخص است فرد می‌تواند به صورتی فردی ثبت نام کند و محدودیتی برای تعداد ایده‌ها و تجارب ثبت شده وجود ندارد اما در صورتی که ایده یا تجربه مربوط به یک موسسه گروه مدرسه و… است نماینده گروه پس از ثبت نام در رویداد و انتخاب ثبت نام گروهی در بخش، پروفایل مشخصات مجموعه خود را ثبت نماید در این شیوه از کل مجموعه تقدیر خواهد شد. 

ذکر این نکته لازم است اگر فردی تمایل داشته باشد یک ایده را در بخش فردی و ایده دیگر را در بخش گروهی ارسال، نماید باید از شماره سیم کارت متفاوتی برای ثبت نام استفاده کند. 

تبصره: مسئولیت حقوقی و قانونی هرگونه اعتراض یا شکایت نسبت به آثار بارگزاری شده در خصوص مالکیت، فکری، مادی و معنوی آثار بارگزاری شده بر عهده فرد ارسال کننده است. 

مهلت ارسال آثار

تمامی افراد میتوانند ایده‌ها تجارب و آثار خود را تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ارسال نمایند. 

تذکر: با توجه به اینکه دبیرخانه برای ارتقای ایده‌ها و تجربیات و محصولات، منتخب فرآیندی را پیش بینی نموده است توصیه می‌شود که فرم‌ها و فایل‌ها پیش از پایان سال ۱۴۰۱ ارسال گردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز