خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر تهران صورت گرفت؛

تصویب نهایی بودجه ۷۵ هزار و ۶۰۰ میلیاردی شهرداری تهران/ تاکید بر لزوم واریز درآمد سازمان‌های تابعه شهرداری به خزانه واحد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۵۷۲

امروز یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد و اعضای شورا ضمن تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به مبلغ ۷۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، بر لزوم واریز درآمد سازمان‌های تابعه شهرداری تهران به خزانه واحد و در عین حال بافی ماندن مسئولیت نگهداشت و نوسازی پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده پایتخت در اختیار سازمان زیباسازی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکصد و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران با دستور کار بررسی ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. البته با توجه به حادثه روز گذشته ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار، جلسه امروز شورا به شدت متأثر از این حادثه بود و اعضای پارلمان شهری پایتخت تذکرات مختلفی را درباره این حادثه، لزوم توجه جدی‌تر به مسأله ساختمان‌های ناایمن تهران، ارتقای سطح تجهیزات آتش‌نشانی و مسئولیت‌‌پذیری همه دستگاه‌ها برای برخورد با ساختمان‌های پرخطر و حوادث ناگواری که برای این ساختمان‌ها رخ می‌دهد، مطرح کردند.

پس از بیان این تذکرات و ارائه گزارش حادثه توسط قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، اعضای شورای شهر وارد دستور جلسه اصلی یعنی بررسی کامل ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران شدند. البته در خلال مباحث مربوط به ردیف‌های بودجه، موضوع تعیین تکلیف مسئولیت نوسازی و نگهداشت پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده تهران و رفع خرابی‌های این پله‌ها و همچنین مسأله واریز درآمدهای سازمان‌های تابعه شهرداری تهران به خزانه واحد نیز مطرح و بررسی شد.

اضافه شدن ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه حمل‌و‌نقل شهرداری در سال ۱۴۰۲

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ابتدای بررسی دستور کار اصلی جلسه امروز که مربوط به تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۲ با اعمال تغییرات کامل در ردیف‌های آن بود، گفت: از ۴ بهمن به دستور رئیس محترم شورا برنامه زمان‌بندی مشخصی در اختیار همه اعضای شورا قرار گرفت و بر همین اساس جلسات با مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابعه برای بررسی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران برگزار شد. همچنین دوستان در کمیسیون‌های تخصصی هم این جلسات را برگزار کردند و نهایتا نظر کمیسیون‌ها به کمیسیون برنامه و بودجه منتقل شد و در ردیف‌های بودجه و تبصره‌ها در نظر گرفته شد.

وی افزود: اقدام مناسب دیگری که در این دوره با تدبیر رئیس شورا انجام شد، این بود که ما یک بار جلسه کمیسیون تلفیق را در ابتدای مسیر برگزار کردیم تا عدد هر یک از ماموریت‌ها مشخص شود و همکاران بتوانند بر طبق آن پیشنهاداتشان را ارائه بدهند و یک بار دیگر هم بعد از ارائه نظرات اولیه، بازهم کمیسیون‌ها نظرات مجددی را مطرح کردند و برخی از کمیسیون‌ها در محل کمیسیون بودجه جلسه تشکیل دادند. در مجموع تلاش کردیم در مورد تمام ردیف‌ها به تفاهم برسیم و نهایتا در کمیسیون تلفیق تبصره‌ها یک به یک مرور شد و متنی که امروز در صحن ارائه شده نتیجه تمام این جلسات است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: درباره ردیف‌های بودجه شهرداری تهران تلاش کردیم که نظرات حداکثری کمیسیون‌ها لحاظ شود، البته درباره ردیف‌ها باید توجه داشت که امسال اتفاق بزرگی در بودجه افتاده است که حتما باید بیشتر در مورد آن صحبت شود و آن اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی شهرداری در حوزه حمل‌ونقل اضافه کردیم. همچنین در بودجه تلاش شد تا صرفه جویی‌ها، ضرورت‌ها و اولویت‌ها در سایر ماموریت‌ها نیز دیده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در جلسات بررسی بودجه در شورای شهر تهران، تبصره ۱۰ به سایر تبصره‌ها اضافه شده که در آن به عدد ۱۰ هزار میلیارد بودجه اضافه‌شده حمل‌ونقل اشاره داشتیم و تاکید کردیم که شورا باید پایش و نظارت مستمر بر عملکرد شهرداری داشته باشد، همچنین در تبصره ۲۰ که مکمل دیگر تبصره‌ها است، مقرر شد که اگر شهرداری درآمد اضافه کسب کرد تا ۱۵ هزار میلیارد بتواند در ردیف‌های مشخص هزینه کند.

جزئیات تغییراتی که شورا در لایحه بودجه شهرداری تهران اعمال کرد

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع درآمدهای شهرداری در بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در حوزه درآمدهای شهرداری تهران، مصوبه اصلاحیه سال ۱۴۰۱ شهرداری عدد ۴۲ هزار میلیارد بود و برای سال آینده نیز آن چیزی که شهرداری در لایحه خود ارائه کرده رقم ۶۳ هزار میلیارد بود که مصوب ما رقم ۶۴ هزار میلیارد تومان است، در منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای در سال آینده نیز که مربوط به بحث املاک و ... است، لایحه شهرداری ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که ما این را به ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم.همچنین در بحث منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی در سال ۱۴۰۲ نیز لایحه شهرداری ۵ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود که ما به ۵ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان افزایش دادیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: درباره رقم‌ کل بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، پیشنهاد شهرداری ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان بود که نهایتا ما با مجموع جلسات برگزارشده، به رقم ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان رسیدیم و این عددی است که امروز باید در موردش تصمیم بگیریم. شهرداری بودجه سال ۱۴۰۲ را نسبت به امسال ۵۶ درصد افزایش داده بود که بعد از اصلاح لایحه در شورای شهر، اکنون میزان این افزایش به ۵۱ درصد رسیده است.

وی در ادامه توضیح داد: اصلی‌ترین موارد تغییر لایحه بودجه در صحن شورا مربوط به مالیات بر ارزش افزوده با رقم ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و درآمد ناشی از توسعه شهر بود که در جلسات شورا بسیاری از عناوین ادغام یا حذف شد و سایر عناوین که مشاهده می‌کنیم، اعتبارات هزینه‌ای از ۵۳ درصد در سال قبل به ۴۵ درصد کاهش یافت و این به معنی این است که بودجه پارسال که ۵۳ درصد هزینه‌ای بود امسال ۴۵ درصد هزینه‌‌ای است.

تکلیف شهرداری برای تامین ۲۰ درصد از منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۲ به صورت غیرنقد

آخوندی با اشاره به ماده واحده بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران و تغییرات نهایی آن گفت: آنچه اکنون در ماده واحده بودجه سال آینده شهرداری با تمام تغییرات اعمال‌شده نسبت به لایحه اولیه در تبصره‌ها و ردیف‌ها توسط شورا آمده است، بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران شامل شهرداری تهران، مناطق، واحدهای ستادی، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و شورای اسلامی شهر تهران حوزه انتخابیه تهران، ری و تجریش از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد است که رقم‌ آن بالغ بر ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: بودجه سال آینده شهرداری از حیث مصارف شامل هزینه‌ها، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی بالغ بر ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان مشتمل بر اعتبارات هزینه ای مبلغ ۳۴۴ هزار و هشتصد و هشتاد و دو میلیارد و ۳۲۹ میلیون ریال، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای مبلغ ۳۵۷ هزار و ۳۵۲ میلیارد و ششصد و هفتاد و یک میلیون ریال و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی مبلغ ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال است.

وی در ادامه تاکید کرد: براساس ماده واحده بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران مکلف است ۲۰ درصد از منابع و مصارف بودجه را به صورت غیر نقدی عمل کند. همچنین شهرداری موظف است در صورت کاهش یا افزایش بیش از ۲۰ درصد مجموع درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات و وصول عوارض و سایر درآمدها نسبت به بودجه مصوب پس از تحقق تبصره ۲۰ نسبت به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه حداکثر تا پایان آبان ماه اقدام و منابع افزایش و کاهش‌یافته را در راستای اولویت‌ها و مسائل کلیدی شهر در اصلاحیه بودجه پیشنهاد کند.

اختلاف نظر چمران و کاشانی با فروزنده درباره بودجه بازنشستگان شهرداری

در ادامه روند بررسی ماده واحده بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری با اشاره به کاهش برخی ردیف‌های بودجه در اصلاحیه‌های شورا گفت: از مواردی که در بودجه کاهش یافته است، میزان حقوق و مزایای بازنشستگان و آتش‌نشانان است.

مهدی چمران، ریس شورا در واکنش به این اظهارات فروزنده گفت: تلاش ما این بوده که از حقوق و مزایای پرسنل چیزی کم نشود، بنابراین در حال حاضر تغییری در سقف بودجه نخواهیم داشت.در خصوص جدول‌سازی‌ها هم تنها پیمانکاران مجاز به این کار هستند و نیز معابری که آسفالت دارد، نباید مجدد آسفالت شود.

در ادامه حبیب کاشانی، عضو شورا با ارائه تذکری خطاب به فروزنده بیان کرد: در سال گذشته مبلغ دریافتی شما برای بازنشستگی ۹۸۵ میلیارد تومان بوده است، اما در حال حاضر درخواست شما ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که این افزایش منطقی و قانونی نیست.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا نیز در ادامه با اشاره به ماده ۲۶ آئین‌نامه قانون شهرداری‌ها متذکر شد: بر اساس این ماده به محض پیشنهاد بودجه یا تفریق بودجه به انجمن شهر، با استفاده از اختیارات خود، شهردار باید در این خصوص حداقل هفته‌ای سه روز تقاضای تشکیل جلسه انجمن را داشته باشد و خود نیز در جلسات حضور یافته و توضیحات لازم را درباره اقلام مندرج در آن ارائه دهد، لذا شهردار تهران باید پاسخگوی بودجه در صحن شورا باشد و حضورش نیز ضروری است.

گفتنی است، این صحبت‌های اقراریان زمانی مطرح شد که علیرضا زاکانی‌ هنوز در جلسه شورا حضور نیافته بود، اما دقایقی پس از این اظهارات، زاکانی به صحن شورا آمد و بابت تاخیر خود از اعضای شورا پوزش خواست و این‌طور گفت که صبح امروز در جلسه قرارگاه اجتماعی تهران در منطقه فرحزاد بوده است.

البته پس از بیان تمام این مباحث در نهایت در جلسه نوبت صبح امروز شورای شهر ماده واحده بودجه ۱۴۰۲ شهر آری تهران با اکثریت آرا به تصویب پارلمان شهری پایتخت رسید.

واریز درآمد سازمان‌های تابعه به خزانه شهرداری تهران باید شفاف و به خزانه واحد واریز شود

در ادامه جلسه نوبت صبح امروز شورای شهر تهران و در جریان بررسی تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری، تبصره یکم بودجه با موضوع تحصیل و مصرف درآمدهای عمومی و اختصاصی مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت و ابتدا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به تشریح جزئیات این تبصره پرداخت و در ادامه سایر اعضا نظرات خود را در خصوص نحوه واریز درآمدهای شهرداری به خزانه مطرح کردند.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح تبصره یکم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری با ۹ بخش مجزا گفت: کلیات و جزییات تبصره‌ها در کمیسیون مورد بررسی دقیق اعضا قرار گرفته و مشتمل بر دستورالعمل خزانه‌داری در شهرداری‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای کسب درآمد از محل تبلیغات به شرکت‌های بهره برداری مترو، اتوبوسرانی و برج میلاد، ایجاد ساز و کار مناسب، درآمد حاصل از پسماند خشک در مناطق ۲۲گانه، تخصیص اعتبار هزار میلیارد ریالی برای عملیات عمرانی در حریم شهر تهران، میزان وصول عوارض خودرو و موتورسیکلت، عوارض تردد به محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و عوارض پارک حاشیه‌ای، مازاد بر ردیف‌های درآمدی پیش‌بینی‌شده، واریزی سهم سود در نظر گرفته شده مازاد بر درآمد مصوب و تخصیص سهم ۵۰ درصدی با تصویب کمیته تخصیص و موارد دیگر است.

پس از بیان این اظهارات آخوندی، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم شفاف شدن نحوه واریز درآمدهای سازمان‌های تابعه به خزانه شهرداری تهران گفت: در سال گذشته درخواست کردیم که درآمدها به خزانه واحد واریز شود، اما برخی افراد در انتقاد به این مساله گفتند برخی سازمان‌ها مانند فرهنگی و هنری دارای قوانین خاص هستند، ولی نکته قابل تامل این است که برخی سازمان‌هایی که سال گذشته درآمدهای خود را به خزانه واحد واریز نکردند، هنوز هم دارای ابهام هستند که این موضوع به سرعت باید شفاف‌سازی شود.

در ادامه بررسی تبصره یکم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز بر لزوم واریز درآمدهای تمام سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری به خزانه واحد تاکید کرد و گفت: تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها باید درآمد خود را به خزانه واحد ارسال کنند و برخی سازمان‌ها قابلیت استثنا شدن ندارد و سوال من این است که آیا سازمان بهشت زهرا (س) و سازمان زیباسازی از این قاعده مستثنا هستند یا خیر؟

گفتنی است، با رای موافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با موضوع تحصیل و مصرف درآمدهای عمومی و اختصاصی شهرداری، در نهایت این تبصره به تصویب پارلمان شهری پایتخت رسید.

نیاز به بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خرید پله برقی پل‌های عابر پیاده تهران

در ادامه جلسه امروز، موضوع واگذاری مسئولیت نوسازی و نگهداشت پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده تهران به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا در این رابطه گفت: از سال گذشته مدیریت و نگهداری تمام پله‌های برقی پل‌ها برعهده سازمان زیباسازی گذاشته شد، اما اکنون موضوع واگذاری مسئولین پل‌ها به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شده است. اصلی‌ترین مشکل درباره پل‌های عابر پیاده این است که نگهداشت پله‌های برقی نقدینگی می‌خواهد و اگر به معاونت حمل و نقل و ترافیک سپرده می‌شود، نقدینگی اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی افزود: پیشنهاد بنده این است که فارغ از سپردن مسئولیت پله‌های برقی پل‌ها به سازمان زیباسازی یا معاونت حمل‌ونقل، نقدینگی لازم برای نگهداشت پله‌های برقی به میزان کافی تخصیص داده شود. البته باید توجه داشت عمر مفید پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده تهران به ۱۲ سال رسیده و نگهداشت آنها به صرفه نیست و باید خریداری شود و برآورد ما این است که ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید نیاز است. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که ۱۰ درصد برای خرید و ۱۰ درصد برای تعمیرات اختصاص پیدا کند.

مسئولیت پله‌های برقی پل‌های‌ عابر تهران پیاده باید در اختیار سازمان زیباسازی بماند

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر نیز در همین راستا با تاکید بر این که مسئولیت پل‌های‌ عابر پیاده نباید به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک واگذار شود، اظهار داشت: پیشنهاد بنده این است که چون از سال گذشته پل‌های مکانیزه در اختیار سازمان زیباسازی بوده و اکنون نیز این سازمان در حال انعقاد قراردادی در این زمینه است، تصمیم انتقال مسئولیت به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک انجام نشود و مبلغ مازاد را برای نگهداشت این پل‌ها اختصاص دهیم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در جلسه نوبت صبح امروز شورا، موضع شهرداری درباره مسئولیت پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده را این‌طور تشریح کرد: روزی که مدیریت شهر را تحویل گرفتیم، حدود ۵۰ درصد از پله‌برقی‌های شهر خاموش بود و نزدیک به ۴۲ درصد نیز ناایمن بودند که ما حتی پله‌های برقی ناایمن را نیز خاموش کردیم، اما امروز حدود ۷۰ درصد آنها فعال است.

شهردار تهران با بیان اینکه سازمان زیباسازی قصد دارد قراردادی برای نوسازی پله برقی منعقد کند، اظهار کرد: به دو دلیل بهتر است متولی امر نوسازی پله‌های برقی سازمان زیباسازی باشد؛ نخست، معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز رضایت دارد این کار توسط سازمان زیباسازی صورت گیرد و معاونت حمل و نقل سازمانی عریض و طویل با مجموعه وظایف گسترده است و مساله نوسازی پله های برقی برای این معاونت موضوعی فرعی است، به همین دلیل پیش از این نیز که متولی کار نوسازی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک بود، اما این کار آن گونه که باید انجام نشد؛ دوم این که اکنون اداره و نگهداشت پل‌های عابر پیاده سطح شهر تهران با سازمان زیباسازی است، بر همین اساس معتقدم بهترین مجموعه‌ای که می‌تواند مساله‌ نوسازی پله‌های برقی را پیگیری کند، سازمان زیباسازی است.

گفتنی است، در نهایت با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران قرار شد مسئولیت نگهداشت و نوسازی پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده در اختیار سازمان زیباسازی شهرداری تهران باقی بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز