خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان مطرح کرد:

تلاش می کنیم خودآسیب رسانی بین دانشجویان را به حداقل برسانیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۳۹۷

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ما هرساله کارنامه ای به اسم سلامت روان داریم و آنجا شاخص هایی که سلامت روان دانشجو را می‌سنجد، تهیه می‌شود و جشنواره سلامت نیز تلاش می‌کند بر اساس نیاز دانشجو پیش برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "هاشم داداش پور" رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری "آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان " و "نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران" که صبح امروز هفتم اسفند ماه برگزار شد، بیان کرد: اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان فردا صبح آغاز می‌شود. تا سال قبل بحث این بود که با شیوه های درمانی و واکنشی نمی توان حوزه سلامت را هدف گرفت و مطمئن شد که زیست سالم دانشجویی در کشور اتفاق می افتد البته این حرف معنایش این نیست که اتفاقات بدی در دانشگاه می افتد. در دانشگاه مانند جامعه شاید آسیب هایی باشد و برای اینکه آن را درمان کنیم نیازمند پیشگیری هستیم و به جای اینکه فقط افراد آسیب دیده را در نظر بگیریم همه افراد را لحاظ کنیم.

داداش پور ادامه داد: غایت این کار باید سبک سالم زندگی در زیست دانشجویی باشد‌. ما بحث سبک زندگی را هم به مشاوره اضافه کردیم تا علاوه بر درمان پیشگیری هم صورت بگیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ما باید به سمت دانشجویان برویم، افزود: فرهنگ مراقبت فردی و اجتماعی باید گسترش پیدا کند. دانشجویان باید تلاش کنند بتوانند در حوزه های سلامت وارد شوند و به خود مراقبتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی خود و ترویج آن در دانشگاه‌ کمک کنند. کانون همیاران سلامت به همین دلیل برای ما مهم شد تا واسط ما با دانشجویان باشد. هم سالان نقش مهمی را در ترویج سلامت ایفا می کنند.

او تاکید کرد: دانشجویان خلاق و ماهر را باید دور هم جمع کرد و از ظرفیت های فرهنگی و خلاقه آنها برای زیست سالم بهره ببریم و جشنواره سلامت نیز دنیال کشف استعدادهای برتر است. هدف ما حال خوب برای دانشجویان کشور است و این آرزوی ماست که سلامت روان و جسم برای دانشجویان به ارمغان آورده شود. سلامت جسم و روح مدتها مغفول مانده بود و برای آن برنامه هایی داریم. اجتماعی سازی سلامت هدف ماست. پویایی، کشف استعداد و حمایت از دانشجویان در سلامت علمی و فرهنگی و استفاده از آنها در افزایش سواد سلامت مورد نظر ماست که از آن طریق حساس سازی، فرهنگ سازی و سلامت در حوزه دانشجویی به نتیجه می رسد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: سلامت و سبک زندگی می‌خواهد نگاه ما تنها در لایه های رویی جامعه نباشد. خانواده محوری، بهداشت، الگوی مصرف، کارآفرینی و توانمند سازی اقتصادی در سبک زندگی دنبال می شود. در سلامت و دانشگاه بخش دانشجویی، ورزشی، تشکلی و... وجود دارد، بخش دیگر فناوری و سلامت آن هم از نوع دانش بنیان مورد توجه است. سلامت و آینده پژوهی نیز در محور دیگری مورد نظر است.

داداش پور در مورد سلامت دانشجویان بین‌المللی یادآور شد: ۸۰ نفر مهمان از دانشجویان بین المللی در این دوره از جشنواره سلامت خواهیم داشت تا با این رویکرد آشنا شوند. دانشجویان بین المللی طبیعتا باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و هر دانشجویی به خارج از کشور برود، هرجای دنیا که باشد همین شرایط را دارد.

او در مورد سلامت روان و جسم دانشجویان افزود: ما هرساله کارنامه ای به اسم سلامت روان داریم و آنجا شاخص هایی که سلامت روان دانشجو را می سنجد تهیه می شود و جشنواره سلامت نیز تلاش می‌کنیم بر اساس نیاز دانشجو پیش برود.

او ادامه داد: مهم ترین مشکل ما در دانشجویان مشکلات تحصیلی و دانشجویی است که با آن مواجه هستند و اگر این مشکلات تحصیلی ادامه پیدا کند، مشکلاتی مانند افسردگی و... رواج پیدا می‌کند.

او در خصوص خودکشی هایی که در ماه های اخیر در بین دانشجویان اتفاق افتاد نیز گفت: ما تلاش می کنیم خودآسیب رسانی را به حداقل برسانیم و مراکز مشاور سلامت به جدی این موضوع را دنبال می‌کنند.

داداش پور در ادامه در مورد کارآفرینی و امیدآفرینی در بین دانشجویان اظهار کرد: مراکز مشاوره ما تلاش هایی در این خصوص داشته و دفتر مشاوره برای توانمندسازی دانشجویان ورود پیدا کرده و کارگاه هایی فردی و اجتماعی در حوزه اقتصادی انجام می دهد تا دانشجویان را در سراسر کشور توانمند کند.

داداش پور بیان کرد: اگر ۲۵۰ هزار دانشجو را به ایران بیاوریم می توانیم به ۱۰ کشور اول دنیا در جذب دانشجوی بین المللی تبدیل شویم. تلاش می کنیم در جشنواره های سال بعد وزرای علوم کشورهای خارجی را نیز به جشنواره دعوت کنیم.

او در ادامه گفت: حدود ۳۰ درصد از دانشجویان بین‌المللی ما خانم هستند و ۷۰ درصد آقایان هستند.

داداش پور در مورد تاثیر ایران هراسی و تاثیر آن در جذب دانشجویان بین‌المللی توضیح داد: طبیعی است که رشد و زایش ایران می تواند دشمنانی ایجاد کند و اگر ناآرامی در کشور باشد قطعا در کار ما خلل ایجاد می شود.کشور ما بهترین کشور برای جذب دانشجویان بین‌المللی است و جای خوبی برای دانشجویان منطقه ای و فرا منطقه ای است. اولین دانشجویان بین المللی ما مثل سایر کشورهای دنیا دانشجویان همسایگان ما هستند.

داداش پور عنوان کرد: برای جذب دانشجویان بین‌المللی ۵ منطقه هدف داریم؛ کشورهای آسیای غربی، آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای شرقی و هند، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا جزو اهداف ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز