خبرگزاری کار ایران

خبرنگار اعزامی ایلنا گزارش می دهد:

تشریح اقدامات بشردوستانه ارتش ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه+ عکس

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۰۶۶

رئیس اداره بهداشت امداد و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات بشردوستانه ارتش ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری در بخش هایی از جنوب و مرکز کشور ترکیه و در پی درخواست ارتش و رئیس جمهور ترکیه یک تیم از بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش به همراه چندین متخصص و تجهیزات کامل به منظور انجام اقدامات بشردوستانه در یکی از اردوگاههای شهر آدیامان مستقر و به مردم زلزله‌زده خدمات ارائه می دهند. 

سرتیپ دوم "حبیب صدر" رئیس اداره بهداشت امداد و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش همیشه آمادگی دارد تا در شرایط سخت و بحران ها برای ارایه خدمت و کمک به مردم وارد عمل شود، گفت: از ساعات اولیه زلزله مهیب در ترکیه با توجه به اینکه زلزله آسیب‌های زیاد و خسارت های سنگین در چندین استان ترکیه وارد کرده بود حسب دعوت کشور و وزارت دفاع ترکیه و تصمیم مسئولان جمهوری اسلامی ایران و اوامر فرماندهی کل ارتش فرماندهی نیروی زمینی ارتش بلافاصله وارد عمل شدیم.

وی ادامه داد: با یک بیمارستان سیار ۵۰ تخت خوابی با تجهیزات کامل و مستقل به صورت هوایی به کشور ترکیه اعزام شدیم.

تشریح اقدامات بشردوستانه ارتش ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه+ عکس

وی تصریح کرد: ما از چند روز پیش به مناطق مختلف زلزله‌زده در کشور ترکیه در شهر آدیامان وارد شدیم و اینجا در یکی از اردوگاههای زلزله‌زدگان حاضر شده و خدمات درمانی را آغاز کردیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه آسیب‌های جدی در این شهرها وجود داشته و زیرساخت‌های حیاتی از بین رفته و ساختمان‌ها از بین رفته اند، ما در اردوگاه زلزله‌زدگان مستقر شده‌ایم و جمعیتی حدود ۶ الی ۷ هزار نفر هم در این اردوگاه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه حضورمان خدمات درمانی را ارایه می دهیم، گفت: با توجه به فشاری که بر سیستم بهداشت و درمان ترکیه وارد شده، حضور ما کمک بسیاری به مردم بوده است. به طور میانگین صد نفر مراجعه کننده داریم که شامل افرادی است که از زلزله آسیب دیده اند و برای درمان مراجعه می کنند. همچنین برای پانسمان مجدد زخم مراجعه می کنند باتوجه به اینکه مردم در اردوگاه مستقر هستند و شبها اینجا به شدت سرد است و زندگی طاقت فرساست مراجعانی به دلیل سرماخوردگی، سردرد و همچنین بیماری های شکمی نیز وجود دارد. در اینجا هم رادیولوژی مستقر است و هم آزمایشگاه و حتی در مواردی بیمارستان ترکیه نمونه هایی از آزمایشگاه و یا تصویر برداری را به آزمایشگاه و رادیولوژی ما ارجاع می‌ دهند. تعامل خوبی بین ما و بیمارستان ترکیه برقرار است. همچنین از اورژانس کشوری ترکیه اینجا مستقر هستند تا در صورت نیاز به اعمال جراحی بزرگتر به بیمارستان مرکزی شهر منتقل شوند.

تشریح اقدامات بشردوستانه ارتش ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه+ عکس

وی با اشاره اینکه اعمال جراحی بسیار سبک اینجا انجام می شود، گفت: بیماران برای اعمال جراحی برزگ و متوسط به بیمارستان مرکزی شهر ارجاع داده می شوند.

صدر تصریح کرد: با توجه به اینکه آسیب‌ها در این جا جدی است ما تا زمانی که کشور ترکیه بخواهد در اینجا خدمات ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به خدمات رسانی ارتش در خوی نیز گفت: از ساعات اولیه زلزله در شهرستان‌ خوی در استان آذربایجان شرقی، بیمارستان های سیار نیروی زمینی ارتش از ارومیه و تبریز در خوی مستقر شده اند و خدمات درمانی ارایه داده اند و همچنان هم مستقر هستند.

سلیم جوانی است که به همراه مادرش به درمانگاه ارتش آمده است. پای او بر اثر ریزش آوار صدمه دیده است.وی درباره وضعیت خانواده اش بعد از وقوع زلزله گفت: خانه ما براثر زلزله خراب شده و من زیرآوار ماندم و با تلاش بسیار خودم را از آنجا خارج کردم.

تشریح اقدامات بشردوستانه ارتش ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه+ عکس

وی ادامه داد: همسرم باردار است و به دلیل شرایطی که داشت به بیمارستانی در آنکارا منتقل شده است.

او که دو دختر دیگر هم دارد می‌گوید: با اینکه براثر زلزله مصدوم شده بودم به بیمارستان شهر مراجعه کردم اما بدون اینکه معاینه کنند و یا اقدامی برایم انجام دهند من را مرخص کردند.

سلیم خاطرنشان کرد: وقتی به اردوگاه آمدیم گفتند اینجا درمانگاه وجود دارد و برای همین برای درمان به اینجا آمده‌ایم که خداراشکر برایم دارو نوشتند.

تشریح اقدامات بشردوستانه ارتش ایران در مناطق زلزله‌زده ترکیه+ عکس

مراجعات به درمانگاه ارتش به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نفر است و افراد با بیماری‌های مختلف به این مرکز مراجعه کرده و با توجه به حضور متخصصان مختلف به همه بیماران خدمات ارائه می شود. 

در پایان شب پزشکان بیمارستان ارتش با مراجعه به محل نگهداری هیزم ها که با محل اسکان آوارگان کمی فاصله دارد، پشته هایی از هیزم برای زلزله زدگان می آورند. 

گزارش و عکس: نجمه رحمتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز