خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد:

جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت خودروسازی به دلیل گرانفروشی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۲۴۴

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در حال حاضر ۲۱۰ شهرستان فاقد سازمان تعزیرات حکومتی هستند.۸۷ درصد ساختمان‌های تعزیرات استیجاری است و از حیث منابع انسانی فقط ۴۴ درصد پست‌ها پر شده و ۶۶ درصد پست‌های اداری خالی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی طی مدتی  که از تاسیس این سازمان می گذرد به ویژه در دولت قبل و طی ۸ سال گذشته تضعیف شده و اختیارات قانونی این سازمان  از آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این قانون های بعدی که از سال ۹۲ در حوزه نظارت بر بازار وضع شد باعث شد که جایگاه سازمان تعزیرات حکومتی از نظارت بر بازار تنزل پیدا کرد و مرجع صرف رسیدگی به تخلفات شد. این رویکرد در حوزه ساختارها منابع انسانی و ساختمان ها نیز اتخاذ شد و در حالی که یکسال است ما پیگیر هستیم و رئیس جمهور و وزیر هم در این خصوص با ما همراه هستند اما هنوز نتوانسته ایم کاستی ها را جبران کنیم و با چالش هایی مواجه هستیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در حال حاضر۲۱۰ شهرستان فاقد سازمان تعزیرات حکومتی هستند.۸۷ درصد ساختمان‌های تعزیرات استیجاری است از حیث منابع انسانی فقط ۴۴ درصد پستها پر شده و ۶۶ درصد پستهای اداری خالی است و این میراثی است که از دولت قبل به ما رسیده علیرغم همه تلاش هایی که روسای پیشین داشته اند متاسفانه با توجه به نگاه دولت قبل اساسا سازمان تعزیرات حکومتی را متولی نظارت بر بازار نمی دانستند و اهتمام و عنایت ویژه که باید برای تقویت شکل بگیرد وجود نداشته است.

اصانلو با اشاره به اهداف تشکیل سازمان تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی با دو هدف تشکیل شده است هدف اول این بود که اختیارات قانونی که برای ایجاد سار و کار تضمین کننده نظام اقتصادی و اعمال ضمانت اجرا برای نقض آن در بازار می شود در سازمان تعزیرات حکومتی تجمیع شود و هدف دوم رفع خلاهای موجود بود و اطاله دادرسی و توام با بازدارندگی شکل بگیرد اختیارات از قوه قضائیه منتفع شد و سازمان تعزیرات حکومتی در دل قوه مجریه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه با این دو هدف سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شد متاسفانه به مرور سازمان تعزیرات تضعیف شد و اختیاراتی که داشت به تدریج از سازمان تعزیرات سلب شد و به نهادهای دیگری مانند اتاق اصناف، سازمان حمایت و .... واگذار شد.این نگاه‌ها در حوزه ساختار و امکانات و منابع نیز از سازمان تعزیرات سلب شد و متاسفانه از حیث توجه به ساختارها و امور زیربنایی اتفاق خاصی نیفتاد و ما امروز از نظر امکانات و منابع در وضعیت بدی هستیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: تمام امورات تعزیرات و رسیدگی به تخلفات به وسیله ۵۰۰ الی ۶۰۰ رئیس شعبه در کل کشور انجام می شود گشت‌ مشترک ظرفیتی بود که سازمان ابداع کرد.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است، تصریح کرد: با عنایات دولت امیدوارم در سال آینده از حیث ساختارها و امکانات بتوانیم اعتبارات لازم را در بودجه سال آینده بگیریم و سال آینده تحول و جهش خوبی را برای سازمان رقم بزنیم‌.

وی ادامه داد: علیرغم همه کمبودها دوستان ما در حال فعالیت مجاهدانه هستند. به لحاظ کم کاری که در گذشته صورت گرفته علیرغم تلاش های مدیران قبلی وضعیت مطلوبی نداریم در این یکساله با محدودیت های قانونی و اعتباری مواجه بودیم. البته توانستیم مصوبه سران قوا را کسب کنیم و برخوردهای قاطع و بازدارنده داشتیم.

وی ادامه داد: در دولت گذشته معمولا میزان وصولی جرایم نقدی مان بسیار پایین بود معمولا میزان وصولی جرایم طی سال‌های گذشته کمتر از یک‌درصد کل محکومیت ها بود در این دولت ما این میزان را به نزدیک ۳۰ درصد رسانده ایم.امسال ۴۱۲ هزار و ۹۱ فقره در اجرای احکام مختومه شده است در مقایسه با سال گذشته ده درصد افزایش عملکرد داشته ایم .از حیث هوشمندی و ارتقای سامانه ها در یکسال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره سامانه های سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از حیث هوشمند سازی در سازمان تعزیرات در یکسال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است، از جمله پیشرفت و ارتقای مدیریت پرونده های قضایی بود و امسال با تلاش همکاران این سامانه ارتقا پیدا کرده است. در خصوص سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری ، پیشرفت ۴۵ درصدی را نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی همچنین درباره سامانه ۱۳۵ خاطرنشان کرد: ما در گذشته سامانه ۱۳۵ را داشتیم و  این سامانه به تلفن گویای سازمان تعزیرات تبدیل شده بود و اتفاق بعدی که در گذشته رخ می داد این بود که اپراتور ما شکایات را می گرفت و اختیاری به حوزه بازار نداشت و شکایات در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت بارگذاری می شد و بعد که ما پیگیر گزارش می شدیم امکان پیگیری را نداشتیم و الان اتفاق جدید این است که سامانه ۱۳۵ را ارتقا دادیم و تبدیل به سامانه ثبت شکایات الکترونیک شد و با شکایت مردم، پرونده تشکیل می شود.

اصانلو با بیان اینکه امروز ۳ اداره تعزیرات در کلاله و آق قلا و طارم در استانهای گلستان و زنجان افتتاح شد و ۳ سامانه از جمله سامانه میز خدمت الکترونیک هم رونمایی شد، گفت: در حوزه خودرو،  سازمان تعزیرات ورود داشت و همانطور که می دانید مسئولیتش با وزارت صمت است. برای تعدادی از شرکت‌های خودروسازی که گران فروشی کردند پرونده تشکیل شد.

وی تاکید کرد: در همین راستا برای  یکی از شرکت‌های خودروسازی در این زمینه حکم بدوی صادر  شده و به دلیل اینکه رای قطعی نیست اسم شرکت را نمی گویم ولی بدانید که این شرکت به ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه و برگشت پول هایی که از مردم گرفته محکوم شده است. حکم در روز چهارشنبه رای صادر شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه این سازمان با حدود ۶۰۰ رئیس شعبه اداره می‌شود، گفت:  بر اساس قوانین موجود سازمان تعزیرات، مرجع رسیدگی به تخلفات است نه نظارت و بازرسی بر بازار. برهمین اساس سازمان تعزیرات حکومتی برای کمک به سازمان هایی که نظارت بر بازار دارند، مبادرت به تشکیل شعب گشت های مشترک کرد که در قالب این گشت ها در بازار حضور داشته باشد و به نظارت بر آن کمک کند. علیرغم وجود این مسائل، با عنایت دولت فعلی به سازمان تعزیرات حکومتی امیدواریم که سال آینده بتوانیم از حیث تجهیز این سازمان برای انجام درست وظایف خود اقدام کنیم و سال آینده یک سال تحولی خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تاکید بر اینکه ما حامی اصناف منصف هستیم و راهبرد تعزیرات حضور موثر در بازار با رویکرد مراکز توزیعی است، گفت: اعتقاد ما این است که نظارت باید از حلقه اول توزیع صورت گیرد و  بر همین اساس شعب و گشت های ملی هم بر نظارت  مراکز تولیدی تاسیس شد.  نظارت بر بازار یعنی نظارت و بازرسی و کشف تخلف وظیفه سازمان های دیگر مثل وزارت صمت است و سازمان تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات ایفای وظیفه می کند.  

وی تصریح کرد: ما ۱۲۰ درصد افزایش گشت های مشترک در یکسال گذشته را داشتیم. اساسا اعتقاد داریم نظارت بر بازار با نظارت بر اجرای صحیح قیمت گذاری صورت می گیرد.  نظارت بر این نیست که بازرس به بقالی برود و با مغازه دار برخورد کند بلکه  نظارت با نظارت بر روند صحیح قیمت گذاری صورت می‌گیرد.

اصانلو تصریح کرد: ما برای اجرای گشت های مشترک از بودجه ای که برای بحث رفاهی سازمان است صرفه جویی کردیم تا همکاران ماشین بگیرند و گشت را تشکیل دهند. همه این مشکلات مربوط به دولت گذشته است زیرا مدیران قبلی سازمان خیلی تلاش کردند تا ساختار سازمان را ارتقا دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز