خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اجرای سرشماری آزمایشی "ثبتی مبنا" در شهرستان‌های استان تهران/توضیح درباره انتخاب شهرهای پرند، پردیس و پیشوا

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۱۶۲

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از اجرای سرشماری ثبت مبنا در سه شهر استان تهران خبرداد.

«مسعود افشین» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره برگزاری سرشماری ثبتی مبنا گفت: قرار است سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا انجام شود و با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف کشور این سرشماری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور معمول چندسال قبل از سرشماری اصلی در کشور، مرکز آمار ایران فعالیت‌هایی را تحت عنوان آزمایش سرشماری آغاز می‌کند. آنچه که در حال حاضر در جریان است آزمایش سرشماری ثبتی مبنا است که قراراست در سال ۱۴۰۵ در کل کشور انجام شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به سرشماری آزمایشی تصریح کرد: هدف این کار شناسایی نقاط قوت و ضعف آمارگیری به روش ثبتی است. در سال گذشته نیز همین آزمایش در ۵ شهر کشور و استان همدان انجام شد. امسال نیز مرکز آمار ایران این طرح را در ۳۷ شهر کشور و استان همدان اجرا می‌کند. سرشماری در همه استان‌ها در حال اجراست در برخی از استان‌ها یک شهر و در برخی از استان‌ها دو شهر است در استانهای تهران و فارس تعداد سه شهر برای آزمایش سرشماری انتخاب شده‌اند و قرار است که شماری ثبتی مبنا با روش فعلی آزمایش شود تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

افشین با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در سه شهر از استان تهران انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در استان تهران سه شهر پردیس، پیشوا و پرند برای این منظور انتخاب شده و این طرح از ابتدای دیماه در این سه شهر شروع شده و تا ۱۰ بهمن ماه ادامه دارد. در این روش قرار نیست که مراجعه حضوری به درب منازل صورت بگیرد. قرار بر این است که مردم به سامانه‌های تعریف شده مراجعه کرده و ثبت اطلاعات‌شان را انجام دهند. اگر در این خصوص نیز مشکلی وجود داشت با ستادهای سرشماری تماس برقرار کرده و راهنمایی می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه در مرحله آزمایش سرشماری هستیم در حال حاضر الزامی برای سرشماری افراد وجود ندارد، البته وقتی به مرحله سرشماری اصلی برسیم از همه مردم خواسته می‌شود تا در سرشماری شرکت کنند و اطلاعات خود را به دقت ثبت کنند و اطلاع‌رسانی هم به صورت عمومی در رسانه‌ها ا نجام خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: براساس قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی، که در سال‌های ۷۸ الی ۷۹ به تصویب رسید، تمامی افراد موظفند به محض تغییر آدرس محل سکونت، برای اصلاح کد پستی و ثبت اقدام کنند و کد پستی جدید را در سامانه ثبت‌احوال ثبت کنند اما به دلایل مختلف این کار انجام نشد. اما الان در این کار ما مردم این سه شهر را تشویق می‌کنیم تا با مراجعه به سامانه اعلام نشانی سازمان ثبت احوال کشور اطلاعات خود را ثبت کنند. یعنی مثلا فردی که در شهر پردیس سکونت دارد با مراجعه به سامانه تغییر نشانی ثبت احوال، اطلاعات خود را بررسی می‌کند، اگر اطلاعاتی که در این سامانه برای این فرد ثبت شده درست بود، تایید می‌کند. در غیراینصورت کد پستی جدید خود را وارد کرده و اطلاعات صحیح را ثبت می‌نماید.

افشین تاکید کرد: سرشماری آزمایشی که در این بازه زمانی انجام می‌شود کلیه اتباع ایرانی و غیرایرانی را دربرمی گیرد. یعنی هم شهروندان ایرانی ساکن در این سه شهر و هم اتباع غیرایرانی که در این سه شهر ساکن هستند باید برای ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

وی با اشاره به روش ثبت اطلاعات در این سرشماری گفت: اتباع ایرانی به سامانه ثبت احوال به نشانی ncr. ir و اتباع غیرایرانی نیز با مراجعه به سامانه kanoonnobat. ir اطلاعات خود را ثبت می‌کنند. مراجعه به این سامانه‌ها فرایند خیلی ساده‌ای دارد و پیچیده نیست. همه افراد بالای ۱۵ سال یک خانواده نیز باید به صورت تک به تک مراجعه کنند و اینگونه نیست که سرپرست خانوار مراجعه کرده و اسامی خانوار را ثبت کند، بلکه هر یک از اعضای بیش از ۱۵ سال خانواده باید به سامانه تغییر نشانی ثبت‌احوال مراجعه کرده و در ابتدا سریال کارت ملی را وارد کرده یا درصورتی که از اتباع غیر ایرانی باشند شماره اتباع را وارد کرده و پس از آن تاریخ تولد و شماره تلفن همراه را وارد می‌کنند در نهایت نیز یک شماره تایید به تلفن همراه فرد پیامک می‌شود اگر آدرس نوشته شده در سامانه درست باشد فرد باید آن را تایید کند و در صورتی که نادرست باشد کد پستی جدید خود را وارد کرده و بلافاصله آدرس روی صفحه سامانه مشخص می‌شود و فرد چنانچه اطلاعاتش صحیح بود آن را تایید می‌کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران خاطرنشان کرد: شهرهایی که برای آزمایش سرشماری انتخاب شده‌اند، شهرهایی هستند که با تغییرات جمعیتی زیادی طی سال‌های اخیرمواجه بوده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز