خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری:

چون خیلی کار می‌کنیم، به ما حمله می‌کنند/ ۱۰۰۰ اتوبوس جدید تا ۱۴ ماه آینده به ناوگان تهران اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۳۶۳

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که پیش‌بینی می‌شود تا 14 ماه آینده نزدیک یک هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه شود، گفت: بعضی‌ها چون خیلی کار می‌کنیم، به ما حمله می‌کنند، مثل همین حمله اخیر که به خاطر یک موضوع که ما آن را تایید نکردیم و با شخص مورد نظر لغو قرارداد کردیم و جلوی این کار را گرفتیم، ولی بازهم به ما حمله می‌کنند و بغض و کینه نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری امروز که به مناسبت تصویب برنامه چهارم شهرداری پایتخت در پارلمان شهری تهران برگزار شد، با ارائه توضیحاتی درباره این برنامه و روند بررسی‌آن گفت: در بررسی برنامه چهارساله چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران تلاش کردیم که احکام برنامه زیاد نشود و این برنامه به صورت خلاصه‌تر اما عملیاتی‌تر تدوین شود؛ به نحوی که در لایحه پیشنهادی شهرداری 261 حکم وجود داشت، ولی در برنامه‌ای که دیروز در شورای شهر به تصویب رسید، ما تعداد احکام را به 145 حکم کاهش دادیم. 

وی افزود: بیشترین احکام برنامه چهارم شهرداری مربوط به مسائل حمل‌ونقل و ترافیک و کاهش آلودگی هواست و در این دو زمینه 41 حکم اختصاصی تدوین شده است. همچنین در بحث ایمنی و بافت فرسوده 25 حکم، مسائل اجتماعی 21 حکم و هوشمندسازی و مدیریت 37 حکم وجود دارد. 

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: تلاش کردیم برنامه چهارم شهرداری تهران را به شکلی تدوین کنیم که عملیاتی و منابع آن قابل تحقق باشد. متاسفانه در دوره‌های قبلی شهرداری، برنامه‌های توسعه چندان که باید اجرایی نشده‌اند، زیرا برنامه‌های قبلی به شکل اجرایی تدوین نشده بود، البته 6 برنامه توسعه کشور نیز تقریبا همین وضعیت را داشتند و این اتفاق درباره برنامه سوم شهرداری تهران نیز رخ داد که فقط 23 درصد از آن محقق شد. 

برنامه‌ریزی برای رساندن تعداد اتوبوس‌های تهران به 7500 دستگاه تا پایان برنامه چهارم 

چمران در پاسخ با سوالی درباره میزان پیش‌بینی‌شده برای تامین اتوبوس‌های جدید در برنامه چهارم شهرداری تهران گفت: برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران با تأسی به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص برنامه هفتم توسعه کشور و مساله‌محور بودن و عملیاتی بودن تدوین شده است. بنابراین با وجود این که برآورد ما نشان می‌دهد که تهران به 11 هزار اتوبوس نیاز دارد، ولی چون دستیابی به این رقم قابل تحقق نیست، به صورت خوشبینانه در برنامه چهارم پیش‌بینی کرده‌ایم که تا پایان زمان اجرای برنامه چهارم، تهران 7 هزار و 500 دستگاه اتوبوس داشته باشد. البته ما رقم دست بالا را در نظر گرفته‌ایم که شهرداری بتواند تا حد امکان برای تامین این تعداد اتوبوس تلاش کند. 

وی افزود: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد که در هر سال دقیقا چه تعداد اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه خواهد شد، چون این موضوع بستگی به این مساله دارد که دقیقا هر تولیدکننده، چقدر به تعهدات خود پایبند است، با این حال با توجه به جلساتی که مسئولان وزارت کشور با مدیران شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس برگزار کرده‌اند، می‌توان گفت تا 14 ماه آینده نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده شود و 600 دستگاه اتوبوس موجود نیز نوسازی شود. 

شاید تعدادی اتوبوس دست دوم در حد نو از خارج خریداری شود 

چمران در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه شهرداری برای واردات اتوبوس دست دوم توضیح داد: ما اصولا موافق خرید اتوبوس دست دوم از خارج نیستیم و ترجیح می‌دهیم تا حد امکان از تولیدات نوی داخلی استفاده کنیم، ولی با توجه به این که حدود 10 سال شهرداری‌ها از تولیدکنندگان داخلی اتوبوس نخریدند و این مساله باعث تعطیل شدن خط تولید اتوبوس این کارخانجات شده است، اکنون راه‌اندازی دوباره این خطوط مدتی زمان می‌برد. بنابراین در شرایطی که ناوگان اتوبوسرانی تهران به شدت به اتوبوس جدید نیازمند است، تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند به اندازه کافی به شهرداری اتوبوس تحویل بدهند و در این شرایط، نیاز است که تعدادی اتوبوس دست دوم در حد نو خریداری شود. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مساله خرید اتوبوس‌های دست دوم هنوز به نتیجه نرسیده است و برخی افراد موافق و عده‌ای مخالف این موضوع هستند. البته در حال حاضر تعدادی اتوبوس در حد نو و قابل خریداری وجود دارد و شهرداری باید هرچه زودتر در این زمین تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهد، زیرا چند وقت پیش هم تعدادی اتوبوس در حد نو در دوبی وجود داشت که می‌توانستیم آنها را بخریم، ولی چون این کار را نکردیم، آن اتوبوس‌ها فروخته شد. البته هر زمان که اتوبوس دست دوم خریداری شود، این اتوبوس‌ها حتما در حد نو و این اقدام به صورت محدود و مقطعی خواهد بود، نه به عنوان یک برنامه روتین، زیرا برنامه اصلی ما، تأمین اتوبوس از داخل کشور است. 

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون یک هزار و 500 واگن مترو در ناوگان تهران وجود دارد و در برنامه چهارم شهرداری پیش‌‌بینی کرده‌ایم که تا پایان زمان اجرای برنامه، 273 واگن از محل قراردادهای وزارت کشور و 113 واگن داخلی به ناوگان متروی تهران اضافه شود. درباره توسعه خطوط مترو نیز هرگونه تغییر باید در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد، اما نظر شورای شهر این است که فعلا همین خطوط یک تا 7 تکمیل شود و بعد از آن برای اضافه شدن خطوط جدید برنامه‌ریزی شود. 

دست کسانی که تخلفات مدیریت شهری را اطلاع می‌دهند، می‌بوسیم 

چمران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع انتشار فیش حقوقی فرزند یک عضو شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها چون خیلی کار می‌کنیم، به ما حمله می‌کنند، مثل همین حمله اخیر که به خاطر یک موضوع که ما آن را تایید نکردیم و با شخص مورد نظر لغو قرارداد کردیم و جلوی این کار را گرفتیم، ولی بازهم به ما حمله می‌کنند و بغض و کینه نشان می‌دهند، ولی ما سعی می‌کنیم کمتر پاسخ دهیم و سرمان را پایین می‌اندازیم و فقط کار خودمان را انجام می‌دهیم. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اگر تخلفی در مدیریت شهری اتفاق بیفتد و به ما اطلاع دهند، ما از شخصی که موضوع را اطلاع‌رسانی کرده است، تشکر می‌کنیم و از کسی هم که ما را درباره نحوه قرارداد بستن با یک شخص در موضوع اخیر مطلع کرده است، سپاسگزاریم و ما هم با آن شخص لغو قرارداد کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما دست افرادی که به دور از هر غرض‌ورزی از هر حیث تخلفی را در حوزه مدیریت شهری به اطلاع می‌رسانند تا ما جلوی تخلفات را بگیریم، می‌بوسیم، اما خواهشمندیم که این افراد تنها موضوع را اطلاع دهند و از هرگونه فضاسازی اجتناب کنند و فرآیند را برعهده مسئولان بگذارند، زیرا ما به هیچ عنوان به دنبال کار سیاسی نیستیم. 

شهرداری تهران باید هر سال 4 درصد از پرسنل خود را کاهش دهد 

چمران در ادامه نشست خبری امروز به احکام مربوط به حوزه نیروی انسانی برنامه چهارم شهرداری تهران پرداخت و گفت: در برنامه چهارم، چند حکم برای رسیدگی به نیروهای انسانی پیش‌بینی شده است و ما معتقدیم که پرسنل شهرداری تهران باید خاطری آسوده داشته باشند و تا حد ممکن و براساس قوانین روز کشور، در حد کارمندان دولت حقوق و مزایا بگیرند. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: براساس مصوبات شورای شهر، شهرداری تهران باید هرساله 4 درصد از پرسنل خود را کاهش دهد. در این میان تعدادی از این افراد بازنشسته می شوند و تعدادی نیز خرید خدمت انجام می دهند و در مقابل شهرداری می‌تواند نیمی از این چهار درصد را برحسب نیاز خود در بخش‌های مختلف جذب کند. 

چمران در ادامه اظهارات خود گفت: شورای شهر قصد ندارد که ساختار شهرداری را توسعه بدهد و در برنامه چهارم و سایر مصوبات شورا، به جز سازمان فناوری‌های نوین، هیچ مصوبه دیگری برای اضافه شدن شرکت یا سازمان جدیدی به ساختار شهرداری وجود ندارد. البته مسأله سازمان فناوری‌های نوین نیز هنوز نهایی نشده است و اخیرا فرمانداری تهران نسبت به مصوبه قبلی شورا درباره تشکیل و اساسنامه این سازمان ایراداتی وارد کرده بود که ما این ایرادات را رفع کردیم و منتظر اعلام نظر مجدد فرمانداری هستیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: در برنامه چهارم شهرداری، تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران پیش‌بینی شده است که البته تشکیل این سازمان به معنای اضافه شدن ساختار نیست، زیرا سازمان گردشگری از ادغام سایر بخش‌هایی که اکنون زیر نظر شهرداری در حوزه گردشگری شهرداری فعالیت می‌کنند، تشکیل خواهد شد. البته تشکیل این سازمان هنوز قطعی نیست و باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. 

جدول منابع مالی برنامه چهارم شهرداری تا 10 روز دیگر منتشر می‌شود 

چمران با بیان اینکه تا 10 روز آینده، جداول مربوط به منابع مالی و برش زمانی احکام برنامه چهارم شهرداری تهران منتشر خواهد شد، گفت: بودجه امسال شهرداری 50 هزار میلیارد تومان بوده و ممکن است برای مثال بودجه سال آینده 75 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شود؛ بنابراین براساس میزان بودجه و اعتبارات شهرداری، توزیع اعتبار برای اجرای احکام انجام می شود که کار پیچیده و مشکلی است و با توجه به مساله تورم و عدم ثبات در قیمت کالاهای مختلف، نمی‌توان اعداد و ارقام دقیقی را درباره منابع و مصارف برنامه چهارم شهرداری ذکر کرد. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر تورم بالایی وجود داشته است و روندها این‌گونه نشان می دهد که قیمت کالاهای مختلف از جمله کالاهایی که شهرداری برای اجرای پروژه‌های مختلف نیاز دارد، افزایش خواهد یافت؛ به نحوی که به نظر می‌رسد کالاهای مربوط به این پروژه‌ها سالانه حداقل 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشته باشند و ما باید تمام این موارد را در برنامه‌ریزی‌های مالی برنامه چهارم شهرداری تهران در نظر بگیریم. 

وی در پایان ضمن تقدیر از اقدامات گسترده دوره جدید مدیریت شهری برای توزیع آسفالت در سطح شهر تهران گفت: حجم توزیع آسفالت در تهران در این دوره از مدیریت شهری نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده است، به نحوی که در این دوره شاهد تجدید روکش آسفالت معابر سطح شهر به‌ویژه در مناطق جنوبی و خصوصا در کوچه‌ها و محلات مناطق 16 و 17 بودیم، آن هم در معابری که شاید 20 سال رنگ آسفالت جدید به خود ندیده بودند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز