خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استانداردسازی تدریس در مدارس/ ضرورت توانمندی معلمان در پاسخگویی به شبهات و سوالات دانش‌آموزان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۱۸۴

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به استانداردسازی تدریس در مدارس بر ضرورت توانمندی معلمان در پاسخگویی به شبهات و سوالات دانش‌آموزان تاکید کرد.

«احمد محمودزاده» رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برگزاری فضای گفت‌وگو در مدارس غیردولتی توضیح داد: ما از مدیران مدارس این کار را شروع کرده‌ایم و در خصوص بحث جهاد تبیین برنامه‌هایی داریم تا مدیران مدارس در راستای جهاد تبیین خودشان ورود پیدا کنند و در مرحله اول آن‌ها آموزش ببینند و در جریان موضوعات روز قرار بگیرند. پس از آن آماده می‌شویم که دانش آموزان را با دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و نظام آشنا کنیم تا بدانند از ابتدای انقلاب تا امروز در چه بخش‌هایی پیشرفت داشته ایم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: بخشی از این آشنایی را به واسطه «اردوی راهیان پیشرفت» به دانش آموزان منتقل خواهیم کرد که در حال انجام است.ما به جهاد تبیین و اقناع نیازمندیم و بنا بر این ضرورت باید دستورالعملی را در آموزش و پرورش و مدارس غیردولتی داشته باشیم تا فرهنگیان،  مدیران و دانش آموزان را در بربگیرد. 

محمودزاده خاطرنشان کرد: آشنایی با موضوعات روز برای دانش‌آموزان ضروری است و خیلی از مدارس ما در این موضوع پیش قدم هستند و از قبل هم اجرا کننده این طرح بوده اند. مدارس فرهنگ و مدارس تربیت ما برنامه‌های خیلی خوبی در جهت اقناع دانش آموزان درخصوص موضوعات روز دارند و نتایج مثبتی هم داشته است. ما امیدواریم این بستر و تلاش‌ها روز به روز بیشتر هم شود و آن را بیش از گذشته تقویت خواهیم کرد. 

محمودزاده در خصوص مشاوره در مدارس غیردولتی و استفاده از توان مشاوران در راستای جهاد تبیین و جلسات گفت و گوی دانش آموزی نیز گفت: ما در تعامل با معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کار مشترکی را در دست اقدام داریم؛ یکی از برنامه‌های ما برنامه‌ای برای معلمان مدارس غیردولتی است که عنوانش استانداردسازی و توانمندسازی نیروی انسانی است. در قالب این طرح هم صلاحیت عمومی و هم صلاحیت حرفه‌ای معلم منجر به نظام نامه می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی درخصوص معنای استانداردسازی توضیح داد: استانداردسازی برای این منظور مورد توجه است که به دنبال مرتبط بودن رشته تحصیلی معلم با تدریس او هستیم. توانمندسازی نیز بخش دیگر طرح است که با همکاری معاونین آموزشی، پرورشی و دانشگاه فرهنگیان و اداره گزینش آموزش و پرورش پیش می‌رود و می‌خواهیم تخصصی‌تر از قبل عمل کنیم و برای سالهای بعد هم دنبال خواهد شد. 

محمودزاده اظهار کرد: ما می‌خواهیم معلمانی که در مدارس غیردولتی حضور پیدا می‌کنند هم مسلح به شایستگی دانش تخصص و علمی باشند و هم مسلح به دانش تربیتی، شایستگی‌های معطوف به عمل تربیتی و دانش عمومی باشند. این امر در راستای دستورات سند تحول بنیادین آموزش است که امسال می‌خواهیم به جد دنبالش کنیم و فکر می‌کنیم این بخش تا امروز دچار رهاشدگی بود و می‌خواهیم با همکاری موسسان و مدیران مدارس غیردولتی این هدف را دنبال کنیم. 

محمودزاده با بیان اینکه بحث‌هایی مثل هویت، حجاب و عفاف و صلاحیت معلمان و مدیران همه با هم در این طرح مدنظر است، اضافه کرد: ما موضوعات مدنظر را به معلمان آموزش می‌دهیم و از طریق معلمان این بحث‌های آموزشی و تربیتی به دانش آموزان منتقل می‌شود تا اگر شبهه یا سوالی وجود داشت معلم توان ودانش پاسخگویی به آن را داشته باشد. 

او ادامه داد: در طرحی که با معاونت پرورشی دنبال می‌کنیم، بحث توانمندی و ارتقای معاونان و مربیان پرورشی مدارس غیردولتی است که به صورت مشترک این کار را پیش می‌بریم. 

او یادآور شد: ما سعی می‌کنیم با سند تحول بنیادین پیش برویم و در خصوص هویت در سند تحول بنیادین مباحثی وجود دارد و برای رسیدن به این اهداف بخشی از کار باید به واسطه کتاب‌های درسی اتفاق بیفتد و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آن ورود پیدا می‌کند و مباحثی مانند هویت ملی، هویت اسلامی، نماز، حجاب و عفاف و… همه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش دیگری نیز به صورت غیرمستقیم به دانش آموزان آموزش خواهیم داد و در قالب برگزاری مسابقات، جلسات و اردوها پیش می‌بریم و این کار را شروع کرده‌ایم و تقویت هم خواهد شد. 

محمودزاده در مورد تاسیس مدارس غیردولتی و سیاست‌گذاری‌ها در خصوص صدور مجوز توضیح داد: ما مجوزها را به دو گروه اعطا می‌کنیم که به جهت کنترل موضوع است؛ در واقع به آن دسته از افراد مجوز می‌دهیم که صلاحیت حرفه‌ای مدرسه داری را در بخش‌های مختلف مانند فضا، ساختمان، امکانات، معلم و مدیریت مدرسه داشته باشند یعنی هم در بعد علمی و مدیریتی و هم از بعد سخت افزاری توانایی کافی داشته باشند. 

او درمورد مدارس غیردولتی وابسته نیز اظهار کرد: این مدارس در واقع وابسته به دستگاه‌ها هستند مانند دانشگاه‌ها و حتی دانشگاه‌های دولتی. همین حالا هم چنین مدارسی داریم و اگر به شیراز مراجعه کنید، می‌بینید مدرسه‌ای غیردولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و یک مدرسه وابسته به دانشگاه شیراز داریم که واقعا بهترین مدارس غیردولتی هستند و تعداد دانش آموزانش هم بالغ بر ۱۷۰۰ نفر است. 

محموزاده اضافه کرد: ما علاقه مندیم نهادهای انقلابی، نهادهای فرهنگی، گروه‌های جهادی، خیرین، موسسات وابسته به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مانند دانشگاه ها، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و… در اداره و ساخت این مدارس وابسته همکاری داشته باشند تا هم شهریه‌ها را کنترل کنیم و هم امکانات و تجهیزات خوبی که دارند را در اختیار مدارس غیردولتی قرار بدهند و فضا این طور نشود که هرکسی پولدار است می‌تواند به مدارس غیردولتی برود. دوست داریم در حاشیه شهرها و مناظق کوچک امکان دسترسی همگان به مدارس غیردولتی باشد ضمن اینکه باید یادآوری کنیم برخی از مدارس غیردولتی ما شهریه‌ای و برخی بدون شهیه هستند. 

او افزود: ما هفته گذشته در بندرعباس مدرسه‌ای غیردولتی و خیری احداث کردیم که شهریه ندارد و اسمش راه ایمان است و واقعا استاندارد هم است. برخی از مطبوعات این اقدام ما را به شکل دیگری منعکس می‌کنند و می‌نویسند به طور مثال حوزه علمیه وارد آموزش و پرورش شد، سپاه به آموزش و پرورش وارد شد و… این شیطنت است ما از ظرفیت‌های مختلف مانند جهادی ها، واقفین، موسسانی که صلاحیت حرفه‌ای دارند دعوت می‌کنیم همکاری کنند تا مدارس غیردولتی داشته باشیم که شهریه هم نمی‌گیرند و این کمکی به آموزش و پرورش کشور است. مسئولیت آموزش و پرورش بزرگ است و اداره ۱۶ میلیون دانش آموز آسان نیست و باید تعامل سازنده داشته باشیم و از ظرفیت ها بهره ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز