خبرگزاری کار ایران

قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد:

مرکز درمان اعتیاد شفق، مجوز ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۳۴

به صورت خاص مرکز شفق در حال حاضر مجوز از وزارت بهداشت ندارد و معیار‌ها و پروتکل‌های درمانی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نمی‌کند.

ایلنا: قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد گفت: مرکز درمان اعتیاد شفق یکی از مراکزی است که به موجب ماده ۱۶ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر تأسیس شده است و استاندارد‌های بهداشتی، درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت را ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، " احمد حاجبی " ضمن اعلام این خبر گفت: به موجب قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان که فاقد گواهی شرکت فعال در یکی از مراکز خود معرف درمان و کاهش آسیب مجاز بوده و متجاهر به اعتیاد باشند، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند و تمدید مهلت نگهداری در این مراکز برای یک دوره سه ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور توسط مقام قضایی بلامانع است.

وی افزود: همچنین با گزارش مراکز مذکور و بنابر نظر مقام قضایی، چنانچه معتاد آماده تداوم درمان در مراکز خودمعرف درمان و کاهش آسیب مجاز باشد، تداوم درمان در این مراکز بلامانع است.

قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد تأکید کرد: از آنجا که دستگیری، پذیرش و نگهداری معتادان در این مراکز بر اساس حکم قضایی صورت می‌پذیرد، روند نگهداری آن‌ها نیز باید تحت نظارت مستقیم سازمان‌های تخصصی مرتبط با این امر باشد.

وی در عین حال یادآور شد: البته وزارت بهداشت مطابق وظایف ذاتی خود بر امور بهداشتی و درمانی این دسته از بیماران نظارت عالیه خود را اعمال خواهد کرد.

حاجبی در پاسخ به این پرسش مبنی بر مطالب منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در مورد عدم پذیرش معتادین در این مرکز درمانی گفت: بر اساس چارچوب‌های قانونی، وزارت بهداشت از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف به صدور مجوز و اعتباربخشی خدمات بهداشتی، درمانی ارایه شده در این گونه مراکز شده است، اما علی رغم ارایه بازخورد‌ها از جانب دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی مراکز اقامتی اجباری موضوع ماده ۱۶ استانداردهای بهداشتی، درمانی مورد درخواست را هنوز احراز نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به صورت خاص مرکز شفق در حال حاضر مجوز از وزارت بهداشت ندارد و معیار‌ها و پروتکل‌های درمانی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نمی‌کند.

حاجبی تأکید کرد: صدور مجوز ‍ «واحد بهداشتی، درمانی» این مراکز توسط وزارت بهداشت از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواهد بود و طبیعتاً بخش تأدیبی این مراکز باید زیر نظر سازمان تخصصی مرتبط باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز