خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

سریال تکراری بدهی تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها و تهدیدِ قطع خدمات به بیمه شده

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۵۳۹

مقامات وزارت بهداشت از افزایش بدهی بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی و تأخیر در بازپرداخت آن خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته معاون درمان وزیر بهداشت از بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد. به گفته وی پرداخت مطالبات این مراکز با تأخیری ۸ ماهه تا یکساله مواجه شده است.

همزمان با این موضوع برخی از بیمارستان‌های دولتی اعلام کرده‌اند که با توجه به انباشت مطالبات و تأخیر در پرداخت آن‌ها از سوی تأمین اجتماعی، این مراکز درمانی از پذیرش بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای دریافت خدمات غیراورژانسی معذور هستند. این اولین بار نیست که رابطه مالی تأمین اجتماعی و مراکز درمانی به این سطح رسیده و بر نحوه ارائه خدمات مراکز درمانی به بیماران بیمه شده توسط این سازمان بیمه‌گر، تأثیر می‌گذارد، در سال‌های قبل هم برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اعلام کرده بودند که به دلیل استمرار و انباشت بدهی قادر به ارائه خدمات به بیمه‌شده‌های تأمین اجتماعی نیست.

آسیب به بیمار و زیان به بیمارستان

بیش از نیمی از جمعیت ایران بیمه شده تأمین اجتماعی بوده و تهدید قطع خدمات غیراورژانسی از سوی مراکز دولتی بی‌شک می‌تواند تأثیرات مخربی را بر سلامت آنان بگذارد. از سوی دیگر به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تأخیر در بازپرداخت این بدهی‌ها تأثیر منفی را بر مراکز درمانی گذاشته است.

«نادر توکلی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بخش بزرگی از مراجعان به مراکز درمانی دولتی را بیمه‌شده‌های تأمین اجتماعی تشکیل می‌دهند، گفت: بیمارستان‌های دولتی خودگردان بوده و درآمدهای آن‌ها وابسته به خدمتی است که به سازمان‌های بیمه‌گر می‌فروشند و فرانشیزی را هم که بیمار در بخش دولتی پرداخت می‌کند حدود ۱۰ درصد است که عملا نقدینگی برای بیمارستان ایجاد نمی‌کند تا از پس هزینه‌های خود مانند حقوق برخی از پرسنل، پرداخت به پیمانکاران، هزینه‌های جاری روزانه، هزینه ملزومات مصرفی و... بر آیند.

وی افزود: با توجه به نوسانات مختلفی که در بازار وجود دارد، بسیاری از اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و اقلام مصرفی را به صورت نقد از بازار خریداری می‌کنند. حال در زمانی که باید درآمدها از بیمه تأمین شوند و در زمانی که حدود یک سال است که بیمه پولی به بیمارستان پرداخت نکرده است، مجرایی برای پرداخت وجود نداشته و بیمارستان عملا توان ارائه خدمت نداشته و همین موضوع موجب شده تا بیمارستان‌ها نامه بدهند که دیگر بیمار بیمه شده تأمین اجتماعی را قبول نکنند.

فرصت به تأمین اجتماعی برای بازپرداخت بدهی

او در پاسخ به این موضوع که برخی از بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه اعلام کرده‌اند که از بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی معذور هستند، گفت: البته اینکه بیمارستان‌ها گفته‌اند که خدمات ارائه نمی‌دهند منظور این نیست که خدمات اورژانسی ارائه نمی‌شود، بلکه منظور از ارائه خدمات غیراورژانسی و الکتیو است. با این حال هنوز تصمیمی مبنی بر تأیید درخواست بیمارستان‌ها از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اتخاذ نشده و تا زمانی که دانشگاه‌ها تأیید نکنند هیچ بیمارستانی نمی‌تواند خدمات غیر اورژانسی را قطع کند. ما فعلا فرصتی را به تأمین اجتماعی داده‌ایم تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند.

توکلی یادآور شد: اگر چاره اندیشی از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت نگیرد، قطعا وضعیت مطالبات بحرانی شده و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

توکلی بیان کرد: بیمه‌های تکمیلی حجم خرید خدمت زیادی از بیمارستان‌های دولتی ندارند و عمده آن‌ها مراکز خصوصی را پوشش می‌دهند با این حال بسیاری از این مراکز قراردادهای خود را با بیمه‌های تکمیلی تمدید نکرده‌اند.

وی یادآور شد: بیمه سلامت وضعیت پرداخت بهتری نسبت به بیمه تأمین اجتماعی دارد. این بیمه که بیشترین خرید خدمت را از بیمارستان‌ها دارد در پایان هر ماه ۶۰ درصد مطالبات را به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کند.

او همچنین در رابطه با بیمه نیروهای مسلح نیز گفت: عمده بیمه شده‌های این بیمه پایه به بیمارستان‌ها و مراکز ملکی نیروهای مسلح مراجعه کرده و کمتر به بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی مراجعه می‌کنند به همین دلیل مشکل چندانی با این بیمه وجود ندارد، اگرچه مطالباتی هم از بیمه‌ها وجود ندارد.

غیرقانونی بودن قطع خدمات

«شهرام غفاری» مدیرکل دفتر درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در پرداختی‌ها تأخیر دارد و این تأخیر عارضی است. سازمان تأمین اجتماعی مطالباتی از جاهای دیگر دارد که به موقع پرداخت نشده و همین موضوع موجب تأخیر در پرداختی سازمان تأمین اجتماعی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی شده است.

وی افزود: در تأمین نقدینگی یکسری مشکلات وجود دارد و امیدواریم سریع‌تر رفع شود. بر اساس قانون سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت مکلف هستند که به همدیگر سرویس بدهند بر همین اساس اگر تصمیم به‌عدم ارائه خدمت به بیمه شده‌های تأمین اجتماعی باشد فاقد وجاهت قانونی است.

غفاری اظهار کرد: کل بدهی سازمان تأمین اجتماعی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰، پنج هزار و دویست میلیارد تومان بود، اسناد بدهی‌های امسال با تأخیر به این سازمان می‌آید که دلیل آن هم این است تعرفه‌های پرستاری اعمال شده و باید HISI دانشگاه‌ها تغییراتی انجام دهند و اسناد را بفرستند. با این حال رقم اسناد در حال حاضر رقم درشتی نیست و در حد دو تا سه هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی همچنین در مورد دلایل تأخیر در پرداخت یارانه دارو و اعتراض داروسازها نیز اظهار کرد: ما حدود دو ماه مرداد و شهریور را تأخیر داریم و در این رابطه حق با آن‌ها است. سازمان برنامه و بودجه از محل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی و نه به عنوان کمک بلاعوض منابعی را در اختیار این سازمان قرار داده است تا بخشی از معوقات را پرداخت کنیم و از آن سو دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را هم از محل طرح دارویار به ما پرداخت کردند تا به داروخانه‌ها پرداخت کنیم الان مبلغی را پرداخت کرده‌ایم، اما در پرداختی‌های شهریور و مرداد تأخیر داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز