خبرگزاری کار ایران

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با ایلنا:

رضایت قلبی نخبگان زمانی ایجاد می‌شود که احساس کنند برای کشور اثربخش هستند/ دستور به استانداران برای بکارگیری ۵ نخبه به عنوان مشاور

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۵۰۶

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اساس کار خود را بر اثربخشی نخبگان گذاشته‌ایم. اگر نخبگان واقعا احساس کنند که می‌توانند در کشور مفید و موثر باشند، برای آن‌ها رضایت قلبی ایجاد خواهد شد و خوشایند خواهد بود.

«ناصر باقری مقدم» قائم مقام بنیاد ملی نخبگان  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص ارتباط ناآرامی‌های اخیر دانشگاه‌هایی که نخبگان در آن متمرکز هستند با کم‌توجهی به اثربخشی این گروه نخبگی در اداره کشور توضیح داد: براساس «سند راهبردی کشور در امور نخبگانی» و همچنین فرمایشات سه سال اخیر مقام معظم رهبری، اساس کار خود را بر اثربخشی نخبگان گذاشته‌ایم، به نحوی که این نخبگان در حل مسائل کشور کمک کنند و حتی در ساختار حکمرانی کشور قرار بگیرند و حتی در مدیریت‌های میانی شاهد حضور آن‌ها باشیم. 

او تصریح کرد: طبیعتا اگر نخبگان فعالیت‌های این چنینی را تجربه کنند و واقعا احساس کنند که می‌توانند در کشور مفید و موثر باشند، برای آن‌ها رضایت قلبی ایجاد خواهد کرد و خوشایند خواهد بود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا در ناآرامی‌های اخیر نخبگانی بوده‌اند که درگیر مشکلاتی شده باشند، اظهار کرد: من آماری در این زمینه ندارم و نمی‌دانم چه تعداد از نخبگان درگیر این اتفاقات بوده‌اند. نخبگانی که داریم یا مشغول فعالیت هستند یا علاقه دارند زمینه فعالیت برایشان ایجاد شود و این زمینه هم می‌تواند در حوزه اشتغال باشد و هم در حوزه پروژه‌های تحقیقاتی و یا عضو هیات علمی شدن که ما هر سه محور را برای این افراد در بنیاد ملی نخبگان در دستور کار داریم. 

باقری مقدم یادآور شد: برای دانشگاه‌ها طرح‌های مشترکی را طراحی کرده‌ایم و مهم‌ترین طرح مشترک ما با دانشگاه‌های کشور، طرح «شهید احمدی روشن» است؛ به این صورت که ما از اساتید دانشگاهی می‌خواهیم با کمک دانشجویان مستعد و نخبه، گروه و هسته تشکیل دهند و ما این هسته‌ها را حمایت می‌کنیم و هرکدام را به یکی از مسائل کشور مرتبط می‌کنیم به گونه‌ای که آن گروه بتواند به همراه استاد گروه، به حل مسئله مورد نظر بپردازد. امسال نزدیک به ۴۰۰ طرح را با دانشگاه‌های کشور تعریف کردیم و فکر می‌کنم یکی از طرح‌های مفید و موثری باشد که امسال در کشور به نتیجه خواهد رسید. 

او در در پاسخ به این پرسش که آیا الزام قانونی برای به کارگیری نخبگان در دستگاه‌های کشور و تحقق اثربخشی آن‌ها در حل مسائل وجود دارد؟ توضیح داد: بله، در مصوبه اخیری که آخر سال گذشته دریافت کردیم که عنوانش اشتغال نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است، به نوعی دستگاه‌های اجرایی کشور را ملزم می‌کند که سهمیه‌ای را از اشتغال خود به نخبگان اختصاص دهند و اتفاقا به همین دلیل فرایند مطالبه‌گری را آغاز کردیم و سعی می‌کنیم با دستگاه‌های مختلف بر اساس همین مصوبه پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد اینکه آیا تضمینی وجود دارد که نخبگان در این مسیر درگیر بروکراسی نشوند؟ عنوان کرد: بالاخره ما همه تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و سعی کردیم بروکراسی را کاهش دهیم به گونه‌ای که فرد در سال اول حداقل به صورت قراردادی وارد دستگاه شود و بعد از اینکه مراحلش طی شد، سال بعدش به صورت رسمی کارش را در آن دستگاه ادامه دهد. اتفاقا دلیل این کار برای همین موضوع بوده که نخبه زودتر مشغول به کار شود و درگیر فعالیت‌های بروکراتیک نشود. 

او در ادامه در خصوص طرحی که قرار بود هر استانداری نخبگانی را در اداره امور در کنار خود داشته باشد و نتیجه آن نیز بیان کرد: این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم؛ براساس بخشنامه‌ای که سازمان اداری استخدامی داده است، هر کدام از استانداران می‌توانند حداکثر تا ۵ نخبه را به عنوان مشاور در کنار خود داشته باشند. با کمکی که وزیر محترم کشور کردند این موضوع به استانداری‌ها ابلاغ شد و پیگیر اجرایی شدن آن در همه استان‌ها هستیم و در برخی استان‌ها این کارگروه مشاور نخبه شکل گرفته است. هنوز آمار رسمی که بتوانیم بگوییم چه تعداد ساختار نخبگی در این رابطه ایجاد شده وجود ندارد و تا آخر سال قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز