خبرگزاری کار ایران

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود نخبگان به لایه‌های حکمرانی کشور/ تشکیل کارگروه نخبگی در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۱۳۳

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: باید از نخبگان استفاده کرد و آن‌ها احساس کنند در حکمرانی کشور اثربخش هستند.

«ناصر باقری مقدم» قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با خطر خروج شرکت‌های دانش بنیان از کشور و پیگیری‌ها در این باره توضیح داد: رصدخانه شریف مشغول رصد خروج نخبگان است و گزارشات مستندی را هم ارائه می‌کند؛ منتها در مورد اینکه برنامه‌های مشخص بنیاد ملی نخبگان برای خروج از نخبگان چیست باید بگویم برنامه‌های متنوعی داریم که یکی از آن‌ها همین طرح ویژه حمایت از جذب رتبه‌های برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیاد دانش آموزی در رشته‌های اولویت‌دار است. 

باقری مقدم در مورد بررسی عواملی جز اشتغال که در روند مهاجرت استعدادهای علمی تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: بر اساس برآورد ما بیشترین مشکل نخبگان کشور که موجب مهاجرت آنها می‌شود، وجود مشکل در  اشتغال، نیاز به احساس موثر بودن و وجود مسئله در زیرساخت‌هایی مثل مسکن و… است. به نظر می‌رسد اگر چنین موانعی از پیش پای نخبگان برداشته شود، جلوی سهم زیادی از مهاجرت‌ها گرفته می‌شود. 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد همکاری با نخبه‌ها در سطح مدیریتی و استفاده از آن‌ها در حکمرانی اظهار کرد: اتفاقا یکی از محورها همین موضوع است. باید از نخبگان استفاده کرد و آن‌ها احساس کنند در حکمرانی کشور اثربخش هستند. به همین منظور بنیاد ملی نخبگان به دستور ریاست جمهوری، قرار است کارگروه‌ها و کانون‌های تفکری در سراسر کشور با حضور نخبگان تشکیل دهد؛ به این صورت که هر وزیر یا استانداری یک کارگروه از نخبگان را در کنار خودش داشته باشد تا از توان آن‌ها در تصمیم گیری و تصمیم‌سازی استفاده کند. به نظرم این اقدام قدم اولی است برای این موضوع که نخبگان امکان پیدا کنند تا به لایه‌های حکمرانی کشور راه پیدا کنند. 

باقری مقدم در ادامه در مورد بررسی نقاط محروم و دور از دسترس کشور از نظر حمایت از استعدادهای برتر و شناسایی و به‌کارگیری آنها نیز یادآوری کرد: امسال در طرح «شهاب» برنامه مفصلی را برای حوزه مناطق محروم داریم. ما غیر از اینکه راجع به مدارس استعدادهای درخشان اقداماتی را پیگیری می‌کنیم و با آنها تعامل داریم، از طریق کانون‌های پرورش نخبه در کشور که مکمل مدارس هستند و شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر در روستا به طور خاص و خانه به خانه برنامه مشخصی در سال جاری داریم که آن در دستور کار قرار داده‌ایم و به عنوان بخش‌های تکمیلی طرح شهاب امسال اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز