خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مطرح کرد:

باید سازمان ملی مهاجرت تاسیس شود/ کشورهای اطراف با وعده پول‌های کلان به دنبال جذب نخبگان ایرانی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۷۶

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با ابراز تاسف از اینکه در فضای مجازی برخی با عناد قسمت میل به مهاجرت را پررنگ می‌کنند و روی آن مانور می‌دهند، گفت: همین کشورهای اطراف، پروژه‌های بزرگی را تعریف می‌کنند که نخبگان ایرانی را جذب کنند و با وعده پول‌های کلان این افراد را به سمت خود ببرند.

«محمدصادق خیاطیان» رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد برنامه‌های این مرکز در رابطه با مهاجرت سرمایه‌های انسانی و مهاجرت نخبگان از کشور اظهار کرد: موضوع مهاجرت نخبگان باید با  نگاهی کاملا علمی بررسی شود و در همه دنیا هم به صورت علمی به این مسئله پرداخته می‌شود. 

او تصریح کرد: ما سه ترم در موضوع مهاجرت داریم؛ میل به مهاجرت، برنامه ریزی برای مهاجرت و اقدام به مهاجرت. آن چیزی که در فضای مجازی به آن دامن زده می‌شود، موضوع میل به مهاجرت است. در بسیاری از کشورهای دنیا میل به مهاجرت بالاست و وقتی سراغ افراد می‌رویم، می‌گویند اگر شرایط فراهم باشد و زمینه‌هایی به وجود آید، ممکن است مهاجرت کنم، اما میل به مهاجرت تا به اقدام می‌رسد، فاصله بسیار زیاد است و تاکید می‌کنم در همه دنیا همینطور است. 

او در ادامه یادآور شد: متاسفانه در مورد ما، فضای مجازی و افرادی که با عناد با این موضوع برخورد می‌کنند، قسمت میل به مهاجرت را پررنگ می‌کنند و روی آن مانور می‌دهند. اینکه امروز در این مسئله وضعیت‌مان خوب است یا خیر، موضوعی نسبی است؛ در برهه‌هایی از زمان، کشور در حوزه مهاجرت شیب زیادی داشته و گاهی این شیب کم شده است. 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه توضیح داد: عواملی در این شیب مهاجرت تاثیرگذار هستند. یکی از این آنها، عامل‌های کششی خارجی است. همین کشورهای اطراف، پروژه‌های بزرگی را تعریف می‌کنند که نخبگان ایرانی را جذب کنند و با وعده پول‌های کلان این افراد را به سمت خود ببرند. از سوی دیگر ما نیروهای رانشی داخلی داریم که به نوعی به بحث نخبگان خود توجه نمی‌کنیم. 

خیاطیان بیان کرد: از ابتدای امر که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مستقر شدیم، آقای رئیسی به ما ماموریت دادند که به موضوع نخبگان بپردازیم. در نشست‌هایی که با خود نخبگان برگزار کردیم، حدود ۱۵ اقدام اولیه را شناسایی کردیم که اگر این اقدامات انجام شود، امیدی در جامعه نخبگانی ما برای نگهداشت آن‌ها در کشور ایجاد می‌کند از جمله اقدامات مذکور این است که پروژه‌های امیدآفرینی را تعریف می‌کنیم و باید سازمان ملی مهاجرت تاسیس شود تا بحث مهاجرت را رصد کند. در حوزه اشتغال نخبگان نیز باید تسهیلات ویژه‌ای را تدارک ببینیم و از این دست طراحی‌ها را دنبال می‌کنیم که انشالله به نتیجه برسد. 

او در پاسخ به سوالی درمورد اینکه آیا به کار نگرفتن نخبگان در جایگاه مدیریتی و عدم استفاده از آن‌ها در حکمرانی به عنوان قشر مهمی از جامعه، می‌تواند عاملی برای مهاجرت آنها باشد، توضیح داد: نخبگان به اضافه تجربه حتما دو عامل مهمی هستند که در حوزه مدیرتی و حکمرانی می‌توان و باید از آن‌ها استفاده کرد. ما تخصص و تعهد را باید با هم در نظر داشته باشیم. اینکه عملکرد ما در به کارگیری نخبگان خوب است یا بد، یک بحث است، اما دولت آیین نامه‌ای را اسفند ماه ۱۴۰۰ تصویب کرد برای اینکه از نخبگان در بخش‌های مختلف دولت چه شرکت‌ها و چه دستگاه‌های اجرایی استفاده کند. ما روی این آیین نامه متمرکز شده‌ایم و آن را دنبال می‌کنیم و بنیاد ملی نخبگان نیز در همین زمینه فعالیت می‌کند تا اینکه آیین نامه اجرایی شود و نخبگان بتوانند در بخش‌های مختلف دولتی به کارگیری شود. 

خیاطیان درمورد سامانه راهبردی ارتباط مدیران با اندیشمندان و نخبگان (سرآمدان) گفت: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با هدف جلب مشارکت نخبگان سراسر کشور از طریق دریافت نقطه نظرات، ایده‌ها و طرح‌های آن‌ها برای شناسایی نیازها و حل مسائل ملی در حوزه‌های مختلف، مبادرت به راه اندازی سامانه راهبردی-ارتباطی مدیران، اندیشمندان و نخبگان (سرآمدان) کرده است که کارویژه آن در چهار محور «مشارکت در محل مسائل راهبردی»، «چالش‌های سیاستی»، «نگاشت‌های سیاستی» و «نظرسنجی نخبگانی» خلاصه می‌شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها می‌توانند طرح خود را به سامانه سرآمدان ارسال کنند و بعد از تجزیه و تحلیل، طرح‌های برتر به ریاست جمهوری و سازمان‌ها و نهادهای دولتی ارسال می‌شود. این سامانه دارای دو سرویس است و هریک از دستگاه‌های اجرایی، مسائل راهبردی که با آن مواجه هستند را جهت به کارگیری خردجمعی نخبگان و اندیشمندان کشور به جمع سپاری خواهند گذاشت. بنابراین مرکز بررسی‌های استراتژیک با هدف بهره گیری از خرد جمعی نخبگان و اندیشمندان کشور اقدام به جمع سپاری مسائل راهبردی کشور که برای پاسخ به آنها مدت زمان محدودی وجود دارد، کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز