خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تهیه بانک اطلاعاتی از دانشجوهای نخبه دانشگاه آزاد/ یکی از اهداف طرح پیش دفاع دکتری، بالا بردن کیفیت رساله‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۲۰۲

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال تهیه بانک اطلاعاتی از دانشجوهای نخبه دانشگاه آزاد هستیم، گفت: پیش دفاع یک کار کیفیت‌ساز برای رساله‌های دکتری است. هرکاری ممکن است مخالفانی داشته باشد و باید دید علت مخالفت چیست.

«محمد علی اکبری» مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مجری طرح پایش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره آمار خروج نخبگان و آمایش تعداد دانشجوهای نخبه‌ای که از این دانشگاه به خارج از کشور می‌روند، گفت: ما در این ماه‌هایی که کارمان را در دانشگاه آزاد آغاز کرده‌ایم، آماری از مهاجرت نخبگان نداریم، اما بانک اطلاعاتی از دانشجوهای نخبه دانشگاه آزاد تهیه می‌کنیم که قرار است وضعیت به دقت رصد شود و لااقل از خروج نخبگان  از کشور تا جایی که می‌توانیم جلوگیری کنیم. فکر نمی‌کنم تا به حال روی میزان خروج نخبگان در دانشگاه آزاد کار شده باشد و اگر هم انجام شده من به خاطر ندارم.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی در مورد اینکه چرا با وجود تعداد زیادی مراکز خلاق و سراها هنوز دانشجوهای زیادی مهاجرت را به ماندن در کشور ترجیح می‌دهند، توضیح داد: سراها مفهوم جدیدی هستند و کمتر از چهار سال از عمرش می‌گذرد. نکته مهم دیگر این است که سراهای خلاق باید در سیستم جا بیفتند. 

مشاور رئیس دانشگاه آزاد با تاکید به اینکه دانشجوها باید به مرور به سراهای خلاق بیایند و طرز کارش را یاد بگیرند، گفت: دانشجوها باید در سراهای خلاق مستقر شوند و اصلا نمی‌توان از سیستم پژوهش ظرف دو-سه سال انتظار جواب دهی داشت. باید حوصله کرد تا لااقل پنج سال از راه اندازی آن بگذرد تا موقعیت خودش را بین دانشجوها پیدا کند. 

او افزود: امروز استارتاپ‌ها در کشور جاافتاده اند و تعداد زیادی استارتاپ مشغول به کار هستند و افتتاح می‌شوند و سراهای خلاق هم همین وضعیت را دارند. دانشجوها در حال حاضر جذب سراها می‌شوند و روند جذب آن‌ها هم مثبت است، اما زمان می‌برد و باید منتظر بود تا به جواب برسیم. 

علی اکبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد جزئیات حمایت‌های سامانه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان از دانشجوهایی که فعالیت علمی-پژوهشی انجام می‌دهند، گفت: ما یک سری آیین نامه تسهیلات داریم که از آن حمایت می‌کنیم؛ این آیین نامه مفصل است و اصل آن حمایت مالی است. ما می‌توانیم به آن‌ها Teacher Assistant بدهیم و پژوهشگران به حل تمرین بروند و حق التحقیق به آن‌ها بپردازیم همچنین این دانشجوها امکان دارند که بدون کنکور به مقاطع بالاتر تحصیلی بروند. بنابراین فاکتورهایی در باشگاه پژوهشگران تعریف شده است که به افراد واجد شرایط اعطا می‌شود. 

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد پیش دفاع دکتری و لزوم آن بیان کرد: پیش دفاع یک کار کیفیت‌ساز برای رساله‌های دکتری است. هرکاری ممکن است مخالفانی داشته باشد و باید دید علت مخالفت چیست. اتفاقی که می‌افتد این است که در حال حاضر عده‌ای دانشجوها با این طرح موافق و عده‌ای مخالف هستند. 

او ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کنند ما می‌خواهیم در این موضوع ورود پیدا کنیم تا برخی مسائل را محدود کنیم در حالی که ما چنین کاری نمی‌کنیم. تنها کاری که می‌کنیم این است که می‌گوییم آیا این رساله دکتری کفایت دفاع دارد یا خیر؟ اینکه محتوای رساله چیست و استاد راهنما می‌خواهد دفاع چگونه برگزار شود را کاری نداریم. فقط بررسی می‌کنیم کاری که انجام شده آیا اندازه رساله دکتری سر و شکل دارد یا نه؟ در مورد این موضوع هم گروهی تخصصی نظر می‌دهند، ما نظر نمی‌دهیم.

علی اکبری با اشاره به رساله‌های این دانشگاه، یادآوری کرد: دلیلی ندارد اینقدر نگرانی وجود داشته باشد. نکته مهم دیگر اینکه اگر می‌خواهیم کیفیت‌سازی کنیم، چاره‌ای نداریم و بالاخره باید نظارت کنیم و طرح پیش دفاع دکتری بخشی از نظارت است و هدف ما این است که ناظر باشیم و کیفیت را بالا ببریم و قبل از دفاع، گروهی رساله دانشجو را دیده باشند، گزارش داده و تاییدش کرده باشند. موارد بسیار زیادی وجود دارد که دانشجو می‌گوید ما اولین بار بود که ارائه می‌دادیم اصلا تا به حال ارائه نداده بودیم و این خیلی بد است.

علی اکبری اظهار کرد: یکی از ایرادهایی که دانشجوها به ما می‌گیرند همین است که چرا قبل از دفاع جایی نداشتیم که ارائه بدهیم؟! در مورد این مسئله، واحد باید به فکر باشد و دانشجو باید در هر ترم از کارهایش دفاع کند و گزارش پیشرفت تحصیلی بدهد. این مسائل باید فعال شود تا دانشجو بداند دارد درس می‌خواند و به کسی گزارش عملکرد می‌دهد. این موضوعات نقطه ضعف‌هایی است که باید تقویت شود. ما طرح پیش دفاع را قرار داده‌ایم تا واحدها بدانند ما نظارت می‌کنیم. اگر می‌خواهیم کیفیت رساله‌ها را بالا ببریم باید نظارت داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز