خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره سامانه (نان) وزارت علوم/ در همه دنیا بیشترین نوآوری‌ها، «نوآوری نرم» است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۳۶۸

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما دعوت، اصرار و سفارش می‌کنیم و به روسای واحدها گفته‌ایم که در فعالیت‌های فناورانه، فقط به عده‌ای متخصص فنی نیاز نیست بلکه به متخصصان رشته‌های نرم مثل زبان، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت، حسابداری، هنر، معماری و ... نیاز داریم.

«روح الله دهقانی فیروزآبادی»، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر تغییرات مدیریتی در اهداف بلند مدت این دانشگاه، سراهای خلاق و فعالیت‌های رویدادهای سالانه ای مانند عصر امید، طرح پویش گفت: قطعا این فعالیت‌ها با تغییر مدیریت دچار چالش می‌شوند و شکی در آن نیست. در جمهوری اسلامی این قاعده است، مگر یک اتفاق بیفتد؛ مسئله‌ای که روی آن کار می‌‎شود خاستگاه مردمی پیدا کرده باشد. اگر اتفاقی را حاکمیتی رقم بزنیم، فردا که مدیر روی کار می‌رود، حاکمیت بعدی روند کار را عوض می‌کند، ولی فرض کنید فرد صنعتی نوآور در یکی از واحدها راه انداخته و توسعه هم پیدا کرده باشد و دانشگاه هم وارد شده و استادان و دانشجوها در آن کار کنند و مدیر جدید بگوید می‌خواهم آن را جمع کنم. این دفعه دیگر مردم هستند که از آن کار حمایت می‌کنند.

او افزود: زیرساخت‌هایی که ما در حوزه فناوری می‌چینیم چون خیلی جدی مشوق بخش خصوصی است، وقتی این افراد پای کار بیایند و صاحب آن شوند، دیگر مدیر بعدی که هیچ، 10 تا مدیر بعدی هم نمی‌تواند آن را عوض کند. چیز خوبی که مردم دوستش داشته باشند پایش می‌ایستند و اگر فعالیت خوبی هم نشد و مدیر بعدی خواست آن را عوض کند و کسی اعتراضی نکرد، معنایش این است که حتما بد بوده پس بگذارید عوضش کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که آیا در فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه دانشگاه، رشته‌های علوم انسانی و برخی رشته‌های علوم پایه که مورد تاکید وزیر علوم و رهبر هم بودند را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند یا خیر، گفت: رشته‌های علوم پایه مربوط به سرآمدان می‌شود، ولی رشته‌های علوم انسانی و نوآوری در آن را مورد تاکید قرار داده‌ایم. من معتقدم وقتی می‌گوییم حوزه نوآوری و فناوری فقط به چرخ دنده و مدار الکتریکی و برق نباید تکیه کرد. در همه دنیا قسمت عمده نوآوری‌هایشان نوآوری نرم است؛ فیلم، انیمیشن، تولید محتوا و هزار چیز دیگر. بنابراین از دوستان علوم انسانی دعوت کرده‌‎ایم که استارتاپ‌های حوزه خود را گسترش دهند؛ استارتاپ‌هایی که پایه‌اش علوم انسانی است و برخی در ترکیب با مهندسی شکل می‌گیرد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: امروز تجهیزات زیادی برای تست‌های روانشناسی وجود دارد که حتما یک روانشناس می‌خواهد و کلی مهندس برق و مکانیک و...؛ نمی‌شود استارتاپی راه انداخت که در آن روانشناس نباشد. تا وقتی روانشناس ما کار خودش را می‌کند و مهندس برق هم فقط می‌خواهد دنبال راه خودش برود، اتفاقی نمی‌افتد. ما دعوت و اصرار و سفارش می‌کنیم و به روسای واحدها گفته‌ایم که در فعالیت‌های فناورانه، فقط به عده‌ای متخصص فنی نیاز نیست بلکه به متخصصان رشته‌های نرم مثل زبان، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت، حسابداری، هنر، معماری و ... نیاز داریم. حتی مسائل دینی و آموزش هم مقدمات خاص خودش را دارد و باید متخصص بیاوریم. امیدواریم که افراد متخصص هم استقبال کنند و برای این نوع فعالیت‌ها به حوزه‌های فناوری بیایند.

او در مورد پیش‌بینی خودش از شکل‌گیری چنین همکاری بین رشته‌ای اظهار کرد: امسال طبق آماری که من دارم، 30 تا 40 درصد کسانی که در رویداد «عصر امید» شرکت می‌کنند، مربوط به فناوری‌های نرم و خلاقانه هستند. البته همین حالا هم متخصصان فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند، ولی اگر خالص بگویم چقدر از حوزه علوم انسانی به این رویداد آمده‌اند، شاید 10 درصد هم نباشند. امسال می‌خواهیم پایش کنیم و ببنیم نقاط ضعف و قوت کجاست. ما در برخی حوزه‌ها حدود 130 شرکت داریم و در حوزه دیگر 40 شرکت. این نشان می‌دهد در چنین حوزه‌ای ضعف وجود دارد. در سالهای آینده قطعا یکی از حوزه‌هایی که تقویت خواهد شد، حوزه فناوری‌های نرم و حوزه فناوری و نوآوری در علوم انسانی است.

دهقانی فیروزآبادی درمورد جنبه اشتغال آفرینی سراهای خلاق و در نظر داشتن آن در طرح پایش دانشگاه آزاد و تاثیر رویدادهایی مثل عصر امید در ایجاد شغل عنوان کرد: این مسئله در طرح پایش جزو استانداردها است. مثلا در طرح پایش حوزه اعتیاد، ده‌ها زیر شاخه و صدها عنوان پایان‌نامه وجود دارد. این عنوان پایان‌نامه‌ها را دبیرخانه برنامه پایش درآورده است. از کجا؟ از اینجا که رفته‌اند با مسئولان مبارزه با اعتیاد کشور جلسات متعدد گذاشته و از آنها موضوع گرفته‌اند. من به عنوان دانشجو وقتی این موضوع را انتخاب می‌کنم که می‌دانم آن را کسی داده که صاحب مسئله بوده، پس اگر کارم را خوب انجام بدهم می‌روم به همان مرکز و می‌گویم فلان موضوعی که مطرح کرده بودید را بررسی کردم و آنها هم می‌بینند کاربلد هستم و قطعا این مسیر جذب دانشجو د اشتغال را درپی دارد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد افزود: طرح پایش دنبال به هم رسانی موضوعات واقعی در حوزه علوم انسانی، مهندسی و... با دانشجویی است که می‌خواهد پایان‌نامه بگیرد. من یقین دارم دانشجویی که از نظام پایش پایان‌نامه‌اش را انتخاب می‌کند و درست کارش را انجام می‌دهد- این درست انجام دادن مهم است- اگر این اتفاق بیفتد، محال است دانشجو در آن حوزه تاثیرگذار نباشد. یعنی یا راهی می‌سازد یا راهی می‌یابد.

او در آخر درمورد پیوند و قرابت طرح پایش و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) که معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بانی راه‌اندازی آن شده است، توضیح داد:‌ سامانه نان از کجا درآمد؟ از آنجا که ما رفتیم گفتیم طرح پوش را داریم و سامانه (نان) وزارت علومی شده طرح پویش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز