خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

"امنیت" در مدرسه خط قرمز است/ با هوشمندی اولیا و مدیران، کشاندن اغتشاشات به مدارس ناکام ماند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۱۳۲

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان می‌خواستند استفاده کنند و مدرسه را با چالش مواجه کنند و اغتشاشات را به مدرسه بکشانند که با هوشمندی اولیای دانش آموزان و مدیران این امر محقق نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری با موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس گفت: ما در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های مختلفی داشتیم و مهمترین مشکلی که با آن مواجه بودیم، بازگشایی مدارس بود که از مهم ترین برنامه‌های آموزش و پرورش هم بود که امکان فعالیت ۱۶ هزار دانش آموز و ۹۰۰ هزار فرهنگی فراهم شد.

او افزود: علی رغم اینکه طی ۲۵ ماه گذشته آموزش غیرحضوری داشتیم، تلاش شد سال جدید قطعا حضوری باشد، بخصوص اینکه جامعه جهانی تاکیدی به آموزش حضوری نداشت در حالی که پژوهش ها این را ثابت کرده است که آموزش حضوری تاثیرگذاری دیگری دارد.

کاظمی با بیان اینکه یکی از پژوهش ها به اذعان مایکروسافت این است که آموزش غیرحضوری فقط ۵۰ درصد تاثیرگذاری دارد افزود: با وجود مشکلات ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات کار را پیش بردیم. ما باید زمینه علم آموزی و زمینه پژوهش را برای دانش آموزان فراهم کنیم چراکه علم و پژوهش موجب اقتدار کشور می شود. در سال‌های گذشته در آموزش و پرورش و وزارت علوم برای این امر برنامه ریزی شده است.

وی افزود: برخی از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان می‌خواستند استفاده کنند و مدرسه را با چالش مواجه کنند و اغتشاشات را به مدرسه بکشانند که با هوشمندی اولیای دانش آموزان و مدیران این امر محقق نشد. امنیت در مدارس خط قرمز است و باید زمینه آموزش را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم و اگر جایی هم تعدادی دانش آموز چنین اقداماتی انجام دهند باید برای آنها همچنان فرصت هایی برای آموزش ایجاد کنیم.

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: استکبار از طریق جنگ رسانه‌ ای سعی در بزرگنمایی برخی اخبار می‌کند. به هر حال ما در مسیر تمدن نوین انسانی هستیم و از طریق آموزش و پرورش این امر محقق می شود.

او ادامه داد: ۱۵ میلیون و ۶۴۰ دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در ۱۲۲ هزار و ۷۱۳ مدرسه ثبت نام کردند.

وی با توضیح درمورد طرح تعمیق و تثبیت گفت: یک میلیون و ۲۱۶هزار دانش آموز متوسطه در این طرح شرکت کردند. هدف ما از این طرح برای دانش آموزانی است که در دوسال کرونا ضعف و اختلال یادگیری داشتند. دانش آموزان در تثبیت چهار عنوان درسی می توانستند شرکت کنند. دو گروه دانش آموز می توانستند در این طرح شرکت کنند؛ آنهایی که حد نصاب قبولی خرداد را کسب نکردند و آنهایی که قبولی کسب کردند.

کاظمی ادامه داد: یکی از برنامه های دیگر ما توسعه متوازن بود. در هشت سال گذشته تعداد دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک کاهش یافته و چون علوم پایه برای کشور ضرورت است، توجه به رشته ریاضی فیزیک را در نظر گرفته ایم. در مجموع در سه پایه تعداد دانش آموزان رشته ریاضی ۲۸۱ هزار و ۷۲۲ نفر است و ۸ هزار دانش آموز به پایه دهم رشته ریاضی فیزیک افزوده شد. این اتفاق حاکی از تلاش همکارانمان در این بخش بود. دانش آموزان متوسطه اول و دوم روی هم ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر است که ۴۹.۹ درصد آنها دختر هستند.

او در مورد توسعه آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه رویکرد کیفی و آمایش سرزمین مورد نظر است، گفت: توجه به نیاز بازار کار با توجه به ظرفیت و توسعه هنرستان های جوار را داریم که با مشارکت دستگاه ها و بخش های مختلف ایجاد شده است و ۴۰ هنرستان جوار ایجاد شده که ۱۸ هنرستان وابسته به جهادکشاورزی بودند و ۲۲ هنرستان در صنعت و معدن ایجاد شد. همچنین توسعه هنرستان بهیاری را در برخی استان ها فراهم آوردیم.

کاظمی با تاکید بر اینکه در راستای ارتقای کیفیت بخشی آموزش جشنواره هایی برگزار می شود خاطرنشان کرد: در جشنواره نوجوان خوارزمی ۵۲۳ دانش آموز متوسطه تقدیر شدند. این دانش آموزان نخبگان ما هستند و بعد از برگزاری جشنواره قرار شد با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری این دانش‌آموزان را حمایت و در معرض آموزش هایی قرار می‌دهیم تا مهارت‌های آنها افزایش یابد. در راستای بحث علمی و پژوهش دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری در جشنواره علمی پژوهشی دانش آموزان یک میلیون ۶۹۱ هزار و ۴۱۲ نفر شرکت کردند. ۸ هزار و ۴۲ دانش آموز در این جشنواره به مرحله کشوری رسیدند. ما ۲۰ پژوهش سرا راه اندازی کردیم و جمعا پژوهش‌سراهای ما به ۶۹۱ پژوهش سرا در سراسر کشور رسید.

معاون متوسطه در ادامه با اشاره به باشگاه کارآفرینی عنوان کرد: به دنبال ایجاد کارآفرینی برای نوجوانان هستیم و تعدادی از معلمان متوسطه در این باشگاه شرکت کردند و می‌خواهیم باشگاه را فعال کنیم و قرار است این باشگاه را در برخی مدارس اجرا کنیم و زمینه کارآفرینی آنها در آینده را فراهم کرد.

او با اشاره به برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس گفت: شرکت کنندگان در این جشنواره ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و ماحصل تلاش همکاران بود. ۷۵۷۶ مدیر در جشنواره مدیران برتر مدارش شرکت کردند و ۴۰ نفر از آن‌ها هفته قبل تقدیر شدند که می تواند در ارتقای مدیریت مدارس کمک کند. همچنین جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری از دیگر جشنواره ها بود. ۱۲هزار و ۳۰۰ معلم در این جشنواره شرکت کردند و ۲۳۵ معلم در ۸۵ تیم برگزیده شدند.

کاظمی از طرح پویش جهادی گفت و تأکید کرد:  این طرح برای ۱۱۵۶ مدرسه شبانه روزی و کمتر برخوردار برگزار شد که در توسعه عدالت آموزشی بود. ما دوره توانمندی مدیران جدید انتصاب را با حضور ۲۰۰ مدیر متوسطه اول و دوم نظری و   هنرستان ها برگزار کردیم که اولویت های مورد نیاز آموزش با رویکرد مدرسه صالح مدنظر است.

این معاون گفت: توجه به مهارت آموزی در متوسطه اول و دوم اولویت ماست و در سال تحصیلی جدید تجهیز کارگاه های کار و فناوری مورد تاکید نیست و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز در نظر گرفته شده همچنین موضوع هوش مصنوعی و مهارت برنامه نویسی و کدنویسی را فراهم می کنیم. برنامه نویسی و توجه به آن در سن پایین مهم است. ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه ها در این عرصه تهیه شد با نوسازی و تجهیز مدارس تعامل کردیم و کمک ۷۰۰ میلیاردی تامین شده است.

او از طرح شهید باقری در ۱۴۰۱_۱۴۰۲ برای دانش بنیان کردن و موضوع امنیت غذایی در کشور گفت و ادامه داد: ایجاد دیپلماسی مهارتی هم مدنظر است. سیاست و دیپلماسی دولت ارتباط با همه کشورها است. دیپلماسی و همکاری با کشورهای همسایه مدنظر است و استان گلستان نقطه شروع این کار بود و نشست هایی هم داشتیم.

کاظمی افزود: آموزش هنر در راستای توجه به عدالت آموزشی با مشارکت وزارت ارشاد هم جزو برنامه‌های ماست و آموزش هنر به مدارس شبانه روزی برنامه ریزی شده و دوره هایی برای معلمان مدنظر است.

اوادامه داد: ۷۹ هزار دانش‌آموز به سه پایه متوسطه نسبت به گذشته افزایش یافته و در طول انقلاب این عدد بی سابقه بوده و حتی زمانی که ۱۹ میلیون دانش آموز داشتیم هم این عدد را تجربه نکرده بودیم. علاوه بر این در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۴ هزار دانش آموز در فنی و حرفه ای درس می خوانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز