خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

اختصاص ۳۵ درصد منابع آموزشی برای هزینه سرویس مدارسِ استثنایی/ لزوم تعامل شهرداری‌های کلانشهرها در تامین ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۳۷۵

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اختصاص حدود ۳۵ درصد منابع مربوط به تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال گذشته برای تامین هزینه ایاب و ذهاب در مدارس استثنایی خبر داد.

«حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص سرویس مدارس استثنایی در تهران و تعامل با شهرداری در سال تحصیلی جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در خصوص شهر تهران با شهرداری توافق لازم را انجام داده‌ایم و مسئولان مربوطه در تاکسیرانی آموزش‌هایی را به مدیران مدارس ما داده‌اند تا برای دانش آموزان ثبت نام درخواست را در سامانه مورد نظر انجام دهند و مسیر رفت و آمد مشخص شود و از این بابت مشکل خاصی نداشته ایم. چند روز قبل نیز با شهردار تهران صحبت‌هایی داشتیم و در بازگشایی مدارس قول دادند که مسئله خاصی در این رابطه وجود نداشته باشد. از هفته آینده نیز سرویس‌ها شروع به کار می‌کنند و مشکلی نداریم. 

او در خصوص تعداد سرویس‌های دانش آموزان استثنایی در شهر تهران تصریح کرد: هر تعداد که دانش آموز متقاضی استفاده از سرویس باشند، امکانات برایشان فراهم می‌شود. ما حدود پنج هزار دانش آموز داریم و هر تعدادی از آن‌ها که سرویس بخواهند ما این کار را برایشان انجام می‌دهیم و مشکلی هم وجود ندارد. 

طریفی حسینی تصریح کرد: ابتدای سال تحصیلی هنوز برخی دانش آموزان ثبت نامشان نهایی نشده است مثلا دانش آموزان کلاس اولی که در سنجش سلامت استثنایی تشخیص داده می‌شوند و به سنجش تخصصی می‌روند و باید مراحل دیگری را بگذرانند، مقداری این کارشان زمان برده و به این دلیل که ثبت نام برخی از پایه‌ها هم کامل انجام نشده است، وقتی آمار این دانش آموزان تکمیل شود، می‌توانیم برآورد بهتری داشته باشیم. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ما درشهر تهران مسئله‌ای بابت سرویس مدارس استثنایی نداریم، یادآور شد: قول‌های لازم از طرف شهرداری و شورای شهر داده شده است و روال سابق در خصوص سرویس، امسال هم برقرار خواهد بود. 

او درباره نحوه پرداخت هزینه سرویس مدارس استثنایی نیز اظهار کرد: شهرداری با شرکت‌های مربوطه‌ای که چنین خدماتی می‌دهند تفاهمات لازم را منعقد می‌کند و قرار نیست پولی به آموزش و پرورش استثنایی داده شود و ما بخواهیم با شرکت‌ها تعامل کنیم بلکه تعهدی سه جانبه بین شهرداری، شرکت تاکسیرانی شهر تهران و اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران صورت می‌گیرد. کار توسط این دوستان انجام می‌شود، اما اینطور نیست که ما پولی به خانواده‌ها بدهیم یا به شرکت بپردازیم. 

امسال افزایش هزینه سرویس مدارس خیلی زیاد است

طریفی حسینی در ادامه درمورد افزایش هزینه‌های سرویس در سال جاری نیز اینطور گفت: افزایش هزینه خیلی زیاد است. جای تشکر دارد که شهرداری تقبل کرده و کمک می‌کند و این مسئولیت را مانند سالهای گذشته انجام می‌دهد. هزینه‌ها نسبت به سال گذشته بسیار زیاد شده است. ما تفاهم کرده‌ایم که این دوستان چنین خدمتی را در طول سال ارائه کنند، اما اینکه برآورد دقیق هزینه امسال و اینکه چقدر است، بین شرکت‌های مربوطه و شهرداری است و برای ما این منظر مهم نیست؛ مهم خدمتی است که می‌خواهیم انجام شود، اما می‌دانیم که در مقایسه با سالهای قبل افزایش هزینه وجود داشته و از منابع مربوط به مدیریت شهری و شهرداری تقبل می‌شود. 

کلانشهرها بضاعت تامین ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را دارند

او در خصوص وضعیت سرویس مدارس استثنایی در سایر شهرها و کلانشهرهای کشور توضیح داد: با هماهنگی‌هایی که انجام شده دنبال این هستیم که در برخی از شهرها و کلانشهرهای دیگر، همین مدلی که مدیریت شهری در خصوص سرویس مدارس استثنایی در تهران پیش گرفته را عملی کنیم و حداقل در کلانشهرها این کار را انجام دهیم، اما هنوز خیلی موفق نشده‌ایم. در برخی از استان‌های بزرگ شرایط وجود دارد و انتظار می‌رود این کار را انجام دهند و به ما کمک کنند. شهرداری‌ها و مدیریت شهری براساس قانون مدیریت خدمات کشوری موظف به ارائه خدمات رایگان حمل و نقل و تردد معلولان به صورت مناسب‌سازی شده در شهر هستند یعنی هم راه، هم وسایل حمل و نقل باید برای معلولان مناسب‌سازی شوند. شهرهایی که چنین امکاناتی را فراهم نکرده اند، لااقل باید برای قشر دانش آموز که هر روز یک بار به مدرسه می‌روند و یک بار این مسیر را برمی گردند، بابت این رفت و آمد به مدرسه یا به صورت اختصاصی وسیله حمل و نقل را فراهم کنند یا هزینه آن را تا شرایط مناسب برای دانش آموزان فراهم شود، بپردازند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: شهرداری کلانشهرها این بضاعت و ظرفیت را دارند همانطور که شهرداری تهران این کار را انجام می‌دهد، شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، کرج و… می‌توانند این کار را انجام دهند و انتظار داریم رسانه‌ها در این امر به ما کمک کنند. البته ما منتظر نمانده‌ایم و بخشی از هزینه را خودمان به عنوان سرانه سرویس به مدارس‌مان ابلاغ کرده‌ایم و به آن‌ها کمک می‌کنیم و در طول سال تحصیلی هم این کمک تکرار می‌شود. همین حالا نیز قبل از بازگشایی مدارس، ابلاغ اعتباری در خصوص بودجه سرویس ایاب و ذهاب به استان‌ها انجام شده است. در طول سال تحصیلی نیاز به کمک داریم و بقیه دستگاه‌ها باید به ما کمک کنند و شرایط متفاوتی نسبت به سالهای قبل داریم و اگر دستگاه‌های دیگر به ما کمک نکنند، ممکن است دچار مشکل شویم. البته قول همکاری در مدیریت شهری داده‌اند و باید پیگیری شود تا این قول‌ها محقق شود. 

تسری الگوی ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تهران به سایر شهرها

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به هزینه سرویس مدارس استثنایی برای خانواده‌ها بیان کرد: خانواده‌ها هزینه‌ای برای سرویس مدارس استثنایی پرداخت نمی‌کنند. البته این موضوع فقط در کلانشهر تهران است که شهرداری هزینه سرویس مدارس استثنایی را تقبل کرده است و براساس مصوبه شورای شهر و قانون حمایت از حقوق معلولان در بخش دانش آموزی و ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی شهرداری هزینه را تقبل کرده و ما می‌خواهیم کاری که در شهر تهران شده و در بقیه شهرها هم انجام شود. 

طریفی حسینی خاطرنشان کرد: در واقع چون در هر محله‌ای یک مدرسه استثنایی نداریم، این اقدامات خدمتی است که به خانواده‌ها ارائه می‌دهیم در حالی که کار اصلی آموزش و پرورش هم این نیست. سال گذشته حدود ۳۵ درصد منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی مربوط به تعلیم و تربیت؛ آموزشی و پرورشی و توانبخشی بچه‌ها را صرف هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان‌مان کردیم و این کاری است که بقیه دستگاه‌ها باید انجام بدهند و ما باید این هزینه را در زمینه آموزشی، پرورشی و توانبخشی بچه‌ها صرف کنیم، اما چون این کار را انجام نمی‌دهند و اگر سرویس رایگان نباشد، پوشش تحصیلی بچه‌ها دچار مشکل می‌شود پس ما این کار را می‌کنیم. 

او به بحث عدالت تربیتی و آموزشی که اولویت وزارتخانه آموزش و پرورش است تاکید کرد و ادامه داد: ساده‌ترین و نازلترین سطح عدالت آموزشی، پوشش تحصیلی است و باید برای تحقق آن، حضور دانش آموز در مدرسه اتفاق بیفتد. باتوجه به مسافت مدارس استثنایی از خانه دانش آموزان که در برخی از شهرها فقط یک مدرسه استثنایی داریم و دانش آموزان از گوشه‌های مختلف شهر باید به آنجا مراجعه کنند، بخشی از هزینه ایاب و ذهاب را سازمان آموزش و پرورش استثنایی و بخشی را ادارات کل آموزش و پرورش استان می‌پردازد و حتی در برخی موارد خانواده‌ها ممکن است کمک کنند. این خدمتی بوده که سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزانش ارائه کرده، اما کار اصلی ما این نیست. این مسئله‌ای است که بقیه دستگاه‌ها باید شرایطش را فراهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز