خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان:

اروپا در دوران طلایی اسلام در ظلمت و قرون وسطی به سر می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۶۱۶

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ضعف علم که مدنیت را در جهان امروزی شکل می دهد به علت فقدان رهبری خردمند برای بازگشایی مرزها به نفع جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان در نخستیم دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین المللی که عصر شنبه ۲۲ مردادماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری از گردآمدن دانشجویان مسلمان در کشوری اسلامی گفت: ما دوره ای به عنوان عصر طلایی جهان اسلام داشتیم به گونه ای که کل جهان در مدار جهان اسلام قرار می گرفت و مدار وحدت، اسلام بود و موجب شکوفایی و زایش شده بود و اندیشمندان اروپا وقتی به آن دوره از اسلام رجوع می کنند آن را عصر طلایی یا نوزایی اسلامی می دانند و در همان زمان طلایی اسلام، اروپا در قرون وسطی و ظلمت بود.

او افزود: اما سوال اینجاست که چرا دوره طلایی به جهان اسلام بازنگشت؟ امروز اسلام ۲۵ درصد جمعیت جهان را شکل می دهد و سهمش از علم بیش از ۵ درصد نیست. این موضوع نیازمند تحلیل است در حالی که بخش های دیگر دنیا تولید علم را در اختیار دارند. وقتی به دنیا نگاه می کنیم چند موضوع کلیدی را می بینیم که همان چالش هایی است که با آن روبه رو هستیم. چالش گفت و گوی بین مذاهب و جهان اسلام.

داداش‌پور ادامه داد: ضعف علم که مدنیت را در جهان امروزی شکل می دهد به علت فقدان رهبری خردمند برای بازگشایی مرزها به نفع جهان اسلام است.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآکر شد: وقتی از جهان اسلام صحبت می کنیم یعنی تعامل. وقتی منابع گسترده جهان اسلام را می بینیم متوجه می شویم ظرفیت های جهان اسلام در اختیار جهان اول است و جغرافیای سیاسی دنیا نشان می دهد قلب جهان در همین محیط اطراف ماست و در جهان اسلام قرار دارد. وقتی به چالش هایی که با آن مواجه هستیم برمی‌گردیم می بینیم بحران ها و چالش ها در همین کشورهاست. این نشان می دهد ما در وحدت به آنچه باید نرسیده ام و نتوانستیم از منافع جهان اسلام به نفع کشورهای اسلامی استفاده کنیم و نتیجه اش می شود چالش در جهان اسلام.

داداش پور با بیان اینکه کشورهای مختلف هم مشکلاتی در خود دارند و باید از ظرفیت هایی در جهان اسلام در رفع مشکلات استفاده کرد گفت: همه این موارد ما را وادار به تعامل بیشتر برای رسیدن به نتایج بهتر در جهان اسلام می کند همان طور که قرآن ما را به آن دعوت می کند. امیدوارم به دوره طلایی جهان اسلام برگردیم که در قرن دوم تا پنجم تجربه کردیم.

او اظهار کرد: البته این رویکرد به معنای این نیست که مرزها را برای بشریت تنگ می بینیم بلکه ما شکوفایی را برای همه جهان می خواهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز