خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تحریم علمی ایران به ضررِ مباحث علمی جهان است/ جریان آزاد علم نباید دستخوش تحریم‌ها و مسائل سیاسی شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۹۳۸

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و معاون پژوهشی این وزاتخانه از تحریم‌های علمی و لزوم توجه مجامع بین‌المللی به این اقدامات علیه ایران گفتند.

«وحید حدادی اصل» قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات این وزاتخانه در جهت رفع تحریم‌های علمی و دانشگاهی ایران توضیح داد: همه قبول داریم که ایران در موقعیت و شرایط حادی است و آمریکا در همه مسائل ما را تحت تحریم قرار می‌دهد و در مورد این موضوع به سازمان ملل هم شکایت کرده‌ایم و چند وقت پیش که نماینده سازمان ملل به ایران آمده بود، یکی از اهداف ما دفاع از حقوقمان بود تا بتوانیم مسائل را حل کنیم. 

حدادی اصل در ادامه با اشاره به اینکه بررسی موضوعات مربوط به تحریم‌ها در حیطه اختیارات وزارت امور خارجه است، گفت: پیشتر گفته‌ایم که تحریم‌ها چه معضلات و فشارهایی برای ما ایجاد می‌کند و به مجامع بین الملل هم اطلاع‌رسانی شده است، اما اینکه ما در امور بین الملل وزارت علوم چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم، باید بگویم این امر وظیفه وزارت خارجه است و آن‌ها این مسائل را رفع می‌کنند، به طور مثال اگر پول بلوکه شده‌ای در خارج داشته باشیم آن را جایگزین می‌کنند یا در مواردی که لازم است وارد صحبت و مراوده می‌شوند تا مشکلات حل شود، اما به طور کلی وزارت علوم نمی‌تواند شخصا برای دور زدن تحریم‌ها اقدامی انجام بدهد. 

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در ادامه اظهار کرد: تحریم‌ها اصولا مالی است و برای پیگیری تحریم‌های علمی اقدامی که کرده‌ایم این است که به سازمان ملل شکایت برده‌ایم و آن‌ها به خاطر شکایت ما نماینده به ایران فرستاده‌اند و مدارک زیادی در رابطه با همین موضوع به آن‌ها ارائه دادیم و خانم دوهان که به عنوان نماینده سازمان ملل به ایران آمده بودند رشته تحصیلی‌شان هم حقوق بود و مدارک ما را دیدند. این مدارک نشان می‌دهد تحریم علمی ایران تا چه اندازه به ضرر جهان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما چیزی را کشف کنیم و به دنیا اعلام نکنیم جوامع علمی دنیا باید دوباره آن کار را انجام بدهند در نتیجه تحریم علمی ایران به ضرر مباحث علمی جهان است. ما علاوه بر ارائه مدارک‌مان، اعلام کرده‌ایم که کدام مجلات و دانشگاه‌ها ما را تحریم کرده‌اند و خانم دوهان قرار است به سازمان ملل این اطلاعات را منتقل و اعلام کند تا ببینیم چه نتیجه‌ای خواهد داشت. 

«پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزیر علوم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحریم‌های علمی گفت: جریان آزاد علم جزو قوانین بین المللی است و هیچ چیزی نمی‌تواند جریان آزاد علم، اعم از تجهیزات، حضور دانشمندان در حوزه‌های مختلف و… را متوقف کند. ما امروز در برخی شاخه‌ها می‌بینیم وقتی محققان ما مقاله‌ای را به مجله‌ای ارسال می‌کنند، جوابی که به آن‌ها می‌دهند این است که کشور یا دانشگاه شما جزو تحریم‌هاست! 

صالحی با بیان اینکه رفع مشکلات مربوط به تحریم علمی را باید به صورت جدی دنبال کرد، یادآور شد: ما باید این موضوعات را از طریق نهادهای بین المللی، بهتر و بیشتر پیگیری کنیم. التبه فعالیت‌های خوبی آغاز شده و امیدواریم نتیجه بدهد و معاونت امور بین الملل وزارت علوم پیگیر است. ما باید به سازمان‌هایی مثل یونسکو و… برویم و با حضور خودمان این موارد مربوط به تحریم علمی را مطرح کنیم چراکه جریان آزاد علم نباید دستخوش تحریم‌ها و مسائل سیاسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز