خبرگزاری کار ایران

معاون متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

مدارس می‌توانند متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای، برنامه‌های آموزشی طراحی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۶۰۴

معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های درسی در تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان و فرصت‌ها و موقعیت‌های یادگیری که برای آن‌ها فراهم می‌شود، تاثیر دارند.

«محمدمهدی کاظمی» معاون متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر محتوای کتاب‌های درسی و تاثیر این تغییرات بر میزان خلاقیت فکری دانش‌آموزان گفت: محتوای کتاب قطعا در شناسایی استعدادها و هدایت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد، البته فرایند آموزش و اجرای آموزش هم در این خصوص موثر است.

کاظمی افزود: این بحث در متوسطه اول و در کتاب‌های درسی کار و فناوری، فرهنگ و هنر و تفکر وجود دارد که می‌تواند در انتخاب دانش‌آموزان موثر باشند و می‌تواند زمینه ساز یک انتخاب تاثیرگذار باشند البته بحث اجرا بسیار مهم است که این دروس در مدارس چگونه آموزش داده شود. امروز بخشی از برنامه درسی این دروس به صورت تجویزی و بخشی به صورت غیرتجویزی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد مسئله کنکور و تاثیرپذیری محتوای کتاب‌های این پایه از کنکور عنوان کرد: ما نمی‌توانیم از این بحث بگذریم که کنکور نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و خدارا شکر مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌گویم مشکل را حل می‌کند، اما به هرحال بخشی از آن مرتفع می‌شود و ناظر به محتواست و سوابق تحصیلی در پایان تصمیم گیری حدود ۶۰ درصد در کنکور داوطلب نقش دارد و آن زمان محور بحث، محتوای درسی داوطلب و آنچه توسط سازمان برنامه و پژوهش سازمان تصویب شده است، می‌شود.

کاظمی ضمن اشاره به اینکه محتوای کتاب‌های درسی می‌تواند در خلاقیت دانش‌آموزان اثر بگذارد، گفت: کتاب‌های درسی در تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان و فرصت‌ها و موقعیت‌های یادگیری که برای آن‌ها فراهم می‌شود تاثیر دارند. برنامه درسی، یک برنامه مشخص است، ولی اینکه آن برنامه درسی چقدر اجازه بدهد تنوع در محیط‌های یادگیری ایجاد شود و موقعیت‌های متنوع یادگیری به وجود بیاید، طبیعتا در ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت‌های دانش آموزان نقش دارد.

او در ادامه با تاکید بر اینکه اگر بخشی از آموزش دانش آموزان در محیط آزمایشگاهی و محیط‌هایی شبیه پژوهش سراها اتفاق بیفتد، قطعا استعدادها فرصت بیشتری برای ظهور پیدا می‌کنند و زمینه خلاقیت هم بیشتر گسترده می‌شود، گفت: ما تجربه این موضوع را داشته‌ایم و در کارهای عملی هنرستان‌ها، به این دلیل که دروس‌ دانش‌آموزان عملی است و ماهیت محیط هم عملی است، دانش آموزان فرصت بروز بیشتری دارند و می‌بینیم که خلاقیت در آن‌ها خیلی بیشتر است و علی رغم اینکه کاری عملی می‌کنند، چیزی که در ذهن دارند تجلی بیشتری پیدا می‌کند و خلاقیت زیادی را در ارائه طرح‌های موثر و کاربردی که متناسب با نیاز بازار کار است از دانش آموزان هنرستانی دیده‌ایم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش یادآوری کرد: پژوهش‌هایی که انجام می‌شود حجم گسترده‌ای از آن بین دانش آموزان متوسطه اول است یک بخشی به این دلیل است که بچه‌ها فرصت بیشتری دارند و خیلی تحت تاثیر صددرصدی کنکور قرار نگرفته‌اند و کتاب‌هایشان هم در این امر موثر بوده است، اما زمینه اجرای برنامه درسی اثر بیشتری دارد. محتوای کتاب‌های درسی قطعا تاثیرگذار است و نمی‌توان گفت محتوا مهم نیست اما اینکه صرفا در کتاب‌ها به مباحث دانشی پرداخته شود کافی نیست و شیوه اجرای این برنامه‌های درسی خیلی مهم‌تر است.

او در مورد انعطاف‌پذیری محتوای کتاب‌های درسی با توجه به مسائل روز اجتماع و امکان بومی گزینی کردن کتاب‌ها توسط معلمان مناطق مختلف بیان کرد: برنامه ریزی درسی تقریبا جنبه متمرکز دارد اما بحث بوم، برنامه ویژه هر منطقه است که در اختیار مدرسه، منطقه و استان قرار دارد و مدرسه می‌تواند متناسب با شرایط منطقه‌ای و بومی خود، برنامه‌های آموزشی مدرسه‌اش را براساس آن ویژگی‌ها برای پایه‌های خود طراحی کند و این یک بخش بود که در اختیار مدرسه قرار دارد اما اینطور نیست که کاملا برنامه درسی را منعطف کنیم و در واقع برنامه درسی جنبه متمرکز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز