خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بی‌ثباتی در تصمیمات کنکوری و تداوم سردرگمی داوطلبان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۳۲۴

اگرچه مصوبات کنکوری جدید اعلام شده، اما این مصوبات هنوز نتوانسته است ابهامات و نگرانی داوطلبان کنکور از سرنوشتی که در انتظار آن‌هاست را برطرف کند.

به گزارش ایلنا، اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی پس از چندین جلسه بررسی، طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند. این سیاست‌های کنکوری جدید به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه خواهد بود. 

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد. همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

چگونگی تاثیر سابقه تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم

«عبدالرسول پورعباس» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان نظام قدیم آموزشی، گفت: تصمیم گیری برای این افراد برعهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو است. ماده ۹ قانون سنجش و پذیرش می‌گوید تصمیم در مورد تاثیر سابقه تحصیلی برای کسانی که سابقه دارند و ندارند در شورای سنجش و پذیرش گرفته می‌شود. 

او در مورد چگونگی رعایت عدالت آموزشی در پذیرش این داوطلبان تصریح کرد: در مورد این افراد به نسبت سابقه تحصیلی که ندارند، یا باید برای آن‌ها سابقه تحصیلی ایجاد شود یا یک راه دیگری برایشان پیدا کنند. 

رئیس سازمان سنجش آموزش در مورد تاثیر سابقه تحصیلی در آزمون داوطلبانی که از یک رشته نظری در کنکور هنر یا زبان شرکت می‌کنند، اینطور توضیح داد: جایگزین سابقه تحصیلی برای این داوطلبان را شورای سنجش و پذیرش تعیین می‌کند. ممکن است بگویند صددرصد از نمره‌ براساس نتیجه کنکور است. شورای سنجش و پذیرش برای تمام مواردی که احتمالا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر نیست، مثل هنر، زبان، فنی و حرفه‌ای تصمیم می‌گیرد. اگر آموزش و پرورش سوابق را داد که مشکلی پیش نخواهد آمد در غیر این صورت نه شورای سنجش و پذیرش این کار را انجام می‌دهد. 

سوابق تحصیلی از سال ۸۵ به بعد در سامانه‌ ثبت شده است

«محسن زارعی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز در رابطه با موضوع تاثیر سوابق تحصیلی نظام قدیمی‌ها و فارغ التحصیلان سالهای گذشته در کنکور به خبرنگار ایلنا گفت: داوطلبان فارغ التحصیل قبل از سال ۹۵ نظام قدیم محسوب می‌شوند که آن‌ها هم سابقه تحصیلی دارند. ما سابقه تحصیلی آن‌ها را به سازمان سنجش می‌فرستیم و همانطور که سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور و پذیرش داوطلبان نظام جدید تاثیر دارد، برای آن‌ها هم تاثیر خواهد داشت و این تاثیر یکسان است. 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در مورد تفاوت پایه‌های تحصیلی در گذشته با نظام آموزشی جدید و چگونگی تاثیر آن در نتیجه کنکور نیز بیان کرد: برای نظام قدیمی‌ها معدل دیپلم حساب می‌شود یعنی معدل سال پایانی تحصیل و به عبارتی معدل همان سال دوزادهم در کنکور آن‌ها موثر است. 

زارعی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر سابقه تحصیلی در آزمون داوطلبانی که از یک رشته نظری در کنکور هنر یا زبان شرکت می‌کنند، بیان کرد: این یکی از موضوعاتی است که در همین مصوبه اخیر تصمیم گرفتیم که شورای سنجش و پذیرش در مورد آن تصمیم بگیرد که چه دروسی برای این دسته از داوطلبان به عنوان سابقه تحصیلی محسوب شود. به این منظور باید شورا تشکیل شود تا ما این مباحث را در شورا مطرح کنیم. 

او با تاکید بر اینکه جلسه شورا قرار است به صورت فوق العاده تا پایان خردادماه برگزار شود، خاطرنشان کرد: البته باید وزارت علوم و سازمان سنجش در موردش صحبت کنند و ما فقط عضو هستیم و رئیس شورا وزیر علوم و دبیر شورا، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور است. 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا داوطلبانی داریم که سابقه تحصیلی آنها ثبت نشده باشند و در این صورت تکلیف آن‌ها در کنکور چه می‌شود، اظهار کرد: ما از سال ۸۵ سابقه تحصیلی را به صورت فایل به افراد می‌دهیم یعنی سوابق موجود است و مشکلی از این بابت نداریم. منتها قبل از سال ۸۵ ثبت سوابق سامانه‌ای نیست و باید ثبت سامانه‌ای آن‌ها را تا سال بعد انجام بدهیم. 

زارعی در مورد زمان انجام این کار توضیح داد: در کنکور ۱۴۰۲ قرار است تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون داوطلب قطعی شود و از همین رو این کار انجام خواهد شد. امسال که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور مثبت است، ما سوابق داوطلبان را ارسال کرده‌ایم و مشکلی نداریم، اما سال بعد کسانی که احیانا سابقه تحصیلی‌شان در سامانه نیست، سوابق‌شان باید سامانه‌ای شود و ما آن را در اختیار سازمان سنجش آموزش قرار خواهیم داد. 

به تصمیمات شورا و سازمان سنجش نقد داریم

«مهرداد ویس کرمی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره سردرگمی داوطلبان کنکور سراسری در پی تصمیمات جدید سازمان سنجش آموزش کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور به خبرنگار ایلنا گفت: ما نیز به تصمیمات شورا و سازمان سنجش نقد داریم و به عبدالرسول پورعباس هم این انتقادات را منتقل کرده‌ام. 

او در ادامه افزود: با این وضعیت و عدم ثبات، چطور دانشجوی آینده و دانش آموز ما می‌خواهد درس بخواند؟ ما در این مدت فشار آوردیم که تصمیمات زودتر اعلام شود که دانش‌آموزان و خانواده‌ها از سردرگمی دربیایند. برخی امور مثل کنکور، درازمدت و جریانی پیوسته هستند و تغییر در آن می‌تواند خسارت زیادی ایجاد کند مگر اینکه تغییر حساب شده، اساسی و همراه با رعایت همه ملاحظات باشد. 

ویس کرمی در مورد تعیین سرنوشت کنکور دانش‌آموزان به واسطه سوابق تحصیلی اظهار کرد: این تغییر بناست از پایه‌هایی شروع شود که قابل پیش بینی است. یعنی پایه اول نظری باید بداند که سابقه تحصیلی او در کنکورش اثر دارد و وقتی مشمول شرکت در آزمون سراسری می‌شود، معدلش در آزمون موثر خواهد بود و براین اساس باید آمادگی قبلی داشته باشد. برای همین هم می‌گویم باید تدریجی انجام می‌شود. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اما در این بین مشکلاتی وجود دارد مثل برخی رشته‌ها مانند زبان و هنر  که مشخص نیست در مورد سابقه تحصیلی برای این داوطلبان قرار است چه کاری کنند؟ 

او خاطرنشان کرد: وقتی می‌گویند سابقه تحصیلی در نتیجه پذیرش داوطلب اثر دارد، سابقه تحصیلی برای کسی که می‌خواهد در رشته زبان شرکت کند و مثلا در رشته تجربی درس خوانده چطور اعمال خواهد شد؟ می‌خواهند سابقه ایجاد کنند؟

ویس کرمی با تاکید به اینکه موافق اجرای طرح جدید کنکور در سال ۱۴۰۲ نبوده است، گفت: برای اجرای این طرح باید یک سال دیگر زمان می‌گذاشتند. 

او ادامه داد: براساس چیزی که شنیدم قرار بود از ۱۴۰۳ این کار را شروع کنند و در پیامی هم که به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دادم به نتیجه‌ای نرسیدم و این مسئله باید بررسی شود. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد لغو مصوبه کنکور و تذکراتی که در مورد آن داده شده بود، بیان کرد: همین نتیجه‌ای که توسط سازمان سنجش اعلام شد در واقع نهایی شده و مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز