خبرگزاری کار ایران

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سرعت مدرسه‌سازی با سرعت ساخت و ساز مسکن برابر نیست/ بیشترین کمبود در سطح مدارس ابتدایی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۵۳۵

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: اگر بخواهیم به استاندارد برسیم و همه مدارس یک نوبتی و با تراکم مناسب باشد، تقریبا ۵۰۰ تا ۵۵۰ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز داریم.

«علی حجرگشت»، مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز درباره کمبود سرانه فضای آموزشی در این استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به آمار دانش‌آموزی استان البرز و رشد جمعیتی که هر سال حداقل حدود ۱۶ هزار نفر رشد دانش آموزی داریم، در واقع سالی ۴۰ تا ۴۵ مدرسه ۱۲ کلاسه فقط برای همین تعداد دانش آموز نیاز داریم تازه عقب ماندگی تاریخی منطقه به کنار.

او افزود: سرانه فضای آموزشی استان البرز نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است. میانگین کشوری فضای آموزشی حدود ۵.۴ است و در استان البرز از ۳.۲ هم کمتر است. درواقع سرانه دانش آموزی البرز نسبت به میانگین کشوری و استان‌های دیگر پایین‌تر است. شاید هم کمترین سرانه آموزشی کشور را داریم به دلیل اینکه هم جمعیت زیادی داریم و هم رشد جمعیت سالانه وجود دارد. ما اگر بخواهیم به استاندارد برسیم و همه مدارس، یک نوبتی و تراکم مناسب باشد، تقریبا ۵۰۰ تا ۵۵۰ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز داریم. این آمار یک کلیت از وضعیت مدارس استان است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در مورد ورود مهاجران و سکنی گزیدن این افراد در حاشیه شهرها و استان‌های همجوار پایتخت و افزایش مشکلات کمبود فضای آموزشی در البرز با ورود این مهاجران توضیح داد: بله این مسئله یکی از مشکلات استان البرز است؛ هم مهاجرت هم وطنان داخل کشور به حاشیه‌ها و هم ورود مهاجران افغانستانی یکی از مشکلات ماست. همین موضوع از مشکلات آموزشی استان البرز است. مرکز شهرهای استان البرز مثل کرج و فردیس چنین مسئله‌ای دارند و از طرف دیگر در حاشیه شهرها هم ایرانی‌ها و اتباع خارجی ساکن می‌شوند و با کمبودهایی جدی در فضای آموزشی مواجه می‌شویم.

حجرگشت در پاسخ به سوالی در مورد مسکن‌های مهر و نهضت ملی مسکن که موجب تراکم جمعیت در حاشیه شهرها می‌شود و مدرسه‌سازی برای این جمعیت تصریح کرد: وزارت مسکن موظف است در ساخت مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، فضاهایی را برای مدرسه‌سازی در نظر بگیرد. البته ساخت و ساز مدارس در آموزش و پرورش برعهده اداره آموزش و پرورش و معاونت نوسازی و تجهیز مدارس است. یعنی مدارس را معاونت نوسازی می‌سازد و تحویل آموزش و پرورش می‌دهد. گاهی وزارت مسکن و شهرسازی مدارسی را می‌سازد و تحویل می‌دهد یا فضا در اختیار می‌گذارد تا اداره کل نوسازی یا خیرین مدارس را احداث کنند و توافق نامه‌ای هم در این رابطه وجود دارد.

او تاکید کرد: منتها سرعت مدرسه‌سازی ما با سرعت ساخت و ساز مسکن برابر نیست. یعنی در برخی موارد در مدرسه‌سازی عقب‌تر از مسکن‌سازی هستیم. بنابراین سرانه مدارس به این واسطه هم کمبودهایی دارد. ما در آموزش و پرورش هستیم، اما در مورد درمانگاه و مراکز درمانی، پارک و فضای سبز، پاسگاه انتظامی و... هم همین مشکل و کمبودها وجود دارد و زیرساخت‌ها در این مناطق آماده نمی‌شوند و جمعیت در مسکن‌ها ساکن می‌شوند در حالی که برای دانش آموزانشان مدرسه‌ای وجود ندارد، مرکز درمانی نیست و… این مشکلات جدی است و باید زیرساخت‌ها از قبل آماده باشد یا حداقل همزمان با ساکن شدن افراد از زیرساخت‌های مورد نیاز هم بهره برداری شود.

حجرگشت درمورد اینکه تراکم جمعیت دانش آموزی و کمبود سرانه مدارس البرز بیشتر در کدام مقطع وجود دارد، اینطور توضیح داد که مقاطع ابتدایی تراکم کلاس بیشتری نسبت به متوسطه و هنرستان‌ها دارند و بیشترین کمبود در همین مقطع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه به مشکلات دانشگاه فرهنگیان در این منطقه نیز خاطرنشان کرد: این دانشگاه هم به صورت شبانه روزی است و البته که رئیس و تشکیلات خاص خودش را دارد هرچند زیر نظر آموزش و پرورش است، اما مثلا آن‌ها هم کمبود خوابگاهی و آموزشی دارند و فضای استان برای دانشجویان چندان مناسب نیست. به ویژه می‌دانم خوابگاه آن‌ها مشکلات جدی دارد و وضعیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مثل مشکلاتی است که ما در آموزش و پرورش البرز داریم.

او خاطرنشان کرد: مشکلات کمبود مدارس البرز در کشور جزو اولویت هاست و خیرین و استاندار در سفر رئیس جمهور به این استان گفتند که قرار است ۱۰۰ مدرسه در سال اول و دوم ساخته شود و در فاز بعدی ۱۰۰ مدرسه دیگر را بسازند و اگر اعتبارات تامین شود و خیرین مدرسه ساز تعهداتی که دارند را عمل کنند، در دولت سیزدهم حداقل ۲۰۰ مدرسه در استان ساخته شود تا بخشی از مشکلات ما حل شود. البته در دو سه ماه اخیر کلنگ زنی شده و ساخت چند مدرسه را شروع کرده‌ایم و در آینده هم ادامه پیدا می‌کند و اگر اعتباراتش بیاید و فضاهایش آماده شود، به سرانه آموزش البرز افزوده می‌شود.

حجرگشت در پایان افزود: شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی و همه نهادهایی که زمین دارند، لازم است به ما کمک کنند. به هرحال باید زمینی باشد که مدرسه‌ای در آنجا ساخته شود. بنابراین در جلسات متعددی که در استان البرز برگزار شده، مقرر کرده‌ایم که شهرداری ها، شوراهای شهر، وزارت مسکن و شهرسازی و... فضای کافی را به آموزش و پرورش بدهند تا دولت یا خیرین بتوانند مدارس لازم را تامین کنند. زیرساخت اصلی، تامین زمین مناسب است که استانداران و سایر مسئولین پیگیر هستند تا ما بتوانیم مدارس مورد نیاز را با کمک دولت یا خیرین مدرسه ساز، بسازیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز