خبرگزاری کار ایران

تکلیف وزارت علوم و بهداشت برای تجهیز و ساخت خوابگاه‌های متاهلی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۵۹۴

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: با شناسایی چالش‌های خانواده‌ها در راه فرزندآوری، تلاش شد برای هر کدام راه حل قانونی تدوین کنیم. برای نمونه یک زن و شوهر دانشجو برای فرزندآوری یک دوران تحصیل ۴ تا ۷ ساله در دانشگاه‌ها دارند و فرزندآوری آن‌ها به دلیل نبود خوابگاه متأهلی، مقدار بسیاری پایین حق الزحمه وام دانشجویی، مسائلی، چون نداشتن مرخصی زایمان یا اعطای سخت آن به خانم یا سنواتش در تحصیل محاسبه می‌شود.

به گزارش ایلنا، فاطمه محمدبیگی درحاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بخش دانشگاهی در جمع دانشجویان علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب افزود: برای همه موارد مذکور، بندهای قانونی قرار داده شده و حتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردیم تا ۱۰ درصد از بودجه عمرانی خود را به ساخت خوابگاه‌های متأهلی دانشجویان اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد خوابگاههای متاهلی در طول دهه گذشته به شدت روند کاهشی داشته اند و از اولویت برنامه های وزارت بهداشت و علوم خارج شده بودند و خیلی از خوابگاههای متاهلی به دلیل قدمت بالا یا مخروبه و یا تغییر کاربری پیدا کردند که ما در مجلس شورای اسلامی، اولین اقدامی که کردیم این بود که برای این موضوع قانون نوشتیم و وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت راه و شهررسازی را مکلف کردیم در مسیر تحقق اهداف، اقدامات لازم را ان انجام دهند.

محمد بیگی خاطرنشان کرد: اکنون وزیر بهداشت، وزیر راه و شهرسازی و وزیر علوم  مکلف شدند ۱۰ درصد از بودجه های عمرانی خود را صرف تجهیز، ترمیم و ساخت خوابگاههای متاهلی کنند. به هرحال احداث این خوابگاهها در مسیر اجرای قانون جوانی جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است و ما این بارتلاش خواهیم کرد خوابگاههای متاهلی را با معماری بهتری طراحی کنیم و قرار شد از این به بعد در مسیر مساحت خوابگاههای متاهلی کوچک نباشد و حداقل بالای۶۰ متر مربع باشد و حداقل برای دو یا سه فرزند، آماده پذیرش باشد.

وی خاطرنشان کرد: به هرحال در حال مذاکرات اجرای قانون هستیم و خوشبختانه وزارت بهداشت، وزارت کشور و دولت با تشکیل قرارگاه جمعیت و خانواده، مسیر خوبی را درحال طی کردن هستند و مقرر شد وزیر بهداشت با هرسفری که به همراه رییس جمهوری به اقصی نقاط کشور می رود، بخشی از مصوبات آن سفر، ساخت وتجهیز خوابگاههای متاهلی دانشجویان باشد وانشاءالله از ترم آینده این جهش و تحول را در حوزه خوابگاههای متاهلی خواهیم دید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: جمعیت و خانواده یکی از مسائل اصلی کشور است، برای رهایی از سالمندی ایران طبق پیش بینی‌های صورت گرفته نیازمند برنامه‌ریزی پیوسته‌ای هستیم، خوشبختانه با قانونی شدن طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد ریل گذاری آن در سازمان و نهادهای مرتبط هستیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت با هدف عملیاتی شدن قانون جمعیت به پیشنهاد وزیر بهداشت راه اندازی شده است، حدود ۳۴ ماده از ۷۳ ماده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه سلامت برنامه ریزی شده است.

محمدبیگی با اشاره به اقدامات این قرارگاه، گفت: با راه اندازی این قرارگاه ایجاد زایشگاه‌های طبیعی، توجه درمان ناباروری، احداث دانشکده‌های ویژه برای تربیت متخصصان زنان و زایمان، رسیدگی به وضعیت شرایط بهداشتی، ارتقای سلامت کودکان و… از جمله اقداماتی است که در جزییات عملکرد آن قرار می‌گیرد؛ در ضمن این قرارگاه می‌تواند رابطه‌ای بین معاونت‌های اجرایی وزارت بهداشت باشد.

وی خطاب به دانشجویان علوم پزشکی حاضر در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: خوشحالم هستم در ماه مبارک رمضان در جمع شما  فعالان فرهنگی و اجتماعی و دانشجویان حوزه سلامت هستم. کسانی که امروز پرچمداری دفاع از سلامت مردم به دوش آنهاست و ما از این گروه، شهدای زیادی تقدیم اسلام وانقلاب اسلامی کرده ایم.

محمد بیگی با ارائه گزارشی از فعالیتهای مجلس در حوزه جوانی جمعیت و حوزه دانشجویی و سلامت اظهار کرد: از زمان تشکیل مجلس یازدهم، بلافاصله ما در مجلس، کمیته جمعیت و حمایت از خانواده را در کمیسیون بهداشت درتیرماه ۹۹ تشکیل دادیم. همان موقع ما سعی کردیم از جنبه نگاه حمایتی از خانواده، مشکلات دانشجویان حوزه سلامت را بررسی کنیم. چرا که اگر قرار باشد جامعه ای سالم داشته باشیم، اول خود ارائه کنندگان حوزه سلامت و دانشجویان این حوزه باید صحیح، سالم وپرانرژی باشند.

وی اظهار کرد: بازخورد مشکلات و گزارشهای متعددی از حوزه دانشجویی و فرهنگی به ما رسید مبنی بر اینکه نارضایتی در حوزه عدم ارائه خدمات به دانشجویان متاهل در زمینه مهدکودک، مرخصی زایمان، کمک به ازدواج دانشجویی، اختصاص وامهای صندوق رفاه دانشجویی و.. وجود دارد و بخشی از دانشجویان ما علیرغم میل باطنی برای تشکیل خانواده، به دلیل نبود امکانات مثل خوابگاه متاهلی یاکمبود میزان حق الزحمه و حقوق و دستمزد کم در دوران دستیاری، عملا قادر به تشکیل خانواده و به تبع آن فرزندآوری نیستند  و ازطرف دیگر، جو نگرشی و فرهنگی منفی با سبک زندگی غربی در حوزه دانشگاهها بخصوص دانشگاههای علوم پزشکی نیز گاها اجازه نمی دهد که کسی متاهل شود.

محمدبیگی گفت: وقتی نماینده مجلس شدم باتوجه به اینکه خود در برهه ای از زمان دانشجوی علوم پزشکی بودم و با مشکلات و مطالبات دانشجویان در حوزه های رفاهی، معیشتی و صنفی آشنا بودم، تلاش کردم در مسیر حمایت از دانشجویان گامهای موثری بردارم. از این رو بلافاصله در کمیسیون، طرح مساله کردیم و فعالان دانشجویی و نمایندگان رزیدنتها به مجلس آمدند و جلسات متعددی تشکیل شد که ماحصل آن این بود که مقدار وامهای صندوق رفاه دانشجویی را سه برابر کردیم یا وام ودیعه مسکن دوبرابر شد و یا در مسیر تجهیز وساخت خوابگاههای متاهلی اقداماتی انجام دادیم واینکه مبلغ ۳۰ میلیاردتومان دوسال پیش برای ترمیم  پاویونهای استراحت دانشجویان و پرستاران و پزشکان در دانشگاههای علوم پزشکی اختصاص دادیم و یااینکه میزان مرخصی زایمان مادران دانشجو را در مسیر قانون جوانی جمعیت و حمایت ازخانواده افزایش دادیم و چندین اقدام حمایتی از مادران و پدران دانشجو کردیم.

وی افزود: البته در این مسیر برخی از اقدامات تصویب و برخی نیز موردتصویب قرار نگرفت اما بیشتر موضوعات به عنوان بندهایی از قانون حمایت ازخانواده وجوانی جمعیت  از جمله دستمزد حوزه دستیاری پزشکی به دوبرابر افزایش یافت. در این مدت ما درمجلس سعی کردیم دردمندانه، مشکلات حوزه دانشجویی و حوزه حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت و موضوع تشکیل خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری دانشجویان را به صورت یک بسته ویژه در نظربگیریم و شرایط را برای دانشجویان تسهیل کنیم.

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به پایین بودن سرانه پزشکان در کشور نسبت به میانگین جهانی اشاره کرد وگفت: سرانه پزشکان متخصص و همچنین دندانپزشکان نیز کمتر از میانگین جهانی است. ضمن اینکه سرانه تخت بیمارستانی نیز نسبت به میانگین جهانی، پایین تر است.

نماینده مردم آبیک، قزوین والبرز درمجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۶۰۰ روستا در حوزه انتخابیه خود تحت پوشش دارم اما متاسفانه ما در اکثر مناطق پزشک نداریم و با کمبود پزشک مواجه هستیم و اگر می بینید دولت، شورای انقلاب فرهنگی و مجلس موضوع افزایش ظرفیت پزشکی را دنبال می کند به دلیل کمبود پزشک و جبران این موضوع است و شما عزیزان با خیال راحت به ادامه تحصیل بدهید و نسبت به این موضوع نگرانی وجود نداشته باشد چرا که بازار کار شما که در حوزه سلامت هستید، کم نخواهد شد. من قبول دارم که نزدیک به ۴۰ هزار پزشک بیکار در کشور وجود دارد که البته اصرار دارم برای حل معضل کمبود پزشک در نقاط مختلف کشور از ظرفیت این ۴۰ هزار پزشک استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یکسری از پزشکان نه از روی تعهد و علاقه بلکه به زور خانواده پزشک شده اند و الان می بینیم که متاسفانه برخی ها به کار ساخت و ساز روی آورده اند اما اینها با هزینه بیت المال پزشک شده اند و باید تعهدی نسبت به خدمت خود به بیماران در حوزه نظام سلامت داشته باشند.ما باید بتوانیم این ۴۰ هزار پزشک بیکار را ساماندهی کنیم و طی شاخصه بندی هایی، آن گروه ازپزشکان که تمایل به فعالیت در  حوزه سلامت و کلینیک دارند با یک بازتوانی و بازآموزی، به چرخه فعالیت برگردانیم و از آنها تعهد بگیریم و بخواهیم که در سیستم سلامت کشور کار کنند. و همچنین کارانه پزشکان را افزایش دهیم که آن عده از پزشکان که در حوزه های دیگر مشغول به فعالیت هستند به کارشان برگردند. ضمن اینکه باید در بازتوزیع جغرافیایی پزشکان، عدالت را رعایت کنیم.

محمد بیگی با تاکید براینکه باید در باز توزیع جغرافیایی پزشکان، عدالت رعایت شود، اظهار کرد: ۵۰ درصدپزشکان ما در ۵ شهر تهران، مشهد، شیراز، تبریز واصفهان فعالیت دارند و جالب اینکه بقیه مناطق کشور ازکمبود شدید پزشک رنج می برند . باید مقررات و تسهیلاتی ایجاد کنیم که پزشکان حتی درشهرها و روستاهای کوچک شرایط اسکان را داشته باشند.  متاسفانه گروه علوم پزشکی در این زمینه مظلوم واقع شده است. اگر پزشکی بخواهد آزمایشگاه یا کلینیک یا مطبی و بیمارستانی احداث کند باید وام ۱۸ تا ۲۸ درصدی بگیرد در صورتی که برای افرادی که می خواهند مثلا کارگاه یا صنایعی در شهری ایجاد کنند وامهای کم بهره دریافت می کنند. متاسفانه در نظام سلامت اجحاف زیادی به گروههای پزشکی  شده است و من از این بابت از شما عزیزان پوزش می خواهم و بابت این قضیه شرمسارم. اما به هرحال شما دانشجویان علوم پزشکی که آینده سازان نظام سلامت هستید نگران مسائل شغلی خود نباشید چرا که خدمات سلامت هیچ وقت از روق نمی افتد وهمواره در هر برهه ای از زمان و مکان، هر فردی چه فقیر و چه ثروتمند به خدمات پزشکی نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه جوامع و همه انسانها نیازمند خدمات سلامت هستند گفت: دلیلی ندارد نگران موضوع افزایش ظرفیت پزشکی باشید. هرچند می دانم در این رابطه، جو ناامیدی در دل برخی از دانشجویان حکمفرما شده است که باید با برگزاری جلسات جهاد تبیین، این نگرانی ها کاسته شود. در این مسیر مسئولان وزارت بهداشت نیز باید پای صحبتهای شما عزیزان بنشینند و وزارت بهداشت و شخص وزیر بسته های امیدوارکننده ای به جامعه دانشجویی منتقل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز