خبرگزاری کار ایران

افزایش ۳۰ درصدی دستگیری مجرمان سایبری

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۳۲۳

رئیس پلیس فتا انتظامی کشور از افزایش ۳۰ درصدی دستگیری مجرمان سایبری در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا انتظامی کشور در حاشیه دومین پویش مردمی کودکان سایبری در جمع خبرنگاران گفت: یک سری مشاغل در پلتفرم خارجی هستند یک سری مشاغل زیر نظر اتحادیه کسب و کار و یک سری مشاغل هستند.

وی ادامه داد: طبیعتا حوزه‌هایی که دارای مجوز هستند قوانینی به آن‌ها مترتب است. بیش از ۹۱ هزار شغل داریم که دارای‌ای نماد هستند هرچه هماهنگی بیشتر و قوانین شفاف‌تر شود افراد در حوزه کسب و کار اینترنتی می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در ارتباط با جرایم سایبری اقدامات را به صاحبان کسب و کارها اعلام می‌کنیم، الگوریتم‌ها را به آن‌ها اعلام می‌کنیم و آن‌ها باید با پلیس هماهنگ شوند تا کلاهبرداری‌ها به حداقل برسد.

رییس پلیس فتا انتظامی کشور درباره جرائم سایبری در سال ۱۴۰۰ گفت: کشفیات در حوزه جرایم سایبری ۱۶ درصد افزایش داشته است همچنین میزان دستگیری ۳۰ درصد افزایش داشته و در حوزه قدرت کشف ۹۶ درصد جرایم که به پلیس ارجاع می‌شود کشف شده است و یک درصد نسبت سال گذشته افزایش داشته است. تلاش ما این است که این زمان کشف جرم به حداقل ممکن برسد.

سردار مجید خاطرنشان کرد: وقوع جرم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین از میزان دستگیر شدگان ۷۶ درصد مرد و ۲۴ درصد زن بوده است همچنین ۱۱ درصد وقوع جرائم در تهران، ۹درصد در خراسان جنوبی، ۸ درصد در اصفهان بوده است همچنین  در استان‌های کیش، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین میزان وقوع جرایم سایبری را داشته‌اند.

وی ادامه داد: افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی را داشتیم و بسیار سفارش کردیم برای اجناس پول و بیانه پرداخت نکنند.

وی درباره اقدامات جدید مجرمان سایبری گفت: شگرد جدید کلاهبرداران این است که پیامکی حاوی لینک آلوده برای فرد ارسال می‌کنند و وقتی افراد روی این لینک کلیک  کرده و مجرمان به گوشی فرد دسترسی پیدا می‌کنند و این فرد به اصطلاح سایبری زامبی می‌شود،

ما در این زمینه اقدامات فنی زیادی انجام دادیم و با اپراتورها را هماهنگ شدیم. همچنین اگاهی مردم را در این زمینه افزایش دادیم، پس از این اقدامات تماس با مرکز فوریت‌ها شیب نزولی پیدا کرد و این موضوع انجام نمی‌شود مگر با افزایش دانش سایبری افراد.

وی درباره سامانه جامع اطلاع‌رسانی خدمات‌رسانی دولت گفت: باید این سامانه راه‌اندازی شود تا همه دستگاه‌ها با عنوان سازمانی خود برای مردم پیامک ارسال کنند و به جای سرشماره، پیامک به اسم دستگاه ارسال می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز