خبرگزاری کار ایران

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش:

نوع نگاه به آموزش و پرورش تقلیل‌گرایانه بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۲۴۸

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش این است که جایگاهش به درستی شناخته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی نویدادهم، دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در یکصدمین سالگرد تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش گفت: چالش نظری و فلسفی یکی از چالش‌های این شوراست. اینکه شورای عالی در دنیای متحول امروز چگونه می‌خواهد ثبات قوانین را حفظ کند و به نیازها پاسخ دهد بسیار مهم است. بارها با نیازهای روز برخورد می‌کردیم ولی قانونی برای پاسخ به آن نداشتیم و تا می‌آمدیم مصوبه ای از سر بگذرانیم از زمان آن پیشامد، می‌گذشت.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دومین چالش به کارکرد نظام آموزش و پرورش در عصر جدید - دوران کرونا و پساکرونا- بازمی‌گردد گفت: بسیاری از نوآوری ها در گذشته امکان بروز پیدا نمی‌کردند، اینکه شورای عالی آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد در بروزرسانی کارکردهای آموزش و پرورش نقش ایفا کند از جمله چالش ها و بسیار قابل تامل است. نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش هم همین بوده است که جایگاهش به درستی شناخته نمی‌شده است. چالش دیگر مناسبات آموزش و پرورش با دیگر مجامع تصمیم گیری از جمله مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. متاسفانه از این منظر هم جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی دیده نشده و به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده اند.

نوید ادهم گفت: معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک می ببینند و کوچک انگاری می‌کنند. چالش دیگر مشروعیت و مقبولیت شورای عالی آموزش و پرورش و مصوباتش است. اگر بخواهیم دانش آموزان و سایر ارکان به مصوبات شورای عالی وفادار باشند باید چه کرد؟ علی رغم همه تلاش‌ها هنوز در این مقوله چالش وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارها برخورداری مصوبات از پشتوانه پژوهشی دقیق و به روز است. اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش محور باشد بسیار حائز اهمیت است و باید روی آن تامل کرد.

در ادامه حمید صافی دبیر کل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: سابقه آموزش و پرورش به سبک جدید به ۱۷۱ سال می‌رسد و اولین وزیر ما وزیرعلوم بوده که ۲۲ سال در این سمت کار می‌کرده است. توفیق پیدا کردم ۱۰۰ سال تربیت معلم در ایران، قوانین آموزش و پرورش، ساختار اداری، آموزشی و سیر تحقیقات در آموزش و پرورش را بررسی کردم. یکی از نقاط عطف شورای عالی آموزش و پرورش، تدوین سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است. بستر سندتحول بنیادین و قوانین دیگر، خود قانون شورای عالی آموزش و پرورش است. شورای عالی آموزش و پرورش به لحاظ فضای فیزیکی محدودیت هایی دارد و نمی‌تواند از فرهنگیان و دیگر اقشار برای حضور در کمیسیون ها دعوت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز