خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

انتقاد از کم‌کاری و برگه‌فروشی برخی ناظران ساختمانی/ نظام مهندسی باید موظف به ارائه گزارش‌های مرحله‌ای از روند ساخت‌وساز شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۴۴۱

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مهندس ناظر ساختمان باید مرحله به مرحله بر ساخت و ساز نظارت داشته باشد، چرا که در حال حاضر در زمینه نظارت کم می‌گذارند و به جای چند بار تنها یک بار به ساختمان سر می‌زنند و این بر کیفیت ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد.

«محمد آقامیری» عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شهرداری در کارگروه مسکن اظهار کرد: شهرداری صحبتی در این زمینه داشته است، اما هنوز برنامه‌ای را به شورای شهر ارائه نکرده است. هرچند درصدد برنامه ریزی هستند که بتوانند در نهضت جهش تولید مسکن اقدام خوبی انجام دهند. 

او ادامه داد: اینکه تسریع در صدور پروانه، نوسازی بافت فرسوده و مواردی از این دست بخش‌های ابتدایی است که شهرداری می‌تواند به راحتی انجام دهد اما در حال برنامه ریزی هستند و انشالله به زودی این برنامه را اعلام می‌کنند. 

آقامیری درباره اختصاص زمین‌های ذخیره شهری و زمین‌های واقع در منطقه ۱۸ و ۱۹ بمنظور تهیه مسکن اظهار داشت: اینکه در اختیار قرار بگیرد چند بحث مطرح است و باید در فرایندی باشد که منافع شهر و شهرداری نیز تامین شود، اما این موارد در شرف برنامه ریزی هستند و هنوز قطعی نشده است هرچند که شهرداری در صدد است که این اقدام انجام شود. 

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات برخی تولیدکنندگان مبنی بر اینکه گرانی و شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که برخی سازندگان مصالح و ابزار با کیفیت را در ساخت و سازها به کار نبرند، شهرداری تهران در این زمینه چه نظارتی می‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: این مساله ربطی به شهرداری ندارد و نظارت بر این مساله با سازمان نظام مهندسی است. شهرداری زیر نظر کارشناس‌های نظام مهندسی بر ساختمان‌ها نظارت می‌کند و زیر نظر همین کارشناسان نظام مهندسی پایان کار ساختمان را صادر می‌کند. 

او ادامه داد: شهرداری تهران اقدامات مربوط به گردش کار اداری را برعهده دارد و برای مثال وقتی می‌خواهد تاییدیه آسانسور را بدهد، با حضور نماینده نظام مهندسی است و با دادن تاییدیه نظام مهندسی شهرداری موظف است پایان کار را صادر کند. 

آقامیری با تاکید بر اینکه نظام مهندسی بازوی فنی و مهندسی برای شهرداری تهران است، گفت: بحث‌های فنی این موارد به نظام مهندسی باز می‌گردد و شهرداری مستقیما نمی‌تواند روی کیفیت کار و انجام کار و ساخت و ساز براساس نقشه نظر بدهد. 

او با اشاره به برگزاری جلساتی با هیات مدیره نظام مهندسی گفت: با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی جلسه داشتیم و روی مسائل مختلف طرح موضوع شده است. یکی از این موضوعات نظارت است و باید نظارت درست و مطابق با قانون در زمینه ساختمان‌ها انجام شود که شهرداری خیالش راحت باشد. چرا که نظام مهندسی بازوی مهندسی شهرداری است و باید در مساله نظارت به نظم مناسبی برسیم. 

عضو شورای شهر تهران افزود: نباید اینگونه باشد که برگه فروشی شود و مهندس ناظر ساختمان را ندیده باشد و صرفا برگه پروانه کار را برای ساخت و ساز در اختیار بگذارد و روند ساخت را تایید کند. اینها باید مرحله به مرحله در مراحل ساخت مهندس ناظر نظام مهندسی بازدید فنی داشته باشد و در مورد نوع مصالح، کیفیت آن‌ها و شیوه ساخت براساس نقشه نظر بدهد و نظارت شهرداری از این طریق می‌تواند باشد تا در نظام مهندسی کار را به درستی انجام دهند. 

او درباره برگه فروشی توسط مهندسین ناظر گفت: مسائلی است که شنیده شده و بازرسان سر زدند و مشخص شد مالک و مجری ساختمان اصلا پای خود را هم در ساختمان نگذاشته‌اند و ساختمان در حال تکمیل است. مواردی از این دست بوده البته که نظام مهندسی نیز برخورد می‌کند اما بعضا این موارد هنوز وجود دارد و در واقع شاهد کم کاری هستیم. 

آقامیری افزود: اینکه مهندس ناظر مرحله به مرحله بر ساخت و ساز نظارت داشته باشد باید تقویت شود، چرا که در حال حاضر مراحل نظارت را کم می‌گذارند و به جای چند بار تنها یک بار به ساختمان سر می‌زنند و این بر کیفیت ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد. 

او با تاکید بر اینکه نظارت دقیق و مستمر منجر به ارائه کیفیت بهتر ساختمان‌ها می‌شود، گفت: اگر نظارت به صورت مستمر و دقیق و براساس ضوابط قانونی باشد قطعا کیفیت به مراتب بهتر از وضع موجود در می‌آید و مواردی از قبیل برگه فروشی نیز در جامعه شایع نمی‌شود. 

آقامیری گفت: شهرداری دائم در حال رصد است و بازرسانی هم دارد اما بیشتر در قالب توصیه به سازمان نظام مهندسی است که کارها را درست انجام دهند. 

او در پایان گفت: شهرداری باید اعضای سازمان نظام مهندسی را موظف کنند که مرحله به مرحله گزارش کتبی را بیاورند و اجازه ندهند گزارش دهی هر چند مرحله یک بار باشد و هر مرحله‌ای که کار ساختمان انجام می‌شود بلافاصله گزارش آن به شهرداری ارسال شود تا شهرداری به روز بتواند وضعیت ساختمان را رصد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز