خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

گزارش نهایی حادثه مترو خط ۵ هفته آینده به مردم اعلام می‌شود/ تعامل با بانک شهر برای تامین بودجه تجهیزات مترو

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۶۰۴

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو از تعامل شهرداری با بانک شهر برای تامین بودجه خرید تجهیزات خارجی و داخلی مترو خبر داد.

«مهدی شایسته اصل» مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام رسیدگی به سانحه تصادف قطار در خط ۵ مترو تهران گفت: در سانحه‌ای که اتفاق افتاد، علت اولیه اعلام شد، اما سیستم اجزای مختلفی دارد و هر بخشی از آن مشکلاتی ایجاد می‌کند که نمی‌توانیم یک مقصر خاص را انتخاب کنیم. 

او ادامه داد: درست است که اشتباه فردی صورت گرفته اما در کشور ما دنبال یک مقصر اصلی می‌گردند که همه‌ی مشکلات را به گردن آن فرد بیندازند. اما حقیقت این است که ناوگان مترو فرسوده است، به ویژه در حوزه سیگنالینگ و اتاق فرمان و مشکلاتی که در این بخش‌ها وجود داشت باعث شد تا آسیب ببینیم. 

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو اضافه کرد: الان یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم شناسایی دقیق آن‌ها و ارائه راهکارها و راه حل‌هایی است که بتواند این مسائل را رفع کند تا در آینده چنین اتفاقاتی رخ ندهد. 

شایسته اصل با اشاره به فرسودگی تجهیزات در خط ۵ مترو گفت: خط ۵ مترو تهران حدود بیست سال است که کار می‌کند و چه در حوزه ناوگان و چه در تجهیزات ثابت، یک نرخ مصرفی دارند و باید تعویض شوند. وقتی تکنولوژی پیشرفت می‌کند این تکنولوژی باید تغییر کند. متاسفانه از ابتدایی که مترو شکل گرفته تا الان میزان نوسازی و اورهال خیلی کم بوده و قطعا باید به آن رسیدگی کنیم. 

او ادامه داد: بخشی از علت سانحه نیز به دلیل خطایی بود که توسط راهبر جانبی به دلیل خاموش کردن ATP انجام داده بود. مشکلی که به دلیل سرعت بالا شکل گرفته بود، سرعت قطار ۱۰۶ کیلومتر بر ساعت بوده و ATP دستگاه به صورت خودکار فعال می‌شود و به این دلیل که می‌خواستند مسافران داخل واگن به دلیل ترمز اضطراری آسیب نبینند ATP قطار را خاموش می‌کند و اطلاع‌رسانی هم نمی‌کند و باعث می‌شود تا ۷۰۰ متر جلوتر که این سانحه رخ می‌دهد متوجه اتفاقی که شکل گرفته نباشد. 

شایسته اصل گفت: در همین سانحه به این دلیل که ATP قطار اکسپرس فعال می‌شود باعث می‌شود تا در لحظه برخورد سرعت بسیار پایین باشد و به همین دلیل جراحت منجر به فوتی نداشتیم. 

او درباره برخورد با متخلفان این حادثه گفت: درباره این حادثه سه بار کمیته سوانح تشکیل شد و ابعاد مختلفی از این قضیه شکل گرفت و می‌خواهیم اعلام خروجی نهایی دقیقا مبتنی بر واقعیت و راه حل‌های درست باشد و شناسایی عوامل به درستی انجام شده باشد و گزارش نهایی را انشالله تا هفته آینده به مردم اعلام خواهیم کرد. 

شایسته اصل در پاسخ به این سوال که برخورد با عوامل به صورت قضائی خواهد بود یا خیر گفت: قطعا اگر کسی عامل سانحه باشد و به ویژه اگر تعمدی صورت گرفته باشد حتما برخوردها سخت‌تر خواهد بود، چرا که جان شهروندان برای ما بسیار مهم است و از این قبیل قضایا به سادگی نمی‌گذریم. حتما طبق آنچه قانون پیش ببینی کرده است با افرادی که در این حادثه احیانا مقصر باشند برخورد می‌کنیم. 

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو در پاسخ به سوال دیگری درباره تامین قطعات مترو از شرکت‌های خارجی اظهار کرد: دو رویکرد داریم، یکی تامین قطعات از شرکت‌های دانش بنیانی که تمایل دارند به صنایع پیشرفته ریلی ورود کنند که بخشی از صنایع ما نیز از همین بخش تامین می‌شود. 

او ادامه داد: اما در برخی از حوزه‌ها که به خوداتکایی داخلی نرسیده‌ایم نمی‌توانیم صبر کنیم تا تجهیزات تولید شود و لذا این قطعات را از کشورهای مختلف تامین می‌کنیم. 

شایسته اصل درباره منابع تامین این قطعات گفت: قطعات و تجهیزات را از شرکت‌های متفاوتی تامین می‌کنیم. برای مثال قطعات مربوط به سیگنالینگ از اروپا تامین می‌شود، سوزن‌های چرخ از اتریش تامین می‌شود و چرخ‌ها را از چین می‌آوریم و قطعات مختلف را از کشورهای مختلف دنیا متناسب با نیازی که داریم تامین می‌کنیم. 

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو افزود: الان برای نیاز عاجل حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد بودجه نیاز داریم که بخشی از آن داخلی و بخشی نیز حتما باید از منابع خارجی تامین شود و با دستور شهردار تهران قرار شد منابع را تامین کنیم که بانک شهر در این زمینه به ما کمک می‌کند. 

او در پاسخ به این سوال که تسهیلات از طریق وام تامین می‌شود یا اوراق گفت: از طریق منابعی که شهرداری با بانک شهر در تعامل است مقرر شد در هماهنگی معاونت مالی و بانک شهر اقدامات لازم صورت بگیرد و تامین مالی انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز