خبرگزاری کار ایران

تبیین مؤلفه‌های سبک مدیریتی شهید سلیمانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۴۴۲

رئیس دانشگاه تهران در تبیین سبک مدیریت جهادی شهید سلیمانی، اظهار کرد: اگر مدیران می‌خواهند از شهید سلیمانی الگو بگیرند، باید بدانند که مدیری می‌تواند اثرگذار باشد و در زیرمجموعه خود نفوذ کند که خودش در نوک حمله و در نقطه عملیاتی حضور داشته باشد.

به گزارش ایلنا، سید محمد مقیمی در ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مسجد کوی دانشگاه، از «اخلاص شهید سلیمانی» و «نگاه به شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب و نه یک فرد» به عنوان دو محور اصلی در مطالعات موردکاوی خود درباره سبک مدیریتی سردار سلیمانی نام برد و گفت: در پی این مطالعه موردکاوی که با تحلیل مضمون بیش از ۶۰ مصاحبه و سخنرانی از سخنان شهید، همرزمانش و شخصیت‌های بین‌المللی و داخلی صورت گرفته است، به یک مدل مدیریتی رسیدیم که در این مدل، یک سری مولفه‌ها به عنوان مؤلفه‌های زمینه‌ساز برای مطرح شدن و رشد رهبری اخلاص‌مدار احصا شده است. همچنین خروجی‌هایی که از این نوع رهبری در جامعه نمایان می‌شود نیز برشمرده شده‌اند.

وی با بیان اینکه «اخلاص، جوهره مکتب شهید سلیمانی است»، عنوان کرد: در هسته مرکزی مدلی که در نتیجه موردکاوی سبک مدیریتی شهید سلیمانی طراحی شده است، رفتارهای خالصانه و صداقت وجود دارد. خدمت بی‌منت، وقف کار بودن، سازگاری اعتقادات با عمل، ایثار، تواضع، وفای به عهد، شجاعت، پرهیز از تظاهر، علاقمندی به گمنام ماندن و … رفتارهایی هستند که با تحلیل مضمون و خوشه‌بندی اظهارات همرزمان شهید سلیمانی، درباره ویژگی‌های شهید به دست می‌آیند.

نگارنده کتاب «رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی» از ۴ مؤلفه ایمان به خدا و خداترسی، جهاد با نفس، ولایتمداری و حرکت جهادی به عنوان زمینه‌ساز طی شدن یک دوره تکاملی توسط شهید سلیمانی و رسیدن به حیات طیبه نام برد و گفت: شهید سلیمانی یک ولایتمدار واقعی بود و در مدیریت جهادی نیز الگو بود.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران همچنین با اتکا به نتایج حاصل از موردکاوی سبک مدیریتی شهید سلیمانی که با روش کیفی تحلیل مضمونی (تحلیل تماتیک) صورت گرفته است، به بیان مولفه‌هایی پرداخت که یک رهبری اخلاص‌مدار باید در خود پرورش دهد تا بتواند یک رفتار خالصانه از خود بروز دهد. وی در این باره گفت: خویشتن‌شناسی، امامت و کمال‌یافتگی و رسیدن به مرحله خودشکوفایی، چهار مؤلفه اصلی در این زمینه هستند.

مقیمی افزود: در بحث خویشتن‌شناسی شهید سلیمانی، سه مؤلفه خودآگاهی، خودمانایی و خودباوری به طور برجسته‌ای در شهید وجود دارد.

وی از «پیشگامی» و «مدیریت میدانی» به عنوان عناصر مولفه‌ای که از آن تحت عنوان «امامت» نام می‌برد، یاد کرد و گفت: مدیری می‌تواند اثرگذار باشد و در زیرمجموعه خود نفوذ کند که خودش در نوک حمله و در نقطه عملیاتی حضور داشته باشد و دیگران را به حمله دعوت کند. در نظام‌های اداری‌مان اگر مدیران خودشان جلودار باشند و مانند یک امام حرکت کنند، اثر رفتارشان هم بر روی زیرمجموعه‌شان متفاوت خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: شهید سلیمانی وقتی می‌خواستند طراحی یک عملیات را برای همرزمان‌شان به تصویر بکشند، خودشان در منطقه عملیاتی حضور پیدا می‌کردند و چنین طراحی‌هایی از توفیق بیشتری هم برخوردار می‌شد. مدیران باید احساس مشکل داشته باشند و شرایط را لمس کنند؛ در غیر اینصورت تصمیم‌شان اثربخش و کارآمد نخواهد بود. شهید سلیمانی در صحنه عملیاتی حضور داشت، مشکلات را لمس می‌کرد و بر اساس فکت‌های واقعی میدان، تصمیم می‌گرفت.

وی از ولایت‌مداری، خودشکوفایی، متشرع بودن و انقلابی بودن به عنوان چهار مؤلفه اصلی کمال‌یافتگی شهید سلیمانی نام برد و گفت: شهید سلیمانی یک مربی ویژه و تمام عیار بود، رابطه استاد-شاگردی با زیردستانش داشت و الگوسازی و نمادسازی می‌کرد. همچنین مهارت‌های ارتباطی و شناختی و هوش فرهنگی شهید سلیمانی بسیار بالا بود که توانست جبهه مقاومت را سامان دهد.

مقیمی ابراز امیدواری کرد که همه مدیران کشور برای تحقق مدیریت جهادی، در نوع مدیریت و کارهایشان از سبک مدیریت جهادی شهید سلیمانی الگو بگیرند.

بر طبق این گزارش، رئیس دانشگاه تهران در اولین میزگرد علمی بین‌المللی به مناسبت دومین سالگرد «شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی» که با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، حسینیه بین‌المللی شهید حاج قاسم سلیمانی و معاونت فرهنگی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و با حضور اساتید و اندیشمندانی از جهان اسلام برگزار شد، به صورت مجازی شرکت کرد و به تبیین مؤلفه‌های سبک مدیریت جهادی شهید سلیمانی پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز