خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

راهکار شهرداری تهران برای افزایش ۲ برابری ایجاد واحدهای مسکونی/ تحول در ساخت و ساز پایتخت در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۰۱

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: می‌خواهیم در فرایندهای صدور پروانه مانع‌زدایی کنیم که به معنای عبور از قوانین نیست؛ بلکه در چارچوب قوانین مانع‌زدایی می‌کنیم.

«حمیدرضا صارمی» سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تحقق بودجه حوزه شهرسازی تهران تا پایان سال گفت: در خصوص سیاست‌های شهرسازی و تحقق درآمدها باید به آمارها توجه کرد. آمار صدور پروانه نسبت به سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و باید تلاش کنیم تا موانعی که در این زمینه وجود دارد را برداریم. 

او با اشاره به اینکه برای رفع این موضوع باید با نمایندگان شورا به عنوان نمایندگان مردم صحبت کنیم، اظهار کرد: لوایح شهرداری را برای اعضای شورای شهر تبیین می‌کنیم و پیش‌بینی ما این است که در آینده نزدیک تحولی در ساخت و ساز تهران ایجاد خواهد شد. 

صارمی در پاسخ به این سوال که آیا برای این وعده قرار است رویکرد متفاوتی در پیش گرفته شود؟ اظهار کرد: رویکرد متفاوتی نیست، اسناد بالادست و مصوبات شورای عالی معماری وشهرسازی وجود دارد. باید در ساختار شهرداری این مساله را بررسی کنیم که چرا درآمد حاصل از صدور پروانه تا این اندازه کاهش پیدا کرده است. 

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: ما سالانه به ۸۰ تا ۹۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم، اما الان به ۳۰ تا۴۰ هزار واحد رسیده است و چرایی این مساله باید مشخص شود. از نظر شهرسازی باید مشخص شود که کدام بخش‌ها و سیاست‌ها باعث این اتفاق شده‌اند؟ 

او در واکنش به اینکه در دوره قبلی مدیریت شهری علت کاهش تعداد صدور پروانه را حرکت بر روی ریل قانون اعلام می‌کردند، اظهار کرد: ما هم نمی‌خواهیم خارج از ریل قانون حرکت کنیم و اقداماتی که تثبیت کننده باشد، انجام می‌دهیم.

وی افزود: در حقیقت ما هیچ کاری نمی‌خواهیم انجام دهیم و فقط نباید یکسری کارهایی را کنیم. می‌خواهیم کاری کنیم که مردم اذیت نشوند. چطور می‌توانیم مانع‌زدایی را که شعار مقام معظم رهبری است، اجرائی کنیم. مانع‌زدایی به معنای این نیست که چگونه از قوانین عبور می‌کنیم، بلکه در چارچوب قوانین مانع‌زدایی می‌کنیم. جایی که به مردم برای اخذ پروانه گواهی‌ عدم خلاف و اخذ پایان کار کمک می‌کند را باید مورد توجه قرار دهیم. مردم الان از این مسائل نارضایتی دارند. 

او در پاسخ به اینکه این موانع شامل چه مواردی است؟ گفت: موانع زمانبر و در مسیرهای مختلف است. 

صارمی در پاسخ به اینکه آیا قرار است به سمت فروش بیشتر مجوز پیش بروید؟ اظهار کرد: چنین چیزی را نگفتم. در تهران چقدر پهنه‌های بافت فرسوده وجود دارد؟ اگر اینها را نوسازی کنند، به این اقدام فروش شهر می‌گویند؟ 

او در واکنش به اینکه اما سیاست‌های نوسازی بافت فرسوده همواره وجود داشته اما به نوسازی بافت فرسوده منجر نشده است، منظور از باز شدن قفل شهرسازی در بافت فرسوده چیست؟ اظهار کرد: موانعی که مردم نمی‌توانند به دلیل آنها ساخت و ساز کنند و چیزی به نام تراکم فروشی نداریم. شورای اسلامی شهر نهاد ناظر است و نه آقای شهردار و نه هیچ شخصی نمی‌تواند خلاف ضوابط و مقررات کاری را انجام دهد.

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: بحث ما روی مناطقی است که بافت فرسوده در آن‌ها وجود دارد. اینکه چطور می‌توانیم در مناطق پایین شهر از جمله ۱۷.۱۸، ۱۹.۲۰ و تا حدودی منطقه ۲۱ کمک کنیم تا بسیاری از بافت‌های ناپایدار که در این مناطق قرار دارند به سمت نوسازی، بهسازی و بازسازی بروند و اینها را در چارچوب مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی پیش ببریم مورد نظر ما است. 

او تاکید کرد: با توجه به موانعی که وجود دارد می‌خواهیم مانع‌زدایی کنیم و مهمترین رکن آن صدور پروانه است. هرگونه عملیات ساختمانی و ساخت و ساز باید براساس صدور پروانه باشد. امروز آمار زمان صدور پروانه در ایران نسبت به کشورهای جهان طولانی است و باید این موارد را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز