خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

عمده پروانه‌های صادره خارج از قاعده مربوط به توافق‌های دوره پیشین مدیریت شهری است/ کاهش ۸۷ درصدی بلند مرتبه‌سازی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۳۸۵

شهردار تهران عمده پروانه‌های صادره خارج از قاعده را مربوط به توافق‌های دوره پیشین مدیریت شهری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران گزارش تحویل و تحول شهرداری را ارائه کرد. 

حناچی در ابتدا با بیان اینکه این گزارش در چند محور تنظیم شده است و بر اساس تشکیلات معاونتی نیست، گفت: بیشتر بر اساس محورهای فعالیت مدیریت شهری است. 

او ادامه داد: انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقا کارایی سازمانی، مشارکت اجتماعی و رضایت شهروندی، ایمنی و محیط زیست پایدار، حفاظت از میراث تاریخی و موضوع هوشمندسازی و شفافیت از محورهای گزارش پیش رو است. 

شهردار تهران تاکید کرد که این گزارش بر اساس اقدامات این دوره مدیریت شهری و شعارهایی است که به مردم داده شد.

او گفت: سعی کردیم بگوییم در شهر تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ چه رخ داده و با دوره قبل چقدر تفاوت داشته و چقدر در جهت تحقق شعارها رفتار کرده ایم. یکی از مگاپروژه‌های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم با رویکرد عدالت محوری بود. شعار ما تهران شهری برای همه بود و در این شعار موضوع محوری عدالت است که همه آحاد شهروندان باید از مواهب شهر برخوردار شوند. 

او ادامه داد: بازنگری در طرح تفصیلی و کاهش طبقات در پهن R، کاهش ۵۰ درصدی متوسط زیربنای سالانه پروانه‌های صادره مسکونی، کاهش ۶۳ درصدی تعداد پروانه‌های مسکونی مغایر با دستور نقشه‌ها، کاهش ۲۶ درصدی مجموع طبقات مازاد در پروانه‌های مسکونی مغایر، کاهش میزان مغایرت ارتفاعی پروانه‌های صادره در مناطق ۱ و ۲۲ از دستاوردهای این دوره بوده است. 

شهردار تهران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پروانه‌های صادره در این دوره و آن‌هایی که خارج از قاعده بوده، مربوط به توافقات دوره قبل بوده است که ناچار به انجام آن بودیم گفت: از سوی دیگر رشد بی‌رویه بلندمرتبه‌سازی که از دوره قبل آغاز شده بود مهار شد. البته شهرداری مخالف بلندمرتبه‌سازی نیست اما باید بر اساس قاعده باشد. کاهش ۸۷ درصدی در تعداد پروانه‌های ساختمان‌های بلندمرتبه را شاهدیم که از ۵۶۷ فقره به ۷۰ فقره رسیده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مخالف بلندمرتبه‌سازی نیستیم گفت: اما وقتی خارج از قاعده و برنامه اتفاق می‌افتد، جای نگرانی است.کاهش 90 درصدی زیربنای پروانه‌های بلندمرتبه‌ها از اقدامات این دوره است که از 34 میلیون مترمربع به 3 و نیم میلیون متر مربع رسیده است که عمدتا پروانه‌های از قبل توافق شده بوده است.

مهار رشد جمعیت‌پذیری در تهران

حناچی افزود: در بخش توسعه شهری در چارچوب ‌طرح‌ جامع‌ عمل شده و افزایش ۶۶ درصدی طرح های موضعی و موضوعی در دستور کار قرار گرفت. همچنین طرح های مصوب ۲.۵ برابر افزایش یافت که از نتایج این دوره است که از جمله آن می‌توان به طرح‌های تفصیلی کن، فرحزاد، جنوب میدان شوش و جوانمرد قصاب اشاره کرد.

حناچی یکی‌ از نگرانی های حاکمیتی میان دولت و شهرداری را  موضوع رشد جمعیت پذیری تهران عنوان کرد و افزود: در این دوره مهار روند روش جمعیت پذیری تهران را داشتیم و به این معنا که با کاهش صدور پروانه ظرفیت ایجاد جمعیت را متناسب با خدمات فراهم می‌کنیم. موضوعی که در دوره قبل رشد جمعیت پذیری مساله ای نبوده است اما ما اعتقاد داریم نسبت به مسائل حاکمیتی هم مسئولیت داریم.

او با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی درشت دانه شهری با وسعتی در حدود یک پنجم مساحت شهر در دوره سال‌های ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شد، افزود: بازآفرینی شهری و توسعه فضاهای عمومی، ۶ طرح بازآفرینی به مساحت  بیش از ۲۳۱ هکتار، اجرای سه پروژه بهسازی محیطی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ هزار متر مربع و طراحی و اجرای بیش از ۸۴ هکتار میدان گاه شهری در این راستا انجام شد.

شهردار تهران گفت: همچنین ۱۲۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در جهت مناسب کردن فضای شهر برای شهروندان، جمع‌آوری شد.

حناچی ‌پروژه‌هایی مانند کارخانه سیمان ری به مساحت ۹ هکتار، احداث ساختمان بلدیه، پروژه نیایش، میدانگاه امام خمینی، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا و میدانگاه امیرکبیر را در حوزه بازآفزینی شهری عنوان کرد.

شهردار تهران در ادامه درباره توسعه خطوط مترو گفت: یکی از رخدادهای جالبی که در بررسی‌ها خود را نشان داد افزایش سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در پهنه های جنوبی شهر تهران بوده است. به طوری که سهم جنوب شهر تهران از مترو از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است.

حناچی گفت: در واقع بهره‌برداری ایستگاه‌های مناطق جنوبی تاثیر زیادی در بهسازی محیطی این مناطق داشته است. از طرف دیگر رشد ۶۸ درصدی هزینه‌های انجام شده هر کیلومتر مربع در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی ‌و رشد ۶۰ درصدی هزینه‌های انجام شده به ازای هر نفر در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی نشان می‌دهد شعارهایی که داده شده عملا در بودجه نشسته و محقق شده است.

حناچی در ادامه با اشاره به پروژه های توسعه محله‌ای گفت: مجموع اعتبارات این بخش در بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۷۷ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به میزان ۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به میزان سه هزار و ۷۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

شهردار تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ پروژه‌ها با همفکری شورایاری‌ محلات انجام شد و به محلات کم برخوردار بیش از گذشته توجه شد. از سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده که از این تعداد ۸۰ درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است.

حناچی درباره توسعه کمی و کیفی خطوط مترو اظهار کرد: ۴۰ کیلومتر مسیر مترو در این چهار سال بهره‌برداری شد و ۲۶.۵ کیلومتر مسیر در خط ۶ و ۱۲ ایستگاه جدید بهره‌برداری شد و مترو شهر جدید پرند نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در بحث مناسب سازی فضاها برای همه اقشار، شاهد اقداماتی از جمله نصب ۳۰ درصد از کل پله های برقی و ۳۶ درصد از کل آسانسور ها بودیم که در حوزه حمل و نقل عمومی طی ۲۲ سال بهره برداری مترو در این دوره مدیریت شهری این اقدام صورت گرفت.

شهردار تهران درباره مناسب سازی شهر تهران گفت: ۱۷۰ بازار میوه و تره بار و ۵۲ هزار متر مربع از معابر مناسب‌سازی شده است.  همچنین۲۶۱ کیلومتر از پیاده‌روها و  ۱۵۴ باب ساختمان و ۲۷۹ ایستگاه بی ارتی نیز مناسب سازی شدند.

حناچی اضافه کرد: در این دوره یکی از اقدامات مهم مدیریت پنجم که در رضایتمندی شهروندان موثر بود، توسعه بازارها و میادین میوه و تره بار بود که از ۵۷ محله به ۶۴ محله افزایش یافت.

او ادامه داد: تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر برای تبدیل به بوستان عمومی یکی دیگر از اقدامات این دوره بود که منجر به کاهش محله های فاقد بوستان از ۱۷ به ۹ محله شد.

حناچی با بیان اینکه در پایدارسازی اقدامات مالی شهر را ارزانتر اداره کردیم اظهار کرد: منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره منتهی به سالهای ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ به قیمت ثابت، حدود ۴۲ درصد کاهش داشته است اما علیرغم این میزان کاهش بودجه، همان خدمات را در شهر به شهروندان ارائه کردیم.

او درباره میزان بازپرداخت ها، گفت: از سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار ‌و ۳۸ میلیارد تومان بوده و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بوده و پرداختی در طی همان دوره ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است.از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دو برابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت انجام شد.  

حناچی با اشاره به اینکه در این دوره از مدیریت شهری به میزان ۱۹۷۴ میلیارد تومان از میزان بدهی ها کاسته شد، اظهار کرد: در گزارش بدهی های شهرداری تا پایان سال ۹۹ بابت سود و جرائم سایر تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در سال های گذشته معادل ۳۶ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی های شهرداری اضافه شده است که از بدهی های اوراق مشارکت، پیمانکاران مناطق و تسهیلات و ... تشکیل شده و مجموع این بدهی ها تا به امروز ۶۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بوده است.

او با اشاره به صدور برات کارت برای تسویه بدهی‌های شهرداری گفت: شهرداری تهران برای تسویه بدهی ها برای نخستین بار ۵۸۵۰ فقره برات کارت به ارزش ۷۸۷ میلیارد تومان صادر کرده و با بسیاری از پیمانکاران خرد از این طریق تسویه حساب کردیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز