خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

حوزه فرهنگ در متن دانشگاه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۲۱۶

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: فرهنگ فعالیت فوق برنامه‌ای نیست بلکه در متن دانشگاه است، باید فرهنگ در برنامه‌های دانشگاه در جایگاه اصلی خود باشد و برنامه‌های فرهنگی همه ارکان دانشگاه شامل استاد، دانشجو و کارکنان را در برگیرد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، «عبدالحسین کلانتری» در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های استان قزوین با رئیس جهاد دانشگاهی کشور که در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار کرد: علی رغم وجود تفاوت میان دانشگاه‌ها در سطح ملی و استانی باید به این نکته توجه داشت که تصویر واحدی از دانشگاه، علم و علم آموزی در جامعه مخابره می‌شود و جامعه بین دانشگاه‌ها تفکیکی ایجاد نمی‌کند و با توجه به این شرایط لازم است تصویر واحد مورد توجه جوامع دانشگاهی قرار بگیرد که البته دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این عرصه نیز پیشگام بوده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری بیان کرد: ایده بازتاب اخبار فناوری و علمی در خبرگزاری ایسنا بسیار مطلوب است چرا که سبب بازتاب تصویر خوبی از علم آموزی، دانشجو و دانشگاه را در جوامع مخابره می‌کند که البته این فرایند به معنای تعریف و تمجید نیست بلکه هدف برجسته کردن واقعیت‌هایی از اتفاقات بزرگ علمی است و در این بین ما منکر وجود مسائل و اشکالات نخواهیم شد اما لازم است تلاش‌های چهار دهه اخیر مورد توجه قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: طی چهار دهه اخیر اتفاقات بزرگی توسط جوامع دانشگاهی، دانشجویان و استادان رقم خورده که لازم است این تصاویر پالایش و برجسته شود و باتوجه به اینکه جوامع دانشگاهی در عرصه‌های مختلف پیشگام بوده ما باید به دنبال برندسازی علمی و دانشگاهی باشیم و این ظرفیت بزرگ را پاس بداریم. 

کلانتری افزود: حوزه فرهنگی یک رکن هویتی برای استادان، دانشگاه و دانشجو است، تصویر دانشگاه یک پایه فرهنگی دارد که اگر در این حوزه بتواند موفق عمل کند می‌توانیم شاهد تربیت نیروهای فرهنگی و فرهیخته باشیم چنانکه در کشورهای مختلف دانشگاه‌هایی که در مسیر تربیت مقامات سیاسی فعالیت دارند در تلاشند تا در حوزه فرهنگی و اخلاقی پیشگام بوده و افراد با اخلاقی را پرورش دهند. 

وی اضافه کرد: حوزه فرهنگ فعالیت فوق برنامه‌ای نیست بلکه در متن دانشگاه است و باید به خوبی مخابره شود و در سه رکن دانشگاه از جمله کارکنان، استادان و دانشجویان تجلی پیدا کند که این امر به خوبی در دانشگاه بین المللی اتفاق افتاده و رویدادهای بسیاری نیز در این حوزه شکل گرفته است. 

کلانتری تصریح کرد: تصویر واحد دانشگاهی ایجاب می‌کند هم افزایی در بین دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند و هماهنگی‌های فرهنگی نیز در این حوزه شکل بگیرد که این امر نیاز اصلی جوامع دانشگاهی به ویژه در آغاز سال جدید است. وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما در حوزه کاری خود دارای برنامه بوده و مبتکرانه عمل کنیم می‌توانیم شاهد پیشرفت و کسب موفقیت‌های بسیاری باشیم اما اگر حرکت ما در این مسیر منفعلانه باشد شرایط تغییر نخواهد کرد. 

وی درپایان یادآور شد: ما باید بتوانیم دانشجویی فعال و مبتکر به جامعه عرضه کنیم و دانشجو را با رویدادهای حل مسئله و مسائل واقعی مواجه کنیم چراکه استفاده از این ظرفیت در بلوغ اجتماعی و فکری آن‌ها موثر بوده و این فرایند می‌تواند فراغت دانشجو را تکمیل کرده و از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. رئیس جهاد دانشگاهی کشور در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ‎های استان: جهاد دانشگاهی مولد انقلاب و براساس اراده و احساس نیاز جوانان تشکیل شده است.

«حسن مسلمی نایینی» در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ‎های استان قزوین که در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مولد انقلاب است و همانند سایر دانشگاه‌ها نمونه قبلی نداشته و براساس اراده و احساس نیاز تعدادی از جوانان تشکیل شده است و در سنوات مختلف تنها مدافع آن رهبر انقلاب بوده است. رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به جملات اثرگذار رهبر انقلاب درخصوص جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی مسئولیتی در قبال سلامت، آموزش، فرهنگ ندارد و این امور به عهده دانشگاه‌ها و مراکز عالی و آموزشی است و جهاد دانشگاهی در این میان نقش کمک کننده داشته و در مواردی که لازم بوده ورود پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی جهاد دانشگاهی در حوزه تجهیزات جنگی و مصاحبه با اسرا برای دریافت اطلاعات مهم و کاربردی ورود جدی داشت و در زمانی که در حوزه دانشگاهی احساس نیاز شد اولین دانشگاه‌های غیر دولتی توسط جهاد دانشگاهی شکل گرفت. 

وی با تاکید بر اینکه سیستم نظرسنجی جهاد دانشگاهی دقیق است عنوان کرد: دومین خبرگزاری برخط خبرگزاری ایسنا بود که در انتشار اخبار مختلف نقش آفرینی کرد. این مسئول بیان کرد: در شرایطی که جامعه به سوی سالمندی درحال حرکت بود و هست جهاد دانشگاهی در حوزه سالمندی و پرستاری سالمندی وارد شد و در بحث ناباروری خدمات شایانی انجام داد و نقش بسزایی در حوزه جوانی جمعیت ایفا کرد و دراین حوزه برنامه‌های بسیاری را نیز در دستور کار خود قرار داده است، همچنین در مرکز ناباروری رویان جهاد دانشگاهی استادان متخصص که مهارت و تخصص کافی را دراین حوزه دارند مشغول فعالیت هستند. 

مسلمی با اشاره به اینکه قزوین منطقه زر خیر است و در حوزه میراث فرهنگی می‌تواند رشد بسزایی داشته باشد و این امر مورد توجه جهاد دانشگاهی قرار دارد بیان کرد: در حوزه ورود شبکه‌ای درحوزه صنعت، کشاورزی، گیاهان دارویی و دامداری پژوهشکده‌هایی در جهاد دانشگاهی ایجاد شده که فعالیت آن‌ها ضمن رفع موانع موجود در بهره‌وری بیشتر از منابع خلاصه می‌شود. این مسئول در پایان گفت: ما باید دارایی‌های فکری را به محصولات تبدیل کنیم و در این حوزه لازم است از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز