خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد:

استفاده هدفمندی از کلینیک های ترک اعتیاد نشده است

کد خبر : ۱۸۲۸۱۸

افراد دارای پدر و مادر معتاد، بیشتر مستعد به معتاد شدن هستند؛ اگرچه ژنتیک تنها عامل در این امر نیست و عوامل محیطی نیز نقش به سزایی در اعتیاد دارند.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: کلینیک های متادون درمانی اعتیاد و پزشکان و روانشناسان فعال در آن بواسطه تجربه درمانی در زمینه درمان اعتیاد، ظرفیت های با ارزشی هستند اما به علت نبود سیاستگذاری های درست، تاکنون استفاده هدفمندی از آنها نشده است.
به گزارش ایلنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، «آذرخش مکری» افزود: باید شبکه ارتباطی با کلینیک های فعال در درمان داروهای مواد نگهدارنده تشکیل داد که ضمن بهره جستن از تجربیاتشان، آموزش در زمینه متادون و سایر داروهای نگهدارنده را نیز در آنها تداوم بخشید.

رییس آزمایشگاه عصبی - شناختی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: دستگاه هایی که برای انجام مطالعات در زمینه ارتباط بین اشتیاق به مواد و نورون های(رشته های عصبی) مغزی در کشور استفاده می شوند، منحصر به فرد بوده و ایران جزو معدود کشورهایی است که در دنیا در این زمینه تحقیقات منسجمی داشته است.

دکتر «حامد اختیاری» افزود: همچنین، مرکز ملی مطالعات اعتیاد توانسته است از نیروهای نخبه سایر رشته ها مانند رشته های مهندسی و فیزیک در جهت پیش برد آزمایش ها و تحقیقات عصبی - شناختی اعتیاد بهره جوید.

رییس آزمایشگاه ژنتیک مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به نقش ژنتیک در معتاد شدن افراد گفت: مطالعات و تحقیقات انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که افراد دارای پدر و مادر معتاد، بیشتر مستعد به معتاد شدن هستند؛ اگرچه ژنتیک تنها عامل در این امر نیست و عوامل محیطی نیز نقش به سزایی در اعتیاد دارند.

دکتر وثوقی افزود: در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر بر روی تاثیر ژنتیک در اعتیاد به الکل تحقیق شده و در مورد مواد افیونی و محرک ها تاکنون مطالعات جدی انجام نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز