خبرگزاری کار ایران

لزوم رفع مشکل بازار پس از تولید محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۹۰۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بخش عمده ای از فعالیت مردم آذربایجان غربی کشاورزی است و حمایت از فروش محصول تولیدی ضروری بوده و لازم است مشکل بازار پس از تولید محصولات کشاورزی رفع شود

به گزارش ایلنا از آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه هماهنگی عرضه مستقیم سیب استان آذربایجان غربی در بازار تهران اظهار کرد: تامین بازار فروش، پس از تولید محصولات کشاورزی به ویژه سیب از مشکلات تولیدکنندگان است که باید تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

وی افزود: دور بودن از بازارهای فروش از جمله تهران از مسائل عمده فعالین در این حوزه بوده که خواستار فراهم شدن بستری برای حضور فعال تولید کنندگان و فعالین این حوزه در بازارهای مرکزی و جنوبی کشور در جهت توسعه بازار رسانی این محصول هستیم تا بتوان در جهت رفع این مشکل گام‌های مفیدی برداشت.

کرامتی با اشاره به تولید سالانه بیش از یک  میلیون تن سیب درختی در استان و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه خاطر نشان کرد: ۲۰ کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن در استان فعالیت دارند که به دلایلی از قبیل عدم وجود بازار مناسب صاداراتی  برای فروش و نیز عدم تامین نقدینگی نمی توانند از تمام ظرفیت اسمی خود بهره بگیرند. 

وی اضافه کرد: امسال مازاد سیب درختی تولیدی استان درحدود ۴۵۰ واحد سردخانه ای استان جهت بازار مصرف داخلی و صادرات ذخیره سازی شده است که در حال حاضر ۲۵۰ هزار تن از مجموع ۸۵۰ هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان موجود است. 

کرامتی، عمده بازارهای هدف را کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و روسیه اعلام و تصریح کرد: از بزرگترین بازارهای صادراتی سیب استان کشور افغانستان است که سالانه ۲۵۰ هزار تن سیب به این کشور صادر می شود که مسائل سیاسی کشور افغانستان بخشی از بازار را تحت الشعاع قرار داده است و با افزایش تعرفه گمرکی سبب کاهش میزان صادرات شده است. 

وی با عنوان اینکه سیب در استان آذربایجان غربی یک محصول استراتژیک است گفت: بخش عمده ای از فعالیت مردم استان کشاورزی است و حمایت از فروش محصول تولیدی ضروری است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: آذربایجان غربی با تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و نزدیک ۳۰ درصد از مجموع سیب درختی کشور را تولید می‌کند که سهم عمده‌ای در تولید این محصول دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اندک زمان باقیمانده از سال  به جهت جلوگیری از کاهش کیفیت محصول باید در زمینه رفع موانع صادرات و تسهیل در شرایط صادرات تلاش شود.

 کرامتی بیان کرد: زنجیره سیب در استان با حضور تعدادی از تولیدکنندگان، واحدهای صنایع تبدیلی، حمل و نقل، سردخانه داران و تجار شکل گرفته تا عرضه این محصول با در نظر گرفتن منافع کشاورزان و مردم بدون دخالت واسطه انجام شود و قیمت های منصفانه برای تهیه کننده و مصرف کننده به دست مردم برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز