خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

هزینه‌های سر سام آور اجاره بهای مسکن، کمر کارگران را شکست/ 30 میلیون ودیعه با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ،اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان در حاشیه خوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۵۳۲

با افزایش قیمت‌های سرسام آور مسکن ، رویای خانه دار شدن برای کارگران آذربایجان غربی به کابوس تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها، دغدغه تامین مسکن یکی از چالش‌های بزرگ  کارگران شده است. افزایش بی‌رویه قیمت مسکن سبب شده که کارگران و افراد کم درآمد در رویای خانه‌دار شدن غرق شوند.

در حال حاضر یک کارگر حدود ۴ میلیون درآمد دارد که اگر همه آن را  پس انداز کند سالیانه ۴۸ میلیون تومان و ۱۰ سال آن می‌شود ۴۸۰ میلیون تومان؛که در این صورت هم باید  بیش از ۲۰ سال صبر کند تا شاید بتواند یک آپارتمان کوچک در ارومیه خریداری کند.

افزایش قیمت مسکن تنها در مرکز استان اتفاق نیفتاده و در دیگر شهرهای استان نیز افزایش پیدا کرده است به طوری که در شهرستان خوی یک واحد ۶۰ متری در حاشیه این شهر با ودیعه ۳۰ میلیون تومان و اجاره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  رسیده است.

هزینه‌های سر سام آور اجاره بهای مسکن کمر کارگران را شکست

دبیر اجرایی خانه کارگر خوی با اشاره به مشکلات پیش روی کارگران در زمینه مسکن گفت: هزینه‌های سرسام آور اجاره بها مسکن کمر  کارگران را شکسته است.

محمد رادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،افزود: با مروری بر آمار در می‌یابیم که حدود ۸۰ درصد جامعه کارگری در مساکن اجاره ای ساکن هستند و قریب به ۸۰ درصد از حقوق و دستمزد آنان نیز صرف هزینه‌های اجاره‌بهای مسکن می‌شود.

رادی، با اشاره به افزایش هزینه های سرسام آور اجاره بهای مسکن افزود: امروز در شهرستان خوی اجاره بهای یک واحد آپارتمان حدود ۹۰ متری در منطقه متوسط و معمولی به میزان ۴۰ میلیون تومان به عنوان رهن و پول پیش و حدود ۲ میلیون تومان اجاره بها است.

وی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است در چنین شرایطی این مبلغ مضاف بر اجاره‌بهای منزل تنها می‌تواند حدود ۷ روز از هزینه‌های مصرفی خانوار ۴ نفره را تامین کند و با این اوصاف کارگران هزینه‌های سنگین ۲۳ روزه باقی مانده از ماه را از کجا باید تهیه کنند؟

تأمین ۲۳۵ هزار قطعه زمین در طرح مسکن ملی آذربایجان غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به تأمین ۲۳۵ هزار قطعه زمین در طرح ملی مسکن گفت: در اجرای طرح مسکن ملی غالباً مشکلات آنها بررسی و احساس شده و از بروز مجدد آنها جلوگیری خواهد شد.

محسن حمزه لو,با اشاره به ثبت‌نام ۷۳ هزار نفر در آذربایجان غربی در طرح ملی مسکن افزود: سهم استان ۱۸۰ هزار واحد بوده که در ارومیه این میزان شامل ۶۰ هزار واحد است که برای طرح نهضت ملی مسکن ۷۳ هزار نفر در استان ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: تا این لحظه بر اساس تفاهم نامه موجود ۶ هزار واحد برای مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده اما برای افزایش تعداد واحدهای محدودیتی وجود ندارد و در صورت لزوم امکان افزایش آن مقدور است.

حمزه لو افزود: اصل مهمی که در تأمین زمین باید رعایت شود در نظر گرفتن زمین‌های با کیفیت به لحاظ دارا بودن خدمات زیربنایی است تا بار دیگر شاهد مشکلات ایجاد شده در مساکن مهر در اجرای این طرح نباشیم.

به گزارش ایلنا،با توجه به اینکه تعهدات دولت در حوزه مسکن مهر در آذربایجان غربی به اتمام رسیده است اما تخلفات و خلف وعده برخی از تعاونی‌ها را با مشکلات زیادی روبرو کرده به طوری که تعداد ۱۵۰۰ واحد مربوط به مساکن مهر تعاونی ساز در استان به حال خود رها شده و هیچ یک از مسئولان استانی در قبال هدر رفت این حجم از سرمایه مردم پاسخگو نبوده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز