خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش مصرف کودهای شیمیایی توسط کشاورزان آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۱۹۸

استفاده‌ بی‌رویه از کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی موجب شده موجی از نگرانی درباره‌ سلامت غذایی در جامعه شکل گیرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند که کشاورزی و تولید محصولات آن بدون استفاده از کود شیمیایی امکان پذیر نیست، ولی مصرف بی رویه این نوع کودها به یک نگرانی در میان کارشناسان کشاورزی و غذایی تبدیل شده است.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های استفاده  بی‌رویه از کود و مواد شیمیایی در بخش کشاورزی، آلودگی‌های زیست محیطی است که در قالب آلودگی آب‌های زیر زمینی و خاک نمایان می شود. ترکیب مواد شیمیایی موجود در برخی از کودها با جذب شدن در ریشه  گیاه و عمق خاک، موجب مشکلات و بیماری های مختلفی در مصرف کنندگان محصولات کشاورزی می شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین آسیب های استفاده‌ غیرکارشناسی از کودهای شیمیایی آلودگی خاک است، برخی از کارشناسان بر این باورند که ترکیب های سمی کودهای شیمیایی در حدود نیم سده در خاک باقی می مانند و این باعث می شود این مواد از طریق خاک یا آب به محصولات کشاورزی ورود پیدا کنند.

کاهش مصرف کودهای شیمیایی توسط کشاورزان آذربایجان غربی

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی از مصرف کم کودهای شیمیایی توسط کشاورزان استان خبر داد.

علیرضا قربانی در گفت و گو با ایلنا،اظهار کرد: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازت ، فسفات  و پتاسیم در اراضی کشاورزی استان هیچ زمانی بی رویه نبوده و حتی مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب در استان است.

 وی اضافه کرد: براساس ارزیابی آمارهای چندین سال اخیر در کشور و استان، کماکان مقادیر توزیع و جذب و مصرف کود های یارانه دار کمتر از مقادیر توصیه شده است .

وی تصریح کرد: به عنوان مثال میزان کود ازت مورد نیاز برآورد شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای مصرف یک سال استان بیش از ۱۲۰ هزارتن تخمین زده شده و این در حالی است که سهمیه تخصیصی سال ۱۴۰۰ کود اوره یارانه دار شرکت خدمات حمایتی ۶۱ هزار و ۳۰۰ تن اعلام شده است.

 قربانی ادامه داد: از جمله دلایل تخصیص این میزان از سهمیه بر این مبنا بوده است که درصدی از کود ازت برآورد شده به صورت یارانه دار در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مابقی با توصیه کارشناسان و با دقت بیشتر و از محل سایر کودهای دارای ترکیبات نیترات به منظور جلوگیری از پرمصرفی، توسط کشاورزان تهیه و مصرف شود.

قربانی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف استفاده از کودهای فسفات  و پتاسیم در اراضی باغی و زراعی، به دلیل افزایش پنج برابری قیمت آن نهاده ها در ابتدای سال ۹۹ خود بخود تا حد بحران و خطر کاهش عملکرد محصولات کشاورزی پیش رفته و مسئولان عالی رتبه وزارت جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از بروز خسارات قابل توجه کمی و کیفی و کاهش درآمد عمومی در صدد ارائه راهکارهای اساسی برای مصرف بهینه نهاده ها هستند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کیفیت کودهای تامین و توزیع شده شرکت خدمات حمایتی گفت: تمام کودهای تدارک شده وارداتی و تولید داخل در چندین مرحله مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت عدم رعایت اصول استاندارد مجوز توزیع از آن کودها به طور سیستماتیک سلب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز