خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

تلخ‌کامی شهروندان ارومیه با گرانی شیرینی و آجیل شب عید

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۵۱۴

گرانی شیرینی و شکلات در ارومیه کام شهروندان را در آستانه سال نو تلخ کرده است.

به گزارش ایلنا،با نزدیکتر  شدن به روزهای پایانی سال، همانند سال های گذشته تب و تاب مردم برای جشن گرفتن نوروز باستانی اوج گرفته و شهروندان در تکاپو برای خرید  شیرینی شب عید هستند.

متاسفانه از سال گذشته خرید و فروش مردم و بازار یان تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و شرایط اقتصادی  قدرت خرید مردم را پایین آورده است.

گزارش های دریافتی از بازار شیرینی و شکلات حاکی از افزایش چندین برابری قیمت انواع شیرینی در ارومیه نسبت به سال گذشته را دارد.

گرانی قیمت شیرینی و شکلات در ایام کرونا و آستانه عید باعث گلایه بسیاری از خانواده‌ها شده است گرانی در بازار روغن، نایاب شدن آن هم بهانه‌ای برای شیرینی‌فروشان شده است تا به فکر افزایش قیمت باشند و این بی انصافی در حق مردم  است که در اوج گرانی، افزایش قیمت شیرینی هم بر دوش آنها سنگینی کند.

محمدزاده یکی از خریداران شیرینی در گفت وگو با ایلنا، بیان کرد: متاسفانه در آستانه نوروز قیمت شیرینی ها برای بار چندم در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: وقتی از فروشنده دلیل گرانی شیرینی را سوال کردم در پاسخ گفت که در بازار کدام کالا ارزان است که جنس ما ارزان باشد.

خریدار دیگری به ایلنا گفت: گویا مسئولان این شهر در خواب هستند و از قیمت های بازار  اطلاع ندارند.

وی افزود:گرانی‌ کالاها در بازار گوی سرعت و سبقت را از هم ربوده‌اند و روز بروز بر قیمت اجناس افزوده می شود و متاسفانه در این بین هیچ نظارتی بر بازار صورت نمی‌گیرد.

       تهیه روغن،شکر و آرد به صورت آزاد

یکی از قنادان ارومیه در گفت وگو با ایلنا با اشاره به افزایش چندین باره قیمت مواد اولیه  صنف  قنادی گفت: بسیاری از قنادان ما آرد، شکر و روغن مصرفی خود را از بازار  آزاد و با قیمت بالا تهیه می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به کسادی و تنزل کسب و کار این صنف، اظهار کرد: متاسفانه سال ۹۹، یکی از سخت‌ترین سال‌ها در میان سنوات فعالیتی صنف ما به شمار می‌رفت و برای بنده که سابقه ۱۹ سال فعالیت در این عرصه را در کارنامه صنفی خویش دارم، هیچ سالی به مانند امسال شرایط کسب و کار نامساعد و نامطلوب نبوده است.

وی افزود: در واقع، گرانی کالا‌های اساسی و بسیاری از اقلام موجود در بازار باعث شده است تا خرید و تهیه شیرینی از اولویت خرید بخش قابل توجهی از خانوار‌های ایرانی خارج شود و این موضوع در مناطق فقیر نشین بصورت بسیار جدی و پر رنگ تری نمود داشته است.

وی در ادامه افزود: شغل قنادان همواره به عنوان یکی از مشاغل پر درآمد و پر سود در جامعه مطرح بوده ، اما تغییرات، تحولات و فشار‌های اقتصادی باعث شده است شرایط حاکم بر کسب و کار این صنف با تغییرات جدی روبرو شود.

یکی دیگر از قنادان ارومیه در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به نبود شبکه توزیع مناسب روغن در ارومیه گفت:با وجود اینکه روغن به وفور در بازار آزاد وجود دارد اما متأسفانه نظارتی بر  شبکه توزیع وجود ندارد و مدیریتی بر این کار صورت نمی گیرد.

وی افزود: متاسفانه روغنی که در حال حاضر ۱۲۰ هزار تومان است را ما باید از بازار آزاد به قیمت ۴۵۰ هزار تومان خریداری کنیم و شیرینی با قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان تولید کنیم.

این قناد با بیان اینکه افزایش قیمت شیرینی در فروش آن تاثیر مستقیم ‌دارد گفت: متاسفانه با افزایش قیمت شیرینی، فروش ما بیش از ۴۰ درصد پایین آمده است.

یکی دیگر از قنادان ارومیه با بیان اینکه همه مشکلاتمان از همان روزهای آغازین کرونا آغاز شد افزود: شیرینی‌های زیادی برای خرید شب عید مردم آماده کرده بودیم تا در ایام نوروز کام مردم را شیرین کنیم اما کرونا که از اوخر اسفند ماه پارسال آمد ضربه سنگینی به مشاغل قنادی وارد کرد.

وی افزود: تعطیلی تالارها در طول ایام سال و برگزار نشدن عروسی‌ها باعث شد صنف شیرینی فروشان نیز مانند دیگر اصناف آسیب ببینند.

به گزارش ایلنا، به رغم تماس های مکرر خبرنگار این رسانه با رئیس اتحادیه قنادان وی حاضر به پاسخگویی نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز