خبرگزاری کار ایران

شهردار تبریز:

پروژه «عتیق»، الگوی موفق احیاء بافت‌های فرسوده تبریز به شمار می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۷۱

پروژه احیای بافت فرسوده طرح عتیق به لحاظ قرار گرفتن در محدوده مرکزی شهر و همجواری با مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام، خیابان امام خمینی(ره) به عنوان شاهراه اصلی شهر، خیابان خاقانی به عنوان اصلیترین راه دسترسی به بازار تبریز، طرح عظیم میدان شهید بهشتی و خیابان‌های شهید بهشتی و بهادری از جمله مهم‌ترین و حیاتی‌ترین طرح‌های احیای بافت‌های فرسوده شهری تبریز است که به همت شهرداری تبریز و مشارکت بخش خصوصی و مردم پس از قریب به ۳۰ سال امکان اجرا و احیای دوباره یافته است.

ایلنا: شهردار تبریز از پروژه عتیق به عنوان الگوی موفق در احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری تبریز یاد کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا صادق نجفی در بازدید از مراحل اجرایی پروژه ۴ هکتاری عتیق، حدفاصل چهارراه منصور و مسجد کبود، ضمن تأکید بر لزوم برنامه ریزی کلان برای تسریع روند احیا و بازسازی این بلوک از محدوده شهری، خواستار برنامه ریزی اساسی برای احیای تدریجی دیگر مناطق فرسوده و حاشیه نشین شد.
شهردار تبریز همچنین با اشاره به وجود بالغ بر ۲ هزار و ۵۲۰ هکتار بافت فرسوده شهری و به‌‌ همان میزان مناطق حاشیه نشین افزود: احیا، مقاوم سازی و بهسازی این حجم از مناطق آسیب پذیر شهری نیازمند مطالعه و تدوین برنامه‌های کلان و متعدد است و شرکت عمران و توسعه شهری شهرداری تبریز موظف به پی گیری این موضوع وبرنامه ریزی کلان به منظور تحقق اهداف مورد نظر در این بخش است.
نجفی در عین حال اجرای پروژه بزرگ عتیق در محدوده مرکزی شهر تبریز توسط شرکت عمران و توسعه شهرداری را نشان دهنده توان فنی و اجرایی و نیز قابلیت‌های برنامه ریزی کلان این شرکت دانست و گفت: روند تملک، طراحی و اجرا طرح بزرگ عتیق ثابت می‌کند که توان اجرایی و برنامه ریزی شهرداری برای ورود به احیای بافت‌های فرسوده شهری بالاست و باید برای سال آینده برنامه ریزی جدی در این حوزه با محوریت این شرکت صورت گیرد.
وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پروژه عتیق، از مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهری و پیمانکاران این طرح بزرگ رفاهی، خدماتی، تجاری ومسکونی در قلب و مرکز شهر تبریز خواست در تسریع مراحل اجرایی و باقی مانده این طرح تلاش کنند.
گفتنی است در این بازدید سجودی مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهری شهرداری تبریز نیز به ارایه گزارشی کامل از روند آغاز و اجرای این پروژه در فازهای مختلف اجرایی پرداخت.
گفتنی است پروژه احیای بافت فرسوده طرح عتیق به لحاظ قرار گرفتن در محدوده مرکزی شهر و همجواری با مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام، خیابان امام خمینی(ره) به عنوان شاهراه اصلی شهر، خیابان خاقانی به عنوان اصلیترین راه دسترسی به بازار تبریز، طرح عظیم میدان شهید بهشتی و خیابان‌های شهید بهشتی و بهادری از جمله مهم‌ترین و حیاتی‌ترین طرح‌های احیای بافت‌های فرسوده شهری تبریز است که به همت شهرداری تبریز و مشارکت بخش خصوصی و مردم پس از قریب به ۳۰ سال امکان اجرا و احیای دوباره یافته است.
این پروژه در محدوده ای‌ به وسعت ۵ هکتار، با تملک و تخریب بالغ بر ۳۰۰ واحد مسکونی، تجاری و خدماتی در مدت چهار سال به مرحله اجرا در خواهد آمد و تاکنون برای تسریع عملیات اجرایی و عمرانی آن ۱۱۹ واحد مسکونی، ۱۴۲ واحد تجاری و ۲۷ واحد خدماتی تملک و تخریب گردیده است.
شهرداری تبریز در حالی به نیابت از مردم و به منظور نوسازی، مقاوم سازی و احیاء اقدام به آغاز مراحل احیای بافت فرسوده عتیق به عنوان بزرگ‌ترین مداخله شهرداری در این حوزه‌ها نموده که زیرساخت‌ها و مقدمات لازم برای تسریع روند تحقق اهداف مورد نظر و نیز تشویق و ترغیب مردم و مشارکت‌کنندگان جهت ورود به این حوزه‌ را نیز فراهم آورده است.
طرح عتیق در سه بخش بازار عتیق به عنوان بخش تجاری طرح، بخش مسکونی و بخش خدماتی در حال احداثمی‌باشد.
بخش تجاری این طرح در مساحتی به وسعت ۸۷ هزار مترمربع، ۷ طبقه با دو طبقه زیرزمین با کاربری پارکینگ به ظرفیت ۹۵۰ دستگاه خودرو و باقی طبقات با کاربری تجاری، رفاهی، تفریحی و ورزشی در حال احداثاست.
بخش مسکونی این طرح نیز در ۱۱ بلوک ۶ طبقه به مساحت ۳۶ هزار مترمربع و ۲۰۰ واحد مسکونی در حال اجراست.
بخش خدماتی طرح عتیق هم با ۳۰ هزار مترمربع در ۷ طبقه در حال احداثاست.
گفتنی است انتشار و فروش اوراق مشارکت عمومی، اعطای وام به شهروندانی که املاک آن‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده قرار دارد و اعطای معافیت‌های عوارضی و تشویقی از جمله مکانیزم‌های مورد استفاده شهرداری در حوزه احیای بافت‌های فرسوده شهری به ویژه در طرح عتیق است که هر سه روش در حال حاضر از سوی شهرداری پیگیری و اعمال می‌شود.
این درحالی است که به دنبال فروش اوراق مشارکت یک هزار میلیارد ریالی طرح عتیق در تیرماه سال ۹۰، شهرداری تبریز اقدام به اجرایی کردن مراحل توافق با صاحبان املاک و تملک واحدهای واقع در محدوده این طرح در‌‌ همان سال کرد و با وجود تعیین زمان بندی ۱۰ ماهه برای اتمام مراحل تملک، موفق به تملک بالغ مورد نظر در کمترین زمان ممکن شد.
پیش از آغاز مراحل تملک و اجرای طرح عتیق، شهرداری تبریز با تصویب شورای اسلامی شهر و مجوز بانک مرکزی اقدام به فروش اوراق مشارکت برای اجرای این طرح بزرگ عمرانی کرد و در حال حاضر این پروژه پس از اتمام مراحل تملک و تخریب واحدهای تجاری، خدماتی و مسکونی واقع در محدوده طرح، وارد فاز اجرایی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز