خبرگزاری کار ایران

مدیرامور شیلات و آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

مجتمع پرورش ماهیان زینتی در تبریز ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۲۲

استان آذربایجان شرقی از پتانسیل بالایی در توسعه آبزی پروری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیر ساحلی مطرح باشد.

ایلنا: مدیرامور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از ایجاد ایجاد مجتمع پرورش ماهیان زینتی در پارک یک هزار هکتاری تبریز خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا محمد صمد‌زاده در نخستین دوره آموزشی تکثیر و پرورش زالو در تبریز با بیان اینکه شتاب توسعه پرورش آبزیان درآذربایجان شرقی، مطلوب بوده است افزود: این پروژه مراحل اداری را طی کرده و پروانه تاسیس آن صادر شده و در حال اخذ تسهیلات قرار دارد.
وی گفت: با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل اوزن ودریاچه ارومیه و با ۱۲۰ سد خاکی کوچک و بزرگ، ۶۶ رودخانه دائمی و فصلی، ۲۵۰۰ رشته چشمه و قنات و ۲۰ هزار حلقه چاه، استان از پتانسیل بالایی در توسعه آبزی پروری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیر ساحلی مطرح باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با راه اندازی بیش از۴۵۰ مرکز پرورش ماهی و۷ مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی، تولید ماهی پرورشی استان در سال ۹۱ به بیش از ۴هزارو ۵۶۵ تن رسیده است ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده، این میزان در سال جاری به مرز ۵ هزار تن خواهد رسید.
مدیرامور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در استان ۲هزارو ۴۲۰ تن ماهی قزل آلا و۲هزارو ۱۵۰ تن ماهی گرم آبی پرورش داده می‌شود و می‌توان گفت شتاب توسعه شیلات با وجود اینکه استان ما غیرساحلی است، در سال‌های اخیر بسیار مطلوب بوده بگونه‌ای که در این سال‌ها سرمایه گذاری درحوزه‌های شیلات افزایش یافته و درحال حاضر بعنوان یک فعالیت اقتصادی و مولد در بین سرمایه گذاران وجوانان جویای کار مورد استقبال قرار گرفته است.
صمد‌زاده با بیان اینکه اهداف حوزه شیلات سازمان بر دو محور توسعه از طریق افزایش تولید در واحد سطح مزارع موجود با استفاده از مکانیزاسیون و توسعه سطح استخربا استفاده ازاستخرهای ذخیره موجود کشاورزی استوار است افزود: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور ۵/۸ کیلوگرم و متوسط جهانی آن ۱۶ کیلوگرم است که با اقدامات انجام یافته مصرف سرانه استان از۱۰۰ گرم در سال ۱۳۷۲ به مرز ۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۲ ارتقاء یافته است.
وی با بیان اینکه با توافق بعمل آمده با شرکت آب منطقه‌ای استان مجوز حفر ۴۰۰ حلقه چاه سطحی با استفاده از آب زیر قشری رودخانه‌های دائمی آذربایجان شرقی در حاشیه رودخانه‌های ارس، قزل اوزن، قرانقو و آیدوغموش اخذ شده است افزود: ۱۰۰ مورد از این چاه‌ها توسط متقاضیان در مراحل مختلف استعلامات و اخذ مجوز‌ها پیگیری می‌شود که ۳۰ مورد مجوز چاه اخذ شده که یا حفر شده‌اند و یا در حال حفر می‌باشند و در مجموع ۶ مزرعه در حال احداثبوده و ۳ مزرعه به راه اندازی رسیده است.
صمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر در ۵ سد استان و در ۲۵۰ دستگاه قفس ۸ هزار تنی ماهی قزل آلا تولید می‌شود افزود: با مجوزی که برای سد خداآفرین اخذ شده است ظرفیت حداقل استقرار ۵۰۰ قفس با توجه به ظرفیت سد ایجاد شده است.
صمدزاده به پروژه پرورش ماهیان خاویاری در قفس برای نخستین بار در کشور در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: گونه فیل ماهی‌های پرورش یافته در سد ارسباران در محدوده شهرستان کلیبر در عرض ۲۸ ماه گذشته از ۱۰۰ گرم به ۷ کیلو گرم رسیده‌اند که با توجه به نتایج پروژه‌های مشابه در جهان نتایج بسیار مثبتی در برداشته است.
مدیرامور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با هدف ایجاد اشتغال، درآمدزایی، عدم آسیب رسانی به منابع آبی و افزایش سلامت مردم، توسعه صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی در آذربایجان شرقی دنبال می‌شود افزود: ۶۰۰ گونه زالو در دنیا شناخته شده است که تنها ۱۰ گونه آن کاربرد درمانی دارد که مهم‌ترین آن زالوی طبی با نام زالوی هیرود و مریسینالیس می‌باشد که در طبیعت ایران یافت می‌شود.
وی با بیان اینکه زالو در افزایش گردش خون، برطرف ساختن چین و چروک صورت، مشکلات پوستی، بهبود زخم و کاهش تورم لثه‌ها موثر می‌باشد افزود: ماهانه بین ۵ الی ۱۰ هزار مورد از آن در کلینیک‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر از منابع آبی صید می‌شوند و حتی به کشورهای همجوار نیز صادر می‌شود.
صمدزاده از برنامه ریزی این سازمان برای تکثیر و پرورش ۱۰۰ هزار قطعه زالوی طبی در آذربایجان شرقی تا پایان سال خبر داد و افزود: با عنایت به گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش این گونه امید است با توسعه پرورش زالو شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش در آمد اقتصادی روستائیان در آذربایجان شرقی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز